• Anonym (kalle kanin)

Bygga nära tomtgräns, hur har ni gjort?

Vi har bott i en villa i några månader, har varit lite omsättning på grannar och har inte kommit i kontakt med alla än. Vi tänkte sätta upp en lekstuga till barnen men tomtytan är så pass att hur vi än placerar så kommer den inom de 4,5 meter från tomtgräns som kräver tillstånd från grannar.

Hur har ni gjort i sådana lägen? Min gube föreslog att vi skulle lägga lappar i lådan hos berörda grannar med typ en bild på lekstugan och ritning på var vi skulle placera den, eftersom vi inte vet när de är hemma eller har tid att tjöta om ärendet. Låter det lite för folkskyggt eller hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Bygga nära tomtgräns, hur har ni gjort?
  • Anonym (.)

Man knackar på, och frågar. Man vill få in så mycket synpunkter som möjligt. Avstånd, material, färg osv.

Sen ser man till nått grannen godkänner alla ritningar, ifall ni inte tänker söka bygglov.

Ett muntligt ok är inget värt när det kommer till kritan

• Praktisk58

Nu vet jag inte om hur många grannar du har. Brukar vara ca 4 om det står ett hus på varje sida av ditt hus. Men lekstugor är väl inte fast bebyggelse ?
    Tala med dom du tror kan se lekstugan från sin tomt.

https://www.bauhaus.se/lekstuga-plus-med-terrass-grundmalad-182x161cm

Står hemma hos mig. Först stod den på fel sida av huset så jag och grannen blev eniga om att bära den till andra sidan av huset. Väger ju bara 100kg.

Sedan så bjuder du in grannens ungar till saftkalas eller övernattning.

• Tveksamt

All byggnation närmare än 4,5 m från tomtgräns kräver inte grannarnas medgivande. Altan gör det exempelvis inte, i alla fall i min kommun och så länge altanen uppfyller vissa regler.

I exempelvis Järfälla kommun specificerar kommunen också att lekstugor får byggas hur nära tomtgräns som helst: https://www.jarfalla.se/byggaochbo/bygga/bygglov/behoverjagbygglov/lekstuga.4.69a1b161151015104f4bcae1.html

Så mitt råd är helt enkelt att du kontaktar bygglovsenheten i din kommun för att få reda på vad som faktiskt gäller i ditt enskilda fall, det kan vara mycket lättare än du tror.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Muflonium

En lekstuga är ingen byggnad.

Kolla definitinen på vad en byggnad är i första kaptlet i plan- och bygglagen.

Med andra ord behöver du inte ha grannars medgivande för en lekstuga.

Jobbar som bygglovshandläggare, så brukar få frågan om lekstugor.

• Anonym (kalle kanin)
    Muflonium skrev 2019-06-13 22:45:46 följande:

En lekstuga är ingen byggnad.

Kolla definitinen på vad en byggnad är i första kaptlet i plan- och bygglagen.

Med andra ord behöver du inte ha grannars medgivande för en lekstuga.

Jobbar som bygglovshandläggare, så brukar få frågan om lekstugor.

"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"

Människor (barn) kan väl uppehålla sig i en lekstuga och den är väl förhoppningsvis ganska varaktigt placerad (den har ju inte hjul och rullar omkring menar jag). Men en friggebod räknas väl som en byggnad? Appropå det där med "småhus".
  • Thyr

"Uppehålla sig" i en lekstuga gör man väl helst bara under några sommarmånader.

• Muflonium
    Anonym (kalle kanin) skrev 2019-06-13 23:58:13 följande:

"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"

Människor (barn) kan väl uppehålla sig i en lekstuga och den är väl förhoppningsvis ganska varaktigt placerad (den har ju inte hjul och rullar omkring menar jag). Men en friggebod räknas väl som en byggnad? Appropå det där med "småhus".

Lagstiftarn syftar inte till barn när det står människor, utan att vuxna ska kunna uppehålla sig i byggnaden.

En lekstuga avsedd för barn går inte som vuxen att uppehålla sig i. Dvs möjlighet att stå raklång i lekstugan.

Precis friggeboden är en byggnad då den uppförs för att människor ska kunna uppehålla sig i den. Så är inte fallet med en lekstuga.
  • Anonym (-)

Vill man ha dålig grannsämja slänger man upp en lekstuga nära sina grannar
    Inte alla uppskattar lekande och skrikande barn

Sätt upp lekstugan nära era egna hus istället

• Anonym (kalle kanin)
    Anonym (-) skrev 2019-06-14 13:00:22 följande:

Vill man ha dålig grannsämja slänger man upp en lekstuga nära sina grannar

Inte alla uppskattar lekande och skrikande barn

Sätt upp lekstugan nära era egna hus istället

Kan ju tillägga att två grannar har barn som för ett väldans liv när de är ute. Så att ställa upp en lekstuga åt det hållet vore ju som normalt, eller hur?

Eller smälla upp en stor buske bakom lekstugan kanske...
Svar på tråden Bygga nära tomtgräns, hur har ni gjort?