• mammatill6

    Barn som ska dra ut tänder

    Har era barn dragit ut tänder nångång ovh hit gick det? Sonen är 10 och ska dra ut tre tänder om ett par veckor och jag fattar inte hur det ska gå till. Har bett att han ska få sövas men han ska bara få lugnande säger de. Behövs två vuxna bara att få ta sänkan i fingret på honom. Visa en spruta och han drar.

  • Svar på tråden Barn som ska dra ut tänder
  • scanmia

    Ring till tandläkaren igen och be om mer information. Beskriv din son och fråga om de har något särskilt protokoll för dem som är rädda av sig eller mindre samarbetsvilliga. På många ställen finns det det och i vilket fall som helst så kommer de att vara förberedda. 

    Min äldste kille fick dra ut två tänder och det gick utan problem - detta från en kille som även han behövde hållas fast när han skulle få en spruta några månader tidigare. Hans tandläkare är mycket duktigt med (rädda) barn och tog det mycket lugnt och varsamt. Han fick en tid först på morgonen och jag tror att det hjälpte att han var utvilad.

  • Gammallundabo

    Jag drog ut fyra tänder när jag var runt 14 år, och jag har fått dra ut ytterligare två till eftersom jag tydligen har en liten mun. Sprutorna man får ser hemska ut men bedövningen verkar så fort de sticker in nålen så det känns knappt, och de snålar verkligen inte.

    När tänderna dras ut känns det inte alls, men för att få slippa obehaget lyssnade jag alltid på musik under tider, och även när de gav mig bedövningen. Så i med hörlurar, lyssna på favoritlåtarna och tänk på annat!

  • mammatill6

    Han är inte rädd för smärtan, det är en sjövild kille som skadat sig massa gånger. Men allt med sprutor och läkare fer han panik, går inte att resonera med honom. Har pratat med tandläkaren idag och han sa bara att oftast går det bra. Toppentandläkare och sonen har varit där 10 gånger bara i år och det går jättebra. Då är sonen duktig. Men idag räckte det med att han fick se vad han trodde va en spruta så reste han bara och gick.

  • scanmia
    mammatill6 skrev 2019-06-11 21:52:16 följande:

    Han är inte rädd för smärtan, det är en sjövild kille som skadat sig massa gånger. Men allt med sprutor och läkare fer han panik, går inte att resonera med honom. Har pratat med tandläkaren idag och han sa bara att oftast går det bra. Toppentandläkare och sonen har varit där 10 gånger bara i år och det går jättebra. Då är sonen duktig. Men idag räckte det med att han fick se vad han trodde va en spruta så reste han bara och gick.


    Tror tandläkaren att det kommer att gå bra så testa! Särskilt då det verkar vara en bra tandläkare. Ni har inget att förlora.
  • Alexi

    Vår tioåring drog ut fyra stycken nyligen, två på varje sida. Gick jättebra! De bedövar först med salva, sen med sprutan.

  • Gosedjuret

    Min 12-åring drog ut 2 tänder för ett tag sen, bedövningen gjordes med en mkt tunn slang som låg mellan tanden och tandköttet, tog lite längre tid men var jättesmidigt. Är tydligen bra just för spruträdda vilket inte min dotter är men ändå. Hon var helt lugn och det var inga problem alls. Kan nämna att när hon var 5 så satte hon sig under tandläkarens instrumentbord och vägrade komma ut :)

  • legomum

    Det är inte bara att gå dit och det är bara en spruta sedan klart.
    Är man så rädd som jag är så känns sprutan, och den lugnande medicinen innan kan ha motsatt effekt.
    Jag är ingen ovanlig typ utan det är fakta för många som är rädda.

    Jag är själv sjukt rädd för att gå till tandläkaren och har fortfarande som vuxen jobbigt med att ens ta mig dit.
    En hel dag går åt att återhämta mig efteråt.

    Det finns helt underbara tandläkare som bemöter rädda barn, där själva behandlingen inte ligger i focus utan att barnet gör det. Så besöket kan ta flera tillfällen innan behandlingen sker, barnets rädsla styr hur tandläkaren agerar.

    Det är en rädsla som är viktig att bemöta så för ditt barns skull är det bra att ni lyssnar.

    Ring till tandläkaren och hör hur de gör med riktigt rädda barn är deras svar lugnande så be om en annan tandläkare. Det finns mer att göra.

    Det finns en klinik i Stockholm som heter Eastman. Där tar de emot riktigt rädda barn, tycker det borde finnas flera kliniker runt om i Sverige  men vet inte om någon. Vet att de kan söva också.

    Hoppas ni finner en lösning <3

  • Mrs Green

    Min dotter drog ut en tand när hon var 6 år och då fick hon dricka något lugnande innan som gjorde att hon inte brydde sig alls om bedövningen och sen glömde bort allting kring tandläkarbesöket efteråt. 

Svar på tråden Barn som ska dra ut tänder