• SolrosenH

    I vilken månad berätta ni? Nyfiken?

    Hej! Jag är så pirrig att berätta för familjen att jag nästan inte kan hålla mig. Hihi

    När berättade ni? Så fort ni fick veta eller väntade ni några veckor?

    Jag går in i vecka 11(10+2) nu.

    Svart vill jag berätta hihi

    Dela gärna med er!

    Kram på er och lycka till med era förlossningar och framtid med er familj

  • Svar på tråden I vilken månad berätta ni? Nyfiken?
  • LittleAngelbeat

    Hej!

    Är själv gravid med första barnet och är just nu i veckan 8.

    Har själv vägt fram och tillbaks när vi ska berätta för folk runtomkring oss och kom fram till att vi ska göra det efter vecka 12 när missfalls risken är lägre och när kub-Proverna är klara så vi vet med större sannolikhet kommer få vår bebis.

    Vi har berättat för min svärmor då vi vill ha någon som stöd om det skulle gå fel + hon är läkare så känns skönt att någon vid sin sida som är kunnig. Annars får resten veta runt v12-14 :)

  • SolrosenH

    Låter väldigt klokt att vänta till efter v.12. Ska göra ultraljud den 14/6 så tänkte att vi då har en bild att visa oxå hehe

    Så någon gång efter det berättar vi tror jag

    Grattis till din graviditet

  • Anotherone

    Med första barnet omkring v 12, kändes säkrast så. Även om mycket kan hända senare också. Med andra barnet berättade jag av olika omständigheter väldigt tidigt på jobbet men min chef höll tyst. Resten av kollegorna + släkt och vänner fick veta efter KUB så omkring v 14-15 typ.

    Lycka till!

  • Babymama

    Vi har berättat för alla förutom avlägsna bekanta direkt när vi själva vetat att jag var gravid. Jag har haft ett missfall och tyckte att det var jätteskönt att kunna prata öppet om det, och berätta varför jag var så ledsen och nere. Jag har vänner som har fått missfall i vecka 12 ungefär och som har gått ensamma utan någon att prata med efteråt eftersom ingen visste att de var gravida. Hur kul är det? Speciellt när människor runt omkring dem är gravida och vitt och brett pratar graviditet med den som precis har haft missfall. Vet alla om missfallet så är nog hänsynen lite större.

    Men det beror ju på hur man själv är som person. Jag förstår dock inte varför det ska vara så hysch hysch med tidig graviditet. Om det går fel vill jag ha människor runt mig som kan stötta och trösta, eller lämna mig ifred om jag behöver det. Så hemskt att sörja en bebis helt ensam. Och sen å andra sidan är det ju underbart att få glädjas och prata med andra om bebisen tidigt! Och som i mitt fall jäkligt skönt att kunna berätta varför jag bara vill sova, inte orkar ses och mår illa och kräks hela tiden.

  • SolrosenH

    Fina svar! Jag tycker det känns bäst att vänta till jag gjort första ultraljudet och kub-testet.

    Men är som sagt i v.11 så hihi

    Längtar till deras reaktioner!

    Jag har pratar med några på jobbet men inte för familjen än, men de börjar märka av att jag inte är som vanligt hihi

    Lycka till er!!

  • närkommertrean

    Med första berättade vi i v 12. Gjorde aldrig kub.

    Med andra berättade vi i v 13 efter vi hade gjort kub. Min mamma frågade dock om jag var gravid när jag var i v 8 för hon hade sett kräkpåsar i alla rum i vår lägenhet. Jag klarade inte av att ljuga, var alldeles för illamående för att orka/klara av att hålla masken.

    Nu väntar vi tredje och är i v 36. Den här gången berättade vi i v 12, på julafton. Det var ju den ultimata julklappen! Den 2 januari gjorde vi kub och fick jättedåliga siffror och då ångrade jag att vi hade berättat. Jag är en person som vill sörja för mig själv innan jag delar med mig av sorgen till andra, även min familj och nära vänner. När jag väl har fått bearbeta den värsta sorgen har jag inga problem med att vara öppen med andra om vad jag har gått igenom. Jag kände likadant med de två mf jag fått som jag inte berättade om förrän den värsta sorgen lagt sig. Jag ville inte berätta om det dåliga kubresultatet förrän vi fått svar på fostervattenprovet och visste hur vi skulle gå vidare. Lyckligtvis fick vi positiva besked och vår bebis har inga kromosomavvikelser men den månaden från att vi gjorde kub fram till vi fick svar på fostervattenprovet var väldigt tuff och den jobbiga känslan blev bara värre av att familj och vänner visste att vi väntade barn. Det var väldigt jobbigt att få frågor om graviditeten och allt som hörde till den. Jag ville inte prata om det alls.

    Nu ska vi inte ha fler barn men skulle vi ångra oss och skaffa en till skulle jag inte berätta förrän efter kub, OM det ser bra ut då. Men det beror ju såklart på hur man är som person. Många vill ju sörja med sin familj och sina vänner om något går fel och då spelar det ju ingen större roll hur tidigt i graviditeten man berättar. Grattis och lycka till!

  • SolrosenH

    Grattis till dina små änglar! Lycka till med allt!

    Tack för svaret, det är skönt o läsa att fler än jag vill vänta lite, och få bekräftat först att mitt barn mår bra. Sen tala om.

  • bebis2020

    Jag är jättetidig, i vecka 5, men planerar att berätta för mina två närmaste tjejkompisar denna vecka. Dels för att jag blir tokig av att inte prata om detta med någon och skulle det inte gå vägen behöver jag verkligen deras stöd. Men också för att jag sedan några månader tillbaka bjöd in till en stor dagsfest hos mig i helgen och eftersom jag kommer vara nykter behöver jag deras täckmantel, haha!
    Mina föräldrar får veta efter första BMC-besöket (5/7) där vi förhoppningsvis också får ett tidigt ultraljud. Vi har planerat hur vi ska berätta för hans föräldrar, det blir under vår gemensamma utlandssemester när jag är i vecka 12 + 4 (tror jag, hehe). Vill bara att tiden ska skynda på nu. Blir tokig av att inte ha kontroll över detta.


    28 år, förlovad. Precis plussat.
  • Emmissss

    Jag är i vecka 10 och har ett dilemma när jag ska berätta för jobbet.. några vänner vet & våra familjer. Tycker redan det börjar bli svårt att dölja när man har klänning.. fått en liten bula men kommer i jeansen än!

  • VSG

    Hej! Många som skrivit innan tänker precis som jag - att berätta efter vecka 12. Jag och min sambo har däremot redan berättat för närmsta familjen, men enbart pga mitt mående. Det är ganska svårt att vara sjukskriven i en månad utan att berätta varför. Och så som jag har mått har det stöd från både mina och mina svärföräldrar varit otroligt viktigt. Går in i vecka elva imorgon (10+0).

Svar på tråden I vilken månad berätta ni? Nyfiken?