• Anonym (Tjej)

Någon som tagit Oxascand?!? Har fundering kring läkemedlet o tolerans osv.

Hej, jag undrar om någon har kunskap/erfarenhet av Oxascand?!

Jag har det för att ta vid behov, tablett på 5mg.

Jag undrar hur snabbt man får upp en tolerans för dessa?

Om jag tar 10mg/15mg på kvällen... då gissar jag att jag efter några dagar kommer behöva öka dosen.

Därför funderar jag på att försöka göra uppehåll någon kväll...

Men hur många dagar behövs för att toleransen inte ska öka? För att det återigen ska räcka med minsta möjliga dos?!

• Svar på tråden Någon som tagit Oxascand?!? Har fundering kring läkemedlet o tolerans osv.
  • Anonym (Amb ssk)

Vad har läkaren sagt om dosen? Du ska verkligen inte öka dosen själv. Du ska ta den ordinerade dosen och nej du bygger inte upp en tolerans mot läkemedlet på en vecka så att du behöver öka dosen.

• Anonym (Tjej)
    Anonym (Amb ssk) skrev 2019-06-05 23:13:03 följande:

Vad har läkaren sagt om dosen? Du ska verkligen inte öka dosen själv. Du ska ta den ordinerade dosen och nej du bygger inte upp en tolerans mot läkemedlet på en vecka så att du behöver öka dosen.

Nej jag har bara 1-2tabl v.b, max 4/dag. Och det är verkligen vid behov, men jag är inne i en period nu där jag behöver ta rätt ofta framförallt till kvällen/natten.

Ok, kanske inte på en vecka då men om jag nu känner ett behov av att ta flera veckor. Då kanske det kan vara bra med någon/några nätters uppehåll?! Men hur mycket? Eller behövs det inte?
  • Anonym (O)

Antagligen har du fått en ganska liten mängd utskrivet, du kommer inte hinna bygga upp ett beroende. Det är inte så farligt som alla säger, men det betyder inte att du ska öka dosen själv. Det är trots allt benso du stoppar i dig.

Jag har märkt att jag har en hög tolerans mot läkemedel, antidepressiva gjorde ingen nytta på mig förrän jag fick ett starkt preparat. Oxascand hjälper mig inget alls, fick också 5mg, tog ett flertal tabletter utan att känna något. Är inte beroende av dem för fem öre, inte tagit dem på över ett år, att sluta var bara att jag inte tog någon mer helt enkelt. Inga abstinensbesvär alls. Men jag ska tillägga att jag dessutom gått på stilnoct i två år och slutat bara sådär utan några som helst problem med. Kan också sluta med antidepressiva utan utsättningssymtom. Så det kanske är fel att lyssna på mig.

Tillägger att jag aldrig tagit droger och att jag dricker tex max ett glas vin om året, så min tolerans har jag aldrig byggt upp på nåt sånt sätt, verkar bara vara så jag funkar.

Sååå, enligt min erfarenhet så bör du inte oroa dig. 5mg är en låg dos, liksom 15mg.

• Anonym (Tjej)
    Anonym (O) skrev 2019-06-05 23:47:14 följande:

Antagligen har du fått en ganska liten mängd utskrivet, du kommer inte hinna bygga upp ett beroende. Det är inte så farligt som alla säger, men det betyder inte att du ska öka dosen själv. Det är trots allt benso du stoppar i dig.

Jag har märkt att jag har en hög tolerans mot läkemedel, antidepressiva gjorde ingen nytta på mig förrän jag fick ett starkt preparat. Oxascand hjälper mig inget alls, fick också 5mg, tog ett flertal tabletter utan att känna något. Är inte beroende av dem för fem öre, inte tagit dem på över ett år, att sluta var bara att jag inte tog någon mer helt enkelt. Inga abstinensbesvär alls. Men jag ska tillägga att jag dessutom gått på stilnoct i två år och slutat bara sådär utan några som helst problem med. Kan också sluta med antidepressiva utan utsättningssymtom. Så det kanske är fel att lyssna på mig.

Tillägger att jag aldrig tagit droger och att jag dricker tex max ett glas vin om året, så min tolerans har jag aldrig byggt upp på nåt sånt sätt, verkar bara vara så jag funkar.

Sååå, enligt min erfarenhet så bör du inte oroa dig. 5mg är en låg dos, liksom 15mg.

Ja jag har ingen mängd utskriven, men ändå så jag kan ta 2tabl/kväll i ett par veckor och kanske (förmodligen) få mer utskrivet om jag ber om det.

Hehe nej du verkar ju inte ha något ?beroende-centrum? alls i din hjärna haha! Bra det haha! Är rädd för att jag kan ha lite mer av det. Men jag vet, 5mg är ju lägsta dosen.

5mg KAN hjälpa, men oftast behöver jag 10mg och ibland 15mg. Vill liksom fortsätta bli hjälpt på den låga dosen, men är orolig för att jag snart ska behöva ta 15mg på en gång och sen efter några kvällar känna att inte det hjälper heller....
  • Anonym (O)
    Anonym (Tjej) skrev 2019-06-06 09:51:59 följande:

Ja jag har ingen mängd utskriven, men ändå så jag kan ta 2tabl/kväll i ett par veckor och kanske (förmodligen) få mer utskrivet om jag ber om det.

Hehe nej du verkar ju inte ha något ?beroende-centrum? alls i din hjärna haha! Bra det haha! Är rädd för att jag kan ha lite mer av det. Men jag vet, 5mg är ju lägsta dosen.

5mg KAN hjälpa, men oftast behöver jag 10mg och ibland 15mg. Vill liksom fortsätta bli hjälpt på den låga dosen, men är orolig för att jag snart ska behöva ta 15mg på en gång och sen efter några kvällar känna att inte det hjälper heller....

Tror inte att toleransen ökar så fort. Hur mycket du behöver ta beror på hur mycket ångest du har, är det mindre en kväll kommer 5mg hjälpa, nästa kväll kanske det varit en jobbig dag och ångesten är starkare, då hjälper inte 5mg. Så enligt min erfarenhet så är det ångesten som påverkar. Känner du att det börjar gå överstyr så berätta det för din läkare, så hjälper han dig.

För mig hjälpte aldrig 5mg, behövde alltid minst 25 för att få iaf någon lindring, skulle kunnat stoppa i mig mer, men iom att det bara var 5mg tabletter så kändes det inte bra att behöva ta så många tabletter som det behövdes för att få upp dosen, såg ut att vara så mycket. Sen också för att de tog slut så fort då, så jag körde på lägsta dos som gav mig någon lindring så att jag kunde få lindring vid fler tillfällen.

Har för mig att normaldosen tom ligger på 25mg, så vi snackar inte om att överdosera. Så länge man ligger på en rimlig nivå så bör man inte oroa sig :)
Svar på tråden Någon som tagit Oxascand?!? Har fundering kring läkemedlet o tolerans osv.