• Anonym (Skit)

IRRITERANDE vitvaror!!

Är jävligt irriterad just nu på vitvarorna här hemma alltså! Vad är detta för skit? Så fort tvättmaskinen är färdig ska den hålla på och pipa i en evighet. Jag räknade till 6 långa piiiip gånger 4! Alltså vad i hela friden?! Snacka om att man måste stressa att öppna luckan annars tvingas man lyssna på tjutet i hela huset! Samma med micron!! Den tjuter så fort den är färdig flera gånger med pause mellan. NEJ! Jag har inte glömt min mat där inne! Var lugn microhelvete!!

• Svar på tråden IRRITERANDE vitvaror!!
  • Anonym (.)

Håller med! Fattar inte varför tillverkarna envisas med dessa tjutande funktioner, som man dessutom inte kan välja bort eller stänga av. Vår spis tjuter minst 20 långa pip om en droppe vatten landar på den när man kokar något. Blir galen varje gång. Ja, i-lands, men ibland behöver man gnälla av sig lite...

• Anonym (Skit)
    Anonym (.) skrev 2019-06-12 11:55:21 följande:

Håller med! Fattar inte varför tillverkarna envisas med dessa tjutande funktioner, som man dessutom inte kan välja bort eller stänga av. Vår spis tjuter minst 20 långa pip om en droppe vatten landar på den när man kokar något. Blir galen varje gång. Ja, i-lands, men ibland behöver man gnälla av sig lite...

Hahah är det sant! Låter snäppet värre än hos mig ju! Till och med en gammal vedspis är bättre i så fall!
  • syntharen

Ja våran spis gör också så och dessutom stänger den av sig själv efter dessa pip om man inte torkar den stackaren torktumlaren håller också på att pipa när den är klar. Man bara: du är klar, jag vet, räcker med ett pip och sluta snurra!!!
  • Anonym (b)

man måste läsa manualen.
    Det går att få bort

• Anonym (A)

Ja, det är ett himla väsen

• Barbro45

Hos oss signalerar spisen, ugnen, frysen, kylen, mikron, tvättmaskinen och torktumlaren när när de är klara eller när det är något fel. I stort sett samma ljud för allt och det upphör innan man hunnit lokalisera det. Det gör att man ränner runt för att kolla VAD ÄR DET NU DÅ?

Det positiva är att man får lite extra motion.

• Anonym (Piiiiiiiiiiip)

Jag har råkat på diskmaskiner som börjar pipa när de är klara och som inte tystnar förrän någon öppnar dem. Vansinne.

• Anonym (Jodå)

Jag har en kompis vars kylskåp piper utav bara den om hon håller det öppet mer än typ en halv minut. Vår tvättmaskin spelar en vansinnigt irriterande trudelutt när den är färdig. Går ta bort, men det borde ju vara tvärtom- att om man vill ha musiken får man själv programmera in den som ett ytterligare val!

• sextiotalist

Skriver under. I mitt nästa liv ingen pipande maskin

• Anonym (....)

Lite dyrare vitvaror brukar man kunna programmera bort det där beteendet.

• Aniiee

Huh, jag är snarast av motsatta "åsikten". Fast det är förstås bara min frys som piper vid behov. Och ja, diskmaskinen 4 korta pip när den är klar.

I have a growing lack of disgust for you
  • Meebo

Min kyl håller på och piper som fan när jag har den öppen mer än 20 sekunder och det finns inget i manualen om att man kan ta bort det eländet heller.

Man hinner knappt hitta och ta ut det man ska ha till maten innan den börjar pipa...

• Anonym (anonymm)

Tycker det är jättebra. Det går att stänga av med vissa om man vill det också. Så störande är det inte.

• LaFontaine

Tvättmaskinen, en dyr jäkla sak, går inte att programmera bort pip på. Torktumlaren, av samma serie, har en knapp där man aktivt trycker på pipet. Logiskt...

På spisen tog vi bort alla pip som gick. Förr pep den varje gång man snuddar vid en knapp. Nu vid på- och avstängning. Och så fort något varmare än en hand snuddar vid panelen. Eller när en gnytt vatten kokar över och landar på panelen. Eller om man andas stående runt spisen. Jag blir knäpp på den!

• Anonym (jarå)
    Anonym (Skit) skrev 2019-06-12 11:44:20 följande:

Är jävligt irriterad just nu på vitvarorna här hemma alltså! Vad är detta för skit? Så fort tvättmaskinen är färdig ska den hålla på och pipa i en evighet. Jag räknade till 6 långa piiiip gånger 4! Alltså vad i hela friden?! Snacka om att man måste stressa att öppna luckan annars tvingas man lyssna på tjutet i hela huset! Samma med micron!! Den tjuter så fort den är färdig flera gånger med pause mellan. NEJ! Jag har inte glömt min mat där inne! Var lugn microhelvete!!

Eller hur!

Och vår kyl och frys larmar om man har dörren öppen mer än typ 10 sek. Visst, det är jättebra att den larmar om öppen dörr, men kunde ara efter lite längre tid än 10 sek! Om man handlat och plockar in varor så kan den ju gott stå öppen några minuter medan man håller på.

Samma med mikron, när den är klar så piper den flera långa höga pip. Om man då inte öppnar dörren inom nån minut så piper den igen, och igen och igen. Hallå, inte som att nån dör om man inte hämtar sin mikrade mat precis på en gång!
  • Anonym (jarå)

Just det, spisen piper också av minsta lilla. Och den stänger av sig av minsta lilla också!

Några droppar vatten: omedelbar avstängning. En kastrull som hamnat lite utanför plattan: avstängning.

Den piper om man ställer något på den när den är avstängd (tex en kastrull), likadant om man trokar den med en trasa.
Svar på tråden IRRITERANDE vitvaror!!