• Anonym (april­)
    Tue 11 Jun 2019 11:26
    987 visningar
    10 svar
    10
    987

    Junibebis - skola in i januari/mars?

    Jag skulle, om förskolan kan erbjuda det, inskolning i april eller kanske 15 mars. Risken finns såklart att de inte är riktigt hemmastadda innan sommarlovet, om ni räknar med att ha ett långt uppehåll. Går att lösa med att räkna med två, tre extradagar som ni kan vara med vid behov i början på höstterminen så ni ser att barnet känner sig tryggt.

    Anledningen till att jag aldrig rekommenderar januaristarter för små barn är flera. Mycket sjukdomar, javisst de blir säkert sjuka i samband med start i mars också, men de avtar ju också snabbare sett till sjukdomar i stort. Pga sjukdomar är det också större risk med personalfrånvaro pga att personalen själva blir sjuka eller vabbar, vilket leder till vikarier och kanske sämre struktur på förskolan vilket inte gynnar det lilla barnet som är i en ny miljö. Kallt, inte kul att stå utomhus i flera timmar (en halvtimme kan också vara för mycket) alldeles stelfrusen (har jag sett alltför ofta). Tjocka kläder gör att de flesta ettåringar inte rör på sig så bra.

    Eftersom du redan har barn på förskolan kan du ju rådfråga personalen vad de rekommenderar.

  • Anonym (april­)
    Tue 11 Jun 2019 11:29
    #6

    Om barnet är 19 eller 21 månader spelar nog absolut ingen roll. Eller, det kan det ju göra, om barnet är inne i någon speciell fas som gör inskolningen jobbig just då, men det går inte att förutse.

  • Anonym (april­)
    Thu 13 Jun 2019 14:55
    #10
    SweetJune skrev 2019-06-13 11:45:27 följande:
    Blir det inte "sent" om barnet sedan tar sommarlov i mitten av juni-mitten av aug? Storasyster går på samma förskola så hon tar ändå hem sjukdomarna
    Nu var det inte mig du citerade men jag delar åsikten. Visst kan ditt lilla barn bli sjukt även om ni fortfarande har det hemma. Men skillnaden är att barnet inte behöver avbryta sin förskolevistelse hela tiden. Oavsett om inskolningen i sig är klar eller inte blir det svårt att hålla en kontinuitet i sin nya miljö. Vissa barn klarar av det bättre än andra.
Svar på tråden Junibebis - skola in i januari/mars?