• Makos

Överviktig, BF feb.2020 (förhoppningsvis)

När jag var gravid med min son så vägdes jag in på 116kg till mina 171cm. Min första bm gick moootvilligt med på att inte fokusera för mkt på vikten då jag insisterade på att jag inte ville det. Hon bokade ändå in mig på två glukosbelastningar och extra tillväxt-ul (i vecka 28 typ) direkt vid inskrivning. Efter 2 mån hade jag gått upp till 118kg och fick skäll eftersom hon hade sagt från början att jag inte fick gå upp något alls. Pga semestertider fick jag nästa gång träffa en annan bm. Då hade jag gått ner 3 kg ocg låg alltså 1 kg lägre än på inskrivningen. Bytte permanent till den bm jag hade då efter att vi pratat länge om det här med vikt och jag berättat hur dåligt jag mådde av min ordinarie bms inställning. Hon blev irriterad på att det var bokat både glukos och tillväxt-ul redan från inskrivning eftersom det inte fanns någonting som tydde på att jag varken hade för stor bebis eller hade ens haft lite högt blodsocker. Sen höll jag den vikten tills det var ca 7 veckor kvar, då stack mitt blodtryck och jag svällde upp som en ballong med vätska. Blev igångsatt på bf+1 pga risk för havandeskapsförgiftning (det blev sen akutsnitt, men det är en annan historia) och vägde då 125kg, hade alltså lagt på mig väldigt mkt vätska på kort tid.

2 veckor efter bebis vägde jag mig och låg då på 114kg. Fick ta fragminsprutor i 6 veckor efter för att minska risken för proppar, men det var delvis pga att min mamma haft propp så vi har det i släkten.

Svar på tråden Överviktig, BF feb.2020 (förhoppningsvis)