Inlägg från: Anonym (Bryr mig inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bryr mig inte)

Knull

Anonym (jaha) skrev 2019-06-11 22:33:32 följande:

Det är så extrem löjligt att du sitter snackar om hur fel de otrogna männen gör men förnekar att det skulle vara fel att delta i vad de gör. Hur fan får du ihop det där? Om männen gör så fel som du säger, varför väljer du att ligga med dem då?

Det är ju DIG de är otrogna med eller? 

Jag tycker att det är fegt och ynkligt att vara otrogen. Ligger med en otrogen man för att han är ett fantastiskt ligg.

Hur får någon ihop att det är fel att vara otrogen men väljer att delta i det? Jag känner inte honom, och jag vill inte lära känna honom. Jag känner inte hans fru, har ingen aning om vem hon är och framförallt: jag bryr mig inte.

Det är lite som nyheter om saker som händer väldigt långt bort, tråkigt, men det engagerar liksom inte på samma sätt som mer lokala händelser.
  • Anonym (Bryr mig inte)
    Anonym (jaha) skrev 2019-06-12 12:50:39 följande:

Ja det kan man väl göra om man vill. Det är ett val. Men att sitta och förneka att man då deltar i hans otrohet är ju bara löjligt

Du står åtminstone för vad du gör, Camilla sitter och fabulerar ihop en låtsasvärld av förnekelse bara så hon ska kunna se sig själv i spegeln, helt sjukt.

Hon kanske tänker att erkänt deltagande medför ansvar?

Jag känner mig inte alls ansvarig. Han är otrogen, jag är det inte.
  • Anonym (Bryr mig inte)
    Anonym (jaha) skrev 2019-06-12 13:56:02 följande:

Medverkan och medskyldighet är liksom ganska etablerade koncept som inte har med känslor att göra, har man tex deltagit i något brottsligt så kommer man dömas för medhjälp oavsett vad man själv känner kring sin medverkan. Man kommer liksom inte undan bara för att man själv tyckte det var ok eller inte brydde sig. Otrohet är inte olagligt så där kommer man undan med det, men att påstå att man inte deltagit är precis lika irrationellt som att påstå att man inte deltagit i ett inbrott när man hjälpte polaren göra inbrott.

Men otrohet handlar ju i stort sett bara om känslor, det finns inget brottsligt inslag i det, bara folks tyckande och kännande. Som samhälle har vi gemensamt bestämt oss för att inte bestraffa otrohet, det är lite snett att det ändå ständigt jämförs med lagbrott.

Otrohet är olagligt i ett flertal länder. Trots den uppenbart höga moralen i dessa är det kanske inte något vi behöver sträva mot om vi tänker efter riktigt noga. Det tenderar liksom höra ihop med att människor överlag har ganska få rättigheter. Värt att fundera på vilka mekanismer som egentligen ligger bakom det vi kallar moral, rätt och fel, vilka krav vi ställer på våra medmänniskor och varför.
  • Anonym (Bryr mig inte)
    Anonym (jaha) skrev 2019-06-12 19:08:06 följande:

Nej, anledningarna man anser sig ha är oftast känslor, otroheten i sig är en handling. Om personen bara gått omkring med tanka och känslor men inte gjort något kallas det inte otrohet, Att bara ha känslor för någon som är upptagen men inte göra något kallas inte heller deltagande i otrohet. Man döms inte till medhjälp till inbrott för att man bara tänkte det.

Det är inte känslor som är problemet utan vad man väljer att göra av sina känslor. Det är inte känslorna som kritiseras utan handlingarna.

Ja otrohet är vanligt, men det betyder inte att det är rätt och det bevisas rätt lätt genom att de som själva är otrogna inte gärna vill att deras partner för likadant. Bara för att något är vanligt betyder inte att de är ok, våldtäkt är oxå vanligt men det betyder inte att det är ok, mobbing är vanligt men det betyder inte att det är ok och det som gör det vill absolut inte utsättas för det själva. Så att det enda det bevisar är att det finns väldigt många människor som tycker att de har rätt att göra saker mot andra som de själva aldrig skulle acceptera. Egoism helt enkelt.

Jag tycker snarare du borde fundera lite över vilken roll moralen spelar i vårt samhälle i ALLA sammanhang. Vilken slags människor vill du hellre umgås med? Människor med moral eller människor utan moral? Skulle du lita på människor utan moral? Skulle du vilja ha vänner utan moral? Hur skulle vårt samhälle se ut om alla saknade moral? vad bygger de flesta av våra lagar på om inte moral?Rättsväsendet och polis kan ju inte förhindra brott, de kan enbart straffa någon i efterhand. Det som i praktiken oftast förhindrar människor att bete sig som svin mot andra är just moral.

Det är så lätt att gnälla över moral när den står i vägen för ens egen egoism (då man vill göra något man vet är fel). Men själv vill man såklart att alla andra ska agera moralisk mot en själv. Och det är ju i sig egoistisk för det man då vill är att man själv ska kunna skita i moral just när det passar men andra ska agera moraliskt. Är jag sugen på att knulla min kompis fru så kan jag skita i moralen vad gäller relationer, men behålla moralen i andra sammanhang, har jag ont om pengar men vill ha en dyr telefon så kan jag skita i moralen just för stöld... osv. Det är ett väldigt narcissistisk sätt att se på världen för man tycker att alla ska anpassa sina värderingar efter vad man själv känner för stunden.

Nu jämför du än en gång otrohet med brott. Otrohet är inte ett brott i Sverige, så sluta gärna med det, det är en skrämmande jämförelse i skenet av hur otrogna bestraffas i en del länder där ?moralen? är lag.

Otrogna som stenas eller pryglas, tänker du med din ?goda? moral att det är rätt, eftersom otrohet är fel? Notera nu att jag inte tycker det, utan tycker att det är skrämmande att människor moraliserar över andras självvalda sexuella aktiviteter som sker vuxna emellan med samtycke.

Att skambelägga människors sexualitet har väl i de flesta samhällen varit väldigt populärt. En del av oss har gått vidare ur den fällan och TYCKER inte att sex är någon helig ritual tillägnad älskande eller enbart i reproduktivt syfte. Det är en fysisk aktivitet, jävligt nice att utöva.

Lögner är det värre med, men med tanke på det sociala stigma som följer på att inte ha tillräckligt hög moral för att vilja acceptera ett liv i sexuell tristess, och inte koppla sex som enskilt viktigaste faktor i valet av en fantastisk livspartner så är det rätt vettigt att försöka komma undan utan att berätta, ens för den älskade partnern.

Barn som bestraffas lär sig inte heller rätt och fel, de lär sig ljuga bättre.
  • Anonym (Bryr mig inte)
    Anonym (jaha) skrev 2019-06-12 23:25:53 följande:

Ja självklart gör jag det för samma princip gäller vilken handling som helst men det är inte samma sak som att säga att båda handlingar är likadana. Så nej jag tänker inte sluta med det. Jag tycker att du ska sluta upp med att tala om för mig hur jag ska argumentera.

Varför drar du upp stening, är det någon som sagt att någon ska stenas? Eller menar du att för att folk stenas pga otrohet så är det rätt att vara otrogen?

Ja vuxna emellan kan knulla bäst fan de vill med varandras samtycke, dock borde man också ha sin partners samtycke om man lever i ett exklusivt. Bara för att du fått någon annans samtycke att ha sex betyder det inte att du fått din partners samtycke att ha sex utanför förhållandet.

Så det du säger är att det är vettigt att svika och ljuga så for man inte är nöjd med sitt förhållandet? Jag tycker det är vettigare att lösa sina problem MED sin partner och inte fly dem med någon annan.

PS! Du har inte svarat på om du hellre skulle vilja umgås med människor utan moral eller om du skulle acceptera att andre beter sig precis som de vill mot dig?

Jag drar upp stening därför att det är vad hög moral bestraffar otrohet med på platser i världen där hög moral är lag och därför att det är en inte oviktig aspekt på hur även du betraktar otrohet. Nu sniffar vi på de här mekanismerna bakom, de som du är så ovillig att reflektera över. De som gör att du drar paralleller mellan otrohet och brott.

Partnern är inte inblandad i sexet utanför förhållandet, tredje parts samtycke behövs inte för att hålla sig inom lagens ramar.

Om du tror att jag säger att det är vettigt att svika och ljuga så fort man inte är nöjd med förhållandet så läser du text på ett väldigt spännande sätt och drar slutsatser helt efter eget huvud. Känns det bra för dig? Jag för min del upplever dig som ganska arg.

Jag vill helst inte umgås med människor med din moral, den skrämmer mig på flera plan.

Naturligtvis vill jag att mina nära ska bete sig som de vill mot mig. Genom att behandla människor i min närhet väl får jag för det allra mesta välvilja i retur, utan hot och tvång. Kärlek är ett samspel där jag tror att jag får ungefär utefter vad jag ger. Det brukar funka. Jag ger hellre mer än jag tar för den delen.

Vad gäller övriga samhället förväntar jag mig att folk håller sig till de gemensamma spelregler som vi lagstiftat om.

Vad har det med saken att göra?
  • Anonym (Bryr mig inte)
    Anonym (Another One) skrev 2019-06-17 18:17:17 följande:

Vilken motsägelse. Du kan ju inte den utvalda om du bara är nr 2. 

Nähe? Jag rangordnar inte mina relationer, varenda en är noggrant utvald. Jag känner mig inte alls som nummer två till den extra jag är extra till, jag är inte på samma lista som hans fru.
  • Anonym (Bryr mig inte)
    Anonym (Bertil) skrev 2019-06-20 00:19:31 följande:

Det är så himla kul när den andra kvinnan verkligen tror att hon är utvald. En man som är kapabel att vara otrogen kan nog i stort sett vara otrogen med vem som helst. Han flirtar nog både till vänster och höger.

Det roliga är när folk tror att dom är mer speciella än vad dom är.

Jag vet med säkerhet att den man jag träffar träffar andra också, det råkar vara en grej jag tänder på :)
Svar på tråden Knull