• sysop

    Elstöt barn

    Anonym (Ts) skrev 2019-06-13 07:18:41 följande:
    Men ska det inte till en väldigt kraftig elstöt för att det ska leda till döden? Jag hör ju vad du säger och vet att man ska ha fullständig respekt för elstötar. Men det sista lät så dramatiskt bara :-/ även om jag vet att elstötar i allra högsta grad kan orsaka dödsfall.

    På 1177 menade de att han ju varit normal, kissat normalt osv och att jag då borde känns mig lugn men kanske visa upp hans hand på vc idag om jag vill känna mig lugnare. Så får de bedöma huruvida vi ska gå vidare.

    Usch! Jag blir så arg! Varför har man såna saker på en tillgänglig nivå för barn!!! Som dessutom är sönder!! Jag blir arg!!
    Läs detta så förstår du mer
    www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/september/experten-om-tv4-lakarens-uttalande-det-ar-helt-fel/
  • sysop
    Kjell2 skrev 2019-06-13 11:17:27 följande:

    I en laddare, t ex 230V/12V, kommer det alltid finnas högspänning, detta oavsett om apparaten är påslagen eller ej.

    Är sen håljet trasigt/borta finns det risk för en rejäl stöt om man kommer åt fel delar.

    Hur kommer det sig att det finns trasig laddare framme, livsfara!


    Du har nog som många blandat ihop begreppen lite även om tanken i ditt budskap är bra, det är förvisso ganska vanligt att man utanför de som arbetar med el kallar exempelvis 240VDC för högspänning (och det kanske är bra för att visa på "farligheten").

    Högspänning över 1000V AC eller 1500V DC
    Lågspänning upptill 1000V AC eller 1500V DC
    Klenspänning under 50V AC eller 120V DC

    AC = Växelspänning
    DC = Likspänning
  • sysop
    Kjell2 skrev 2019-06-13 15:30:10 följande:
    Rätt av dig. Slarvigt av mig.
    Du hade ändå rätt i huvudpoängen att man ska vara försiktig med ström, jag såg att även jag gjorde en liten typo jag skrev 240VDC när det naturligtvis skulle vara 240VAC.
  • sysop
    Anonym (Soë) skrev 2019-06-15 07:34:44 följande:

    Jag passar på att låna tråden lite.

    När jag var liten ca 1,5-2 år, minns det inte själv men min mor har berättat, så skulle min mor byta glödlampa i ena sänglampan (fastskruvad i väggen) vid föräldrarnas dubbelsäng. Av någon anledning skruvade hon ur lampan och sa åt mej att absolut inte stoppa in fingrarna i lampan (vilket framstår som väldigt korkat, vilket hon själv medgett i efterhand) medan hon gick till klädkammaren tillhörande rummet för att hämta en ny glödlampa.
    När hon kommer ur klädkammaren ser hon mej flyga bakåt 1-1.5 m, så jag hamnade vid sängens fotända, för självklart hade jag stoppat in fingrarna där man skruvar i glödlampan som var i tänt läge.

    Vad var det som hände? Kunde det ha varit farligt? Tänkte på det don3 skrev om hjärtat. Det var ett väldigt gammalt hus med gamla elinstallationer.
    Vad jag vet uppsöktes ingen läkare eller ringdes några samtal (det är isf utelämnat från mammas berättelse), skulle inte förvåna mej om det inte gjordes, min mor var en ovanligt eh.. avslappnad mor.
    Men inte skulle väl det kunna påverka mitt hjärta på något sätt 35 år senare? 


    FAKTA
    Då ska du söka vård

    Personer skall omedelbart till sjukhus efter olycka med:


    Högspänning


    Blixtnedslag


    Lågspänning med ­strömgenomgång genom bålen


    Medvetslöshet eller omtöckning efter strömolycka


    Brännskador


    Tecken på nervskador till exempelvis förlamning.


    Källa: Vårdprogrammet för strömgenomgång


  • sysop
    Anonym (Soë) skrev 2019-07-04 12:02:52 följande:
    Så det kunde ha varit en fara då, men absolut inte nu? Kan hjärnan bli långtidspåverkad på något sätt?

    Tack för ditt svar..
    Inte så troligt att det skulle bli någon långtidspåverkan på hjärnan, möjligtvis kan det bli på hjärtat om det nu var så att strömmen gick genom bålen vilket jag uppfattade att den inte gjorde i detta fallet om jag nu läste rätt i tråden.

    Det troliga är att det inte blev någon bestående påverkan denna gång, men man ska vara försiktig med ström och inte utsätta sig för onödiga risker.
Svar på tråden Elstöt barn