• Anonym (Jobbigt)

Akut brokit = Luftrörskatarr

Tips att lindra luftrörskatarr tack!

Började i onsdags natt med slem och hosta och sen insjuknade jag rejält i fredags med huvudvärk,feber och vanliga förkylningssymtom men hosta som var dominerande. Hostar så mycket att jag kräks och får huvudvärk.

I fredags natt får jag kramp i luftrören och jag fick sån panik men åkte aldrig in till akuten utan tog betapred. Hjälpte lite grann och sen somnade jag. Eftersom mina läppar bara blev lätt bleka och inte blå så tänkte jag att jag nog får tillräckligt med syre liksom.

I lördags natt händer samma sak och luftrören krampade då från kväll till 12:00 nästa dag och då åker jag in för att få luftrörsvidgande med adrenalin i. För krampen var värre då varken betapred eller min Symbicort kunde ta bort krampen.

Dock efter jag fick den där luftrörsvidgande så hostar jag verkligen så jag kräks upp massa slem. Alla prover såg bra ut och men dom såg att halsen var svullen så fick diagnosen Akut brokit= Luftrörskatarr.

Jag har pollenastma i grunden plus att jag dom senaste 3 veckorna har lagt på mig en ovana att röka istället för att snusa. Har fått rökhosta men struntat i att luftrören blev känsliga så därför kunde förkylningsviruset sätta sig så lätt i just luftrören.

Det jag tycker är märkligt är att hostan ändrar karaktär på just sen kväll och natten. Från att få segt slem som knappt går att hosta upp och att halsen rosslar till att halsen blir snustorr och så fort jag hostar eller bara ändrar sovställning så börjar luftrören att krampa.

Men det kunde läkarna inte svara på varför hostan liksom ändrar karaktär mer än att jag ska dricka mer.

Men nu sitter man här rädd att krampen ska komma tillbaks för jag fick inte utskrivet något kraftiga luftrörsvidgande. Har bara min Symbicort och det hjälper inte ett smack när den kraftiga krampen kommer.

Ni som har haft detta hur överlevde ni när luftrören krampade?

Min hals är så irriterad av allt hostande att det gör ont att andas. Försöker oftast låta bli att hosta men svårt när slemmet kittlar i halsen. Kommer inte alltid upp slem dessutom utan ibland är det bara rosslande och hostande utan slem och ibland med slem.

Jag sover sittandes och ja försöker ta det lugnt när luftrören krampar och när jag hostar så mycket att jag inte får luft mellan dom jobbiga hostattackerna.

Svar på tråden Akut brokit = Luftrörskatarr