Överviktig, BF feb.2020 (förhoppningsvis)
Jag vägde exakt som ts, 97kg till mina 166cm vid inskrivning vecka 28 nu.
Vid min förra graviditet vägde jag något mindre, 96,nånting och när jag vägdes in på förlossningen så vägde jag 99kg. Så alla går inte upp 10-15 kg ts. Jag gick upp ca 1kg från inskrivning till vecka 25. Och den sista viktökningen kom den sista månaden innan förlossning.
Jag har gjort glukosbelastning vid båda mina graviditeter och legat strax över gränsvärdet så hade och har graviditetsdiabetes. Min pappa är diabetiker och flera på hans sida släkten, så om min diabetes beror på vikten eller ärftligheten låter jag vara osagt. Under första graviditeten så låg blodsockret bra under hela graviditeten (fick hem mätare för att kunna kolla hemma mellan barnmorskebesöken) så förhoppningsvis blir det lika den här gången. Min gravidkropp klarar uppenbarligen inte chockmängden socker som den utsätts för vid glukosbelastningen.
Denna graviditet har jag också fått äta Levaxin som ger bra resultat. Hoppas att jag kan sluta med det efter graviditeten.
Har förövrigt bara fått positivt bemötande från barnmorskor. Aldrig känt att någon kommit med onödiga pekpinnar eller liknande.
Lycka till och grattis till graviditeten!