Inlägg från: Snäll men inte tråkig |Visa alla inlägg
  • Snäll men inte tråkig

    Antisemitismen inom vänstern, varför?

    RebeckaZ70 skrev 2019-06-11 07:03:16 följande:


    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
    En del av förklaringen till att "vänstern" i bred bemärkelse då och då ser genom fingrarna med eller bagatelliserar antisemitism är förmodligen att judar i Sverige inte är någon socioekonomiskt utsatt grupp. Jag menar inte att det på minsta sätt skulle vara en ursäkt, däremot en del av svaret på din fråga.

    Det finns nog till viss del en allmän förställning om att en av rasism drabbad grupp också måste vara påtagligt socioekonomiskt utsatt här och nu för att man ska ta rasismen ifråga på riktigt allvar och agera därefter men den föreställningen har varit än starkare  inom vänstern.

    Rasism mot östasiater, som inte heller är någon särskilt socioekonomiskt utsatt grupp i Sverige idag har ju till exempel  gått under radarn ganska länge men började uppmärksammas mer då vuxna adopterade från Östasien började prata offentligt om den på 00-talet.

    Angående vänstern och Palestinafrågan har jag fått intrycket att både intresset och engagemanget hos vänstern är betydligt lägre nu än för 10- 15 år sedan. Hur ofta pratar tex Jonas Sjöstedt om Palestina om man jämför med hans företrädare Lars Ohly?

    Antingen har Palestinaengagemanget hos den breda vänstern ersatts av engagemang i andra internationella konflikter eller så har alla utom de mest rabiata vänstermänniskorna insett att Hamas är emot i princip allt de själva står för och i själva verket har mer gemensamt med högerextremister än med vänsterpartiet, miljöpartiet och socialdemokraterna.

  • Snäll men inte tråkig
    Flash Gordon skrev 2019-09-30 10:42:09 följande:

    Ardalan Shekarabi förbereder sig för att försöka ta över Socialdemokraterna efter Löfven.

    Med honom följer Tro&Solidaritet och Ibn Rushd:

    https://ledarsidorna.se/2019/09/tronskiftet-i-socialdemokraterna-i-det-tysta-starks-tro-och-solidaritet/

    Ardalan Shekarabi har idag tvättat bort det mesta av sina tidigare rekryteringar och relationer med Tro och Solidaritet och Ibn Rushdsfären på internet. Men det finns tillräckligt mycket kvar för att kunna dra slutsatsen att Shekarabi arbetar för att stärka sin position och samtidigt vidmakthålla den bas i form av Tro och Solidaritet som hela tiden utgjort hans primära maktbas om än i det tysta.


    Det där var ett rejält långskott.

    Det enda konkreta "bevis" på att Ardalan Shekarabi skulle vara insyltad med Ibn Rushd som presenteras är att hans "nya" medarbetare tidigare åkt på Ship to Gaza samt varit med i samma organisationer som människor med mycket suspekta värderingar. Ett skolexempel på Guilt by association.

    Och hur man kan få ett Facebookinlägg om att den extrema segregationen är ett hot mot sammanhållningen i Sverige till att personen som postat inlägget ifråga ger sig in i en partiledarstrid, ja, det måste man nog skriva för Ledarsidorna för att förstå.

    Jag har många politiskt aktiva och intresserade vänner över en stor del av den politiska skalan och jag ser i princip varje vecka någon av dem påpeka just det Ardalan Shekarabi skrev i sitt Facebookinlägg. Men inte gör de anspråk på partiledarposten i sina respektive partier för det. :)

    Just Ardalan Shekarabi har för övrigt gjort kraftfulla markeringar mot såväl religiös fundamentalism som mot vissa vänsterkrafters bagatelliserande av förtryck som utövas av antiisraeliska krafter.

    Ett exempel från Twitter den 2 januari 2018:

    "Extremvänstern överraskar aldrig. Förtryck som utförs av anti-amerikanska och anti-israeliska krafter rättfärdigas och ursäktas alltid. I kampen mot liberala värden förenas extremvänstern och extremhögern. Detta blir allt tydligare. Både inrikespolitiskt och utrikespolitiskt".

    Du får nog hitta någon annan att hoppa på .
  • Snäll men inte tråkig
    Flash Gordon skrev 2019-09-30 13:37:20 följande:
    Tro&Solidaritet är inte ett mindre antisemitiskt problem än IbnRushd.Det finsn gott om exempel på problemet med T&S i tråden.

    Skulle Shekarabi få verklig makt så är de en del av hans maktbas och kan antas flytta fram positionerna ytterligare.
    Verklig makt? Det har man enligt min definition redan om man är civilminister och sitter på Finansdepartementet. För att få den posten - och dessutom behålla den i ytterligare en mandatperiod - räcker det absolut inte med stöd från den i sammanhanget ganska obetydliga sidoorganisationen Tro och Solidaritet.

    Jag köper inte talet om att det skulle vara hans primära maktbas.

    Varför skulle Ardalan Shekarabi vara så beroende av stöd från just Tro och  Solidaritet? 

    Har du  missat att Ardalan Shekarabi har uppfattningar som skiljer sig från Tro och Solidaritet på flera viktiga områden, som religiösa friskolor och hur reglerad migrationspolitiken och flyktingmottagandet ska vara?

    Nu har som sagt sidoorganisationen Tro och solidaritet ett mycket begränsat inflytande när det gäller vem som ska få vilken ministerpost och inte särskilt mycket större inflytande när det gäller vem som ska väljas till ny partiledare den dag den frågan blir aktuell. Men det känns mycket troligt att de skulle stödja en kandidat vars syn på religiösa friskolor och migrationspolitik ligger närmare deras egen syn på dessa frågor än vad Ardalan Shekarabis gör.
  • Snäll men inte tråkig
    auster skrev 2019-10-26 13:20:19 följande:

    Vänstern har alltid haft problem med antisemitism. På senare år har de förvärrats när socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet öppet allierat sig med islamistiska organisationer för att vinna röster. Se bara på SSU i Malmö som skanderar "krossa sionismen" i sina demonstrationståg i Malmö. En stad där sossar och islamister tillsammans jagat ut en stor andel av judarna. Något som uppmärksammats internationellt.


    Dock måste det i rättvisans namn påpekas att stödet inom delar av svensk vänster till kurderna i norra Syrien växt sig väldigt starkt de senaste åren. Dessa kurder , som ju utkämpade blodiga strider mot IS avskyr islamism över allt annat och även om många av dem säkert är emot den israeliska ockupationen i sig så finns inte det hat mot Israel och det judiska folket som annars är så vamligt i Mellanöstern alls i samma utsträckning  här. Att Israel flera gånger erbjudoit dem humanitär hjälp spelar förstås också in.

    Förhoppningsvis kan detta komma att avspeglas i svensk vänster.
  • Snäll men inte tråkig
    auster skrev 2019-10-28 21:18:06 följande:
    Det är ju fint av sossarna att stödja kurderna. Men det ursäktar ju inte att de allierar sig med islamister och ropar "krossa sionismen" i sina demonstrationståg. Antisemitismen i socialdemokratin är fruktansvärd.
    Nej, det finns inga ursäkter för att alliera sig med islamister, det håller jag helt och hållet med om. Vad jag ville få fram var att stödet till kurderna i norra Syrien - som  visserligen är  mycket större inom V än inom S men som ändå finns i rätt hög utsträckning hos sossarna också- skulle kunna bidra till att acceptansen för islamistiska och antisemitiska tendenser minskar.

    Det har för övrigt inom partierna till vänster länge funnits en ganska naiv föreställning om att den utberedda antisemitismen i Mellanöstern främst handlar om solidaritet med palestinierna. I själva verket handlar det minst lika mycket om de respektive ländernas egna konflikter med Israel och palestinska flyktingar är ganska illa ansedda på många håll i Mellanöstern.
  • Snäll men inte tråkig
    nihka skrev 2019-10-29 00:00:27 följande:
    Men så gulligt. Nästan lika gulligt som Israels vapenförsäljning till Turkiet som hjälpt dem spränga samma kurder i bitar över åren.
    Personligen förstår jag inte hur någon alls kan sälja vapen till Turkiet och se sig själv i ögonen. Det var ju bara någon vecka sedan vi -, långt efter att många av våra grannländer gjort samma sak satte totalstopp för vår egen vapenexport till nämnda land.

    Men är det något land kurderna i norra Syrien verkligen har anledning att hata är det just Turkiet. Inte nog med att de låtit konvoj efter konvoj med stulen olja passera över gränsen och därmed finansierat vår tids grymmaste terrorsekt. De har dessutom systematiskt låtit soldater och vapen till nämnda terrorsekt passera över gränsen medan all hjälp som skulle kunna bidra till att stoppa nämnda terrorsekt lika systematiskt har stoppats.

    TROTS allt detta har etniska turkar de senaste åren levt sida vid sida i fredligt samförstånd med kurder, araber, armenier och assyrier i det som kallades Demokratiska Federationen i Norra Syrien. Där har man nämligen förmått skilja på person och regim, person och stat och person och armé. Det har förstås inte alltid gått helt friktionsfritt och övertramp har begåtts,  men det har alltid funnits ett uttalat mål och tydliga stadgar om att alla dessa folkgrupper och religioner ska kunna leva i fredligt samförstånd sida vid sida.

    Om kurderna i norra Syrien generellt sett  inte ens hatar enskilda etniska turkar trots allt Turkiet gjort mot dem : Varför skulle de då hata människor enbart för att de är  judar? Så resonerar man och det är ganska unikt i en del av världen som är så oerhört starkt präglad av etniska motsättningar och i ett Syrien där antisemitismen är och länge  har varit oerhört stark.

    Jag är självklart medveten om att historien om den lilla hjärtsjuka pojken kan användas av krafter jag absolut inte sympatiserar med , jag är inte sionist. Men likväl är den ändå lika fantastisk och vacker. Det är ju ofta genom just personliga möten med individer ur en hatad grupp vi människor lyckas kasta av oss generaliserande rasistiskt hat. Samma mekanismer skulle likväl kunna gälla en hardcoresionist som avskyr  alla andra folkslag i Mellanöstern, eller för den delen en  SD-röstande  ursprungsssvensk som urskillningslöst hatar muslimer
  • Snäll men inte tråkig
    nihka skrev 2019-10-29 12:09:05 följande:
    Jepp. Sverige säljer också vapen. Tillfälligt stopp är ju bara ett spel för galleriet. Turkiet har använt dem mot kurderna hela tiden. Precis som de gjort med Israels vapen.

    Det pågår en total sell-out av kurderna nu. Och historien används av grupper jag absolut inte sympatiserar med. Grupper som vill ses stödja en minoritet i ett annat land medan de behandlar sin egen minoritet som de gör. Där inget av den målsättningen du beskriver om att leva i fredligt samförstånd sida vid sida finns.
    Om det är Israels regering du syftar på i sista stycket så är det  ingen regim jag sympatiserar med eller på något sätt stödjer. Lika lite som jag sympatiserar med eller stödjer Hamas.

    Det är förmågan att skilja på regim och människor med en viss etnicitet eller ursprung jag vill lyfta fram. Lyckas människor göra det i en så hårt prövad region som norra Syrien måste det kunna fungera på fler platser.


  • Snäll men inte tråkig
    nihka skrev 2019-10-29 14:53:12 följande:
    Exakt. Lika goda kålsupare båda två och de alternerar om att vara värre än den andre. Syftade tidigare både på Israel och de krafter här i tråden som vill förhärliga ena sidan och demonisera den andra.

    Men precis som du säger finns det goda krafter. Fantastiskt, och visst inger det hopp. Men dessa hårt prövande människor i norra Syrien har min fulla förståelse om välviljan glider ner ett par pinnhål nu. När Trump sitter och slår sig för bröstet att USA dödat ISIS-ledaren Baghdadi och man vet att det var ett samarbete med bl a de syriska kurderna som gjorde spaningen framgångsrik. Samtidigt som detta spaningsarbete pågick med kurdisk hjälp satt han och kritiserade kurderna för att de inte var med i Normandie.
    Har reagerat på precis samma sak. Det påminner för övrigt en hel del om hur USA tonade ned och "glömde bort" kurdernas roll i gripandet av Saddam Hussein.


  • Snäll men inte tråkig
    Missermajser skrev 2019-10-29 17:17:03 följande:
    Hör jag någon säga/skriva något negativt om Israel så förutsätter jag att de syftar på staten och inte dess folk.

    Har inte partier som kritiserar en antisemitiskt förflutet så tycker jag inte det finns så stora skäl att göra tolka in det värsta. Sen är det en helt annan sak om all Israelkritik är befogad.
    Jag önskar att jag kunde skriva att alla påståenden om tolerans av  och acceptans för antisemitism inom vänstern bara är trams och ett försök att vifta bort relevant Israelkritik. Men det kan jag inte, för det stämmer helt enkelt inte.

    Jag deltog i ett flertal demonstrationer och manifestationer under Libanonkriget 2006 eftersom jag reagerade starkt på det extrema övervåld Israel använde, ett övervåld som de flesta länderna i FN:s säkerhetsråd också fördömde. Jag har med egna ögon och öron hört och sett människor i dessa sammanhang ropa "död åt judarna"  "Heil Hiddler" - ja, med det uttalet- och andra rent antisemitiska budskap,utan att de vänsterpartister som var medarrangörer reagerade nämnvärt. Jag har också hört representanter för Hizbollah ropa "antingen är man med oss eller mot oss" och mötas av rungande applåder från aktiva vänsterpartister. Jag skulle kunna räkna upp fler exempel. Om man tvivlar på att det åtminstone tidigare funnits en viss tolerans och acceptans för antisemitism inom vänsterpartiet kan man läsa tex Esbatis blogg, mellan åren 2005 och 2010 inklusive kommentarerna från aktiva vänsterpartister i den.

    Som jag skrivit tidigare i tråden tror jag att situationen i just Vänsterpartiet när det gäller tolerans och acceptans för antisemitism blivit mycket, mycket bättre sedan Sjöstedt tog över partiledarskapet från Ohly.

    Om partier i fråga har ett antisemitiskt förflutet tycker jag inte alls är särskilt viktigt. 
    För att dra en paralell har Miljöpartiet  absolut inget islamistiskt eller fascistiskt  förfluter alls, snarare har de  alltid varit pacifister,  men ändå är det högst relevant att ifrågasätta hur personer som sympatiserar med turkiska fascister och likställer IS-resenärer med volontärer i finska vinterkriget har kunnat få höga positioner i partiet.
  • Snäll men inte tråkig
    Missermajser skrev 2019-10-29 17:17:03 följande:
    Hör jag någon säga/skriva något negativt om Israel så förutsätter jag att de syftar på staten och inte dess folk.

    Har inte partier som kritiserar en antisemitiskt förflutet så tycker jag inte det finns så stora skäl att göra tolka in det värsta. Sen är det en helt annan sak om all Israelkritik är befogad.
    Ett annat exempel är en vänsterpartistisk blogg som var oerhört populär för 10-15 år sedan. En blogg som bland annat Lars Ohly beskrev som en av sina favoritbloggar. Vänsterpartisten bakom den bloggen är och var inte särskilt känd alls utanför Vänsterpartiet, så jag tvekar inför att skriva ut namnet här.

    Utöver att bloggaren själv skrev saker  som " Personligen tycker jag mig se tendenser till att världsopinionen har börjat få nog nu när Förintelsens offer allt  mer  ter sig som förövare" så anlitades regelbundet Lasse Wilhelmsson som gästskribent och det han skrev kunde inte ens med den bästa vilja i världen tolkas som enbart Israelkritik.

    Ohly tog senare, när han upprepade gånger blivit konfronterad  starkt avstånd från den här bloggen.
  • Snäll men inte tråkig
    Missermajser skrev 2019-10-30 18:12:00 följande:
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-10-30 15:39:40 följande:
    Ett annat exempel är en vänsterpartistisk blogg som var oerhört populär för 10-15 år sedan. En blogg som bland annat Lars Ohly beskrev som en av sina favoritbloggar. Vänsterpartisten bakom den bloggen är och var inte särskilt känd alls utanför Vänsterpartiet, så jag tvekar inför att skriva ut namnet här.

    Utöver att bloggaren själv skrev saker  som " Personligen tycker jag mig se tendenser till att världsopinionen har börjat få nog nu när Förintelsens offer allt  mer  ter sig som förövare" så anlitades regelbundet Lasse Wilhelmsson som gästskribent och det han skrev kunde inte ens med den bästa vilja i världen tolkas som enbart Israelkritik.

    Ohly tog senare, när han upprepade gånger blivit konfronterad  starkt avstånd från den här bloggen.

    Jag håller med om det mesta!


    Jag har själv aldrig gått i en demonstation med V så jag har inte sett det men jag tvivlar inte på det. Än mindre har jag sett deras bloggar för 10-15 år sedan. Det är heller inte frågan om att alla anklagelser om antisemitism är trams. Det hoppas jag inte att jag skrivit någonstans. 


    Jag har läste på en del högerextrema sidor under tidiga 90 talet och förstod att även nynazister sysslade med en del nätverkande med Palestinska grupperingar. Helt säkert har ett och annat frö såtts hos folk i flera av organisationerna i Palestina. 


    Jag tvivlar dock inte heller på att en del Israeler väljer att fokusera på de bitarna för att framhålla att de har nazister emot sig. Vad jag ser är en massa grymheter uppvisade om motståndaren från båda sidor.

    Det blir lite mer komplicerat när svenska partier nätverkar med organisationer över välden som t.ex. i Palestina så ska det svenska partiet hållas ansvarigt för att medlemmar i de Palestinska eller andra organisationer har gjort olämpliga en demonstration.


    Kanske ska allt internationellt utbyte upphöra?


    Jag kan bara föreställa mig om t.ex. bönderna i WFO ska gå ut och demonstrera om mjölkpriserna. Börjar några bönder plötsligt skrika "-Kill Jeremy Corbyn". LRF kanske är med och demonstrationen kanske är i Borås eller något. Förmodligen skulle övriga demonstranter se ut som fågelholkar och inte säga så mycket utan mest undra om de hörde rätt. Senare skulle de troligen glömma saken. 
    Nästa dag så bombarderas de på löpsedlar och i forum att LRF måster göra upp med sitt EU-hat och vänsterhat, mm...  Allt mynnar ut i populistisk pajkastning och helt plötsligt finner sig LRF mitt i något där några medlemmar rycks med i försvar och andra hoppar av för frågor som aldrig haft med LRF att göra.


    Politik idag i den offentliga debatten bygger nästan uteslutande på att misskreditera sin fiende. I detta kan den värsta grymhet gömma sig och frodas eftersom alla redan hatar alla. Befogad kritik som verkligen utgör problem kommer aldrig att kunna lösas så länge det håller på. Självrannsakan får heller ingen nåd då den kritikens innersta syfte är att förinta. 


    Jag tycker absolut  inte att allt internationellt samarbete ska upphöra, men menar däremot att om man som parti  är officiell arrangör till en demonstration har man ett visst ansvar för vad andra officiella medarrangörer och inbjudna talare säger och hur de beter sig.  I synnerhet om liknande problematik återkommer vid demonstration efter demonstration. I ditt exempel med mjölkpriserna tolkar jag det som att det är vanliga demonstranter som börjar skrika "kill Jeremy Corbin" och inte av WFO eller lokala LRF inbjudna talare.

    Angående förhållningssätt till t.e.x Hamas tycker jag att det är stor skillnad på att acceptera  och respektera valresultatet i ett demokratiskt val, hur illa man än tycker om det och att stå och vråla "Leve Hamas! i en demonstration. Jonas Sjöstedt är ofta bra på den balansgången.

    Självrannsakan får absolut  nåd ibland. Jag tänker till exempel på Mohammed Omar som han kallade sig på den tiden han  var förintelseförnekare , islamist och Khomeini-anhängare och tillsammans med nynazister anordnade en demonstration i Stockholm för tio år sedan. Han bad några år efteråt  upprepade gånger  både judar och andra om ursäkt, en ursäkt som många faktiskt godtog och bytte både namn och politiska åsikter. Tyvärr har han de senaste åren istället börjat  samarbeta mycket med Sverigedemokraterna.
  • Snäll men inte tråkig
    Missermajser skrev 2019-10-30 20:08:06 följande:

    Det är resultatet i rättfärdighetsjakten. Har man uppfattningen att det ska finnas en fläckfri renlärig elit kommer man alltid att svänga med dualismens pendel. Idag tycker jag det verkar som om det dessutom ett självklarhet att det skulle existera en sådan elit.
    Det uppstod en gång en personkult runt vissa kommunistledare. Somliga marxister lärde sig något av det, andra inte.


    Det kan nog ligga något i det du säger. Idag är vi ofta väldigt snabba med att knuffa in människor med en viss åsikt om något   i ett visst fack och ta för givet att de automatiskt måste ha en lång rad andra åsikter också . Och ibland kan det nog bli en självuppfyllande profetia, att man mer eller mindre låser in människan ifråga i det där facket trots, att han eller hon inte ens själv känner sig särskilt hemma där.

    Ett exempel:

    Säger en person t.e.x att han eller hon inte alls tycker att Greta Thunberg borde ha fått Nobels fredspris och att hon inte på något sätt går att jämföra  med vare sig Abiy Ahmed, årets pristagare, eller Nadia Murad som var en av av fjolårets pristagare tar andra ofta för givet att

    1. Personen skiter i klimatet och miljön. 2. Personen hatar barn och ungdomar.
    3. Personen hatar människor med NPF-diagnoser och 4. Personen är en vit, medelålders man.

    När det gäller just  Israel - Palestinakonflkten har det ju dock väldigt länge varit väldigt polariserat. Den inställning som rått i den frågan så länge jag kan minnas verkar nu råda i allt fler frågor och det är inte enbart ett fenomen som finns i Sverige.

    Den extrema personkulten är en av de löjligaste sakerna med marxismen.
    Men personkult finns på många fler ställen än  inom marxismen. Långt ifrån alla som dyrkar Greta Thunberg och mer eller mindre betraktar henne som en profet  är ens i närheten av att vara marxister.

    Och också kring Trump, Putin och Erdogan finns en väldigt stark personkult trots att de och deras anhängare knappast kan beskyllas för att vara marxister.


Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?