• piluttaa

    0,05milj spermier/ml....

    Hej!

    Jag behöver verkligen både pepp och lite råd/tankar. Det är ett långt inlägg men jag är såå tacksam om någon vill svara.

    Jag och min sambo har gått utredning sedan i höstas. Jag har lämnat blodprover, gjort äggledarspolningen osv. Min sambo lämnade först ett prov i november, vi fick veta på äggledarspolningen att hans spermieprov var avvikande (fick dock inte veta på vilket sätt), han lämnade iallafall in ett kompletterande prov i februari. Vi ringde flera gånger och undrade hur det gick, om vi skulle få träffa läkaren igen snart och fick till svar att i mitten av april. Vi fick tillslut kallelse för läkarsamtal slutet på maj.

    Väl där så får vi träffa ännu en ny läkare som egentligen inte gav oss någonting. Vi hade innan fått höra att nästa läkartid var för att planera vilken behandling det skulle bli.

    Så blev det inte.

    Den här läkaren verkade väldigt rörig, hon ställde alla basicfrågor som vi gått igenom på allra första besöket, hade inte koll på att sambon lämnat två prover, och mitt i allt så slänger hon ur sig om första provresultatet (som att vi visste svaret, vilket vi inte gjorde) det visade iallafall på 1,1 miljoner spermier per ml. Vi får då förklara och övertala henne om att han visst lämnat ett kompletterande prov, som hon efter mycket om och men hittade i journalen.. (det verkade alltså inte ha funnits något egentligt mål eller syfte med vårat besök).

    Det kompletterande provet visade på 0,05 miljoner spermier per ml.

    Min sambo fick då lämna blodprover för att se om något var avvikande där. Läkaren skulle ringa med provsvar och vidare planering.

    Veckorna går, vi hör ingenting. Tillslut ser min sambo själv sina provresultat på nätet, och dom var normala.

    Nu i förrgår får vi hem ett brev där läkaren skriver att om ett halvår blir vi kallade för att träffa en läkare för en ny bedömning. Vadå ny bedömning? Dom har redan alla provsvar, undersökningar osv..

    och på 3 månader har sambons spermier försämrats så otroligt..

    jag är så orolig att dom hinner försvinna helt innan vi ska på en ny bedömning. Usch förstår ingenting, är så himla ledsen.. vad betyder allt det här? Vi får inga svar?

    Är det någon mer som varit med om så lågt spermieantal? Hur fick ni till en graviditet? Är det helt kört? Har ni också upplevt kontakten med vården såhär rörig? Har man rätt att byta till en klinik i annat län? Vad tror ni vi har för odds att lyckas med ivf?

    Många frågor, men som sagt väldigt tacksam för något svar.. eller iallafall pepp. Känns som allting står helt stilla.

  • Svar på tråden 0,05milj spermier/ml....
  • piluttaa
    Missempi skrev 2019-06-06 17:12:45 följande:

    Hej!

    Jag kan nog inte hjälp till men de jag vill säga är att vården ni fått är inte okej! De verkar helt inkompetenta..som om de inte riktigt vet vad de ska göra?! Kanske kan du ringa till en annan ivf mottagning och höra med dom? Finns de nån annan i ert län? Annars ring till nån närliggande? Vart bor ni? Det är såklart ni ska få hjälp snabbare! Hur länge har ni försökt? Tycker detta låter förskräckligt och det är du som har rätt. Ring runt och hör dig för eller ta kontakt igen med de ni träffat...ibland måste man tyvärr vara för på.

    De vi har vart kontakt med har vart väldigt tillmötesgående och redan vid första samtalet så sa han att deras uppgift var att försöka få oss gravida så snart som möjligt. Då känner man sig lugnare och trygg. Tycker ni fått fel mottagande.

    Hoppas allt löser sig och att ni hittar någon som känns bra!


    Ja, jag har funderat på att kanske ringa grannkommunen, dock är det samma landsting, så frågan är om det går. Vi bor i Linköping, så kanske att Norrköping har en mottagning. Annars är det utanför länet vi får vända oss.

    Det är så vi förväntade oss att känna, men bara känt oss som frågetecken hela vägen. Jättejobbig känsla mitt i allt det här.

    Men tack för dina tankar, jag ska kolla runt lite och se vilka andra mottagningar/kliniker vi skulle kunna kontakta.
Svar på tråden 0,05milj spermier/ml....