• Anonym (lisa spost)

Elpatron eller olja, driftkostnad

Köpte en villa i vintras som driftats med elpatron. Men nu verkar ju elpriserna lite osäkra. Finns även en oljecistern som användes med oljebrännare innan elpatronen sattes in.

Vad jag kunde utläsa av diverse siffror kostade villaolja idag typ 12-13000 kr per kubik.

Nån som fortfarande eldar med olja idag här? Vad är billigast i längden? El? Olja?

• Svar på tråden Elpatron eller olja, driftkostnad
  • nnnnnnnn

Jag hade tittat över kostnaderna för ett annat uppvärmningssystem tex:
    bergvärme/jordvärme/luftvärmepump eller eldning med ved/pellets.

Titta på 2 saker:
    1) Kostnadsminskning jämfört med att elda med olja eller köra elpatron.
    2) Värdeökning på villan.

När du har ett hum om vad detta gör får du räkna på om det lönar sig.

• Anonym (...)

Är energiingenjör. Typ 98% av alla som eldat med olja har ju slutat göra det. Nån har gamla pannan kvar som backup eller spets om man har väldigt stort energibehov. Olja är bara att glömma. För dyrt.

El är i princip lika dyrt. Bara att glömma.

Vad som är billigast i längden beror så mycket på huset och dess energibehov, men också din kalkylränta, och vilken temperatur din radiatorkrets är designad för.

I södra Sverige är generellt luft/vatten värmepumpar bra. Luft/luft också, men då får man ju inget varmvatten och måste höra fläktljudet inne hela tiden.

Längre norrut är bergvärme att föredra framför luft/vatten. Jordvärme är väl bra om man kan tänka sig att gräva upp hela tomten (få antar jag), eller om man har kontakter som kan gräva billigt.

Pellets använder inte så många. Är ju lite mer arbete, tar plats inomhus och är inte så billigt heller längre.

• Anonym (Luft/vatten)

Vi bytte från pellets till luft/vatten i höstas. Vi har sparat ca7000kr på det i vinter. Olja eller el ska man inte använda alls, det är för dyrt helt enkelt! Ta hellre ett lån och modernisera dig!

• Rataxes

Bergvärme om du har möjlighet. Annars är vedpanna med accumulatortankar the shit. Vi har både och. Eldar ved på vintern när elen är snordyr (och dyrare kommer det bli när melonerna lyckats få igenom stängning av R1 och R2) nu på sommaren när det bara behövs varmvatten så blir det mindre kludd med bergvärme.

Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Anonym (lisa spost)

Vi har funderat på just luftvärmepump (tror jag det heter) som några redan nämnt, eftersom det är precis som ni säger, dyrt med elen. Vet itne vad man kan räkna med att en sån drar i sin egen drift egentligen? Vad kan en sådan kosta, 10-20000?

Bergvärme var dock lite för dyrt för att installera då det var väldigt väldigt långt ner till berggrunden härifrån.

Nu har ju inte vintern kommit men tanken slog mig med tanke på hur allt utvecklat sig med bensinpriser och skatt och gud vet vad. Regeringen verkar ju bara ha som mål att höja alla skatter de kan hitta. Snart kommer det väl skatt på ytan av ens gräsmatta också... bara för att.

Hör att det går vilda diskussioner om huruvida fjärrvärme lönar sig eller inte. Om jag läste rätt skulle installation av sådant kosta 98000 kr här, men kan ha misstolkat uppgifterna. I så fall är det ohyggligt dyrt... Då borde ju luftvärme slå bättre.

• Anonym (...)

Fjärrvärme är bra till flerfamiljshus i städer. För villor är det i regel inte lika bra nuförtiden. Att nyansluta ett hus till fjärrvärme skulle inte jag göra, då skulle jag hellre satsa på värmepump.

En lumpvärmpump kostar installerad ca 15 till 25 kkr. Driftkostnaden blir ju typ 1/3 av elpatronens driftkostnad, så den kan man tjäna igen ganska snabbt.

Men det krävs kanske 2 för att få ut värmen i huset. Beror ju på hur stort hus o hur öppet det är i planlösning.

Skatt på el har ju höjts successivt sakta men säkert sedan typ 90 talet. Den kommer sannolikt fortsätta öka. Nånting måste man ju plocka in pengarna på för att driva vården.

• Anonym (A)

Fjärrvärme eller bergvärme

• Anonym (lisa spost)
    Anonym (...) skrev 2019-06-14 07:22:45 följande:

Fjärrvärme är bra till flerfamiljshus i städer. För villor är det i regel inte lika bra nuförtiden. Att nyansluta ett hus till fjärrvärme skulle inte jag göra, då skulle jag hellre satsa på värmepump.

En lumpvärmpump kostar installerad ca 15 till 25 kkr. Driftkostnaden blir ju typ 1/3 av elpatronens driftkostnad, så den kan man tjäna igen ganska snabbt.

Men det krävs kanske 2 för att få ut värmen i huset. Beror ju på hur stort hus o hur öppet det är i planlösning.

Skatt på el har ju höjts successivt sakta men säkert sedan typ 90 talet. Den kommer sannolikt fortsätta öka. Nånting måste man ju plocka in pengarna på för att driva vården.

Det ska stå nån kamin i källaren i alla fall, så jag antar att det bara behövs en uppe på bovåningen. Är nog 90-100 kvm stort, viss del är öppen men inte sådär modern öppen planlösning som det heter, om jag är inne på rätt spår.
  • Anonym (Z)

Byt till värmepump luft/vatten. Du har ju vattenelement, använd dom. Ta in offert.

Olja är helt galet dyrt.

• Anonym (lisa spost)
    Anonym (Z) skrev 2019-06-14 15:04:54 följande:

Byt till värmepump luft/vatten. Du har ju vattenelement, använd dom. Ta in offert.

Olja är helt galet dyrt.

Du har inga br aförslag på tillverkare? IVT har jag hört men mest för att jag såg någon reklam nånstans nyligen.
  • Anonym (Luft/vatten)
    Anonym (lisa spost) skrev 2019-06-14 18:10:38 följande:

Du har inga br aförslag på tillverkare? IVT har jag hört men mest för att jag såg någon reklam nånstans nyligen.

Vi har ctc ecoair. Kostnad ink installering 106 000kr. Och som sagt spar vi ca 7000kr om året jämnfört med pellets. På sommarn värmer den ju bara upp vattnet så då kostar den inte mer än en vanlig varmvattenberedare:)
  • Anonym (...)

Har du normaltempererat 2 rörssystem skulle jag sätta in luft vatten vp, om du bor söder om Dalarna och bergvärme om du bor norr om Dalarna.

Har du högtemp system så måste man fundera mer innan man rekommenderar en lösning. Vet du ungefär hur varma elementen blir när det är som kallast ute?

Vill du har mer tips om värmepumpar kolla värmepumpsforum. De har väldigt bra koll.

Ta in offerter från installatör, så kollar de ditt system och kommer med förslag på lösning.

Ctc Nibe Panasonic ivt och daikin är bra märken. Har själv en Panasonic, fick köpa en utgående modell billigt.

• Tom Araya
    Anonym (lisa spost) skrev 2019-06-13 14:21:55 följande:

Köpte en villa i vintras som driftats med elpatron. Men nu verkar ju elpriserna lite osäkra. Finns även en oljecistern som användes med oljebrännare innan elpatronen sattes in.

Vad jag kunde utläsa av diverse siffror kostade villaolja idag typ 12-13000 kr per kubik.

Nån som fortfarande eldar med olja idag här? Vad är billigast i längden? El? Olja?

Har du vattenburen värme i huset ska du satsa på en berg-, jord- eller luftvärmepump.
  • Stefan99

Har själv bergvärme men skulle nog idag ha satsat på luft/vatten pump med tanke på dom allt mildare vintrarna. Det är halva priset och förbrukar kanske 3-4000 kwh extra mot bergvärme då elpatronen går oftare.
    Det är dessutom enklare med luft/vatten än om det händer något med bergvärmehålet, att det lakar ur efter 15 år, då har du inte tjänat något på investeringen, i luften finns alltid värme att hämta.
    Idag hade jag satsat pengarna på luft/vatten kombinerat med solceller.
    Min bergvärmepump har fått lagats två gånger på 7 år också, ca 5000kr.
    Elen börja bli dyr idag också, men olja känns ju uteslutet, alla går bort från det.

• Tom Araya
    Anonym (lisa spost) skrev 2019-06-14 00:49:36 följande:

Vi har funderat på just luftvärmepump (tror jag det heter) som några redan nämnt, eftersom det är precis som ni säger, dyrt med elen. Vet itne vad man kan räkna med att en sån drar i sin egen drift egentligen? Vad kan en sådan kosta, 10-20000?

Bergvärme var dock lite för dyrt för att installera då det var väldigt väldigt långt ner till berggrunden härifrån.

Nu har ju inte vintern kommit men tanken slog mig med tanke på hur allt utvecklat sig med bensinpriser och skatt och gud vet vad. Regeringen verkar ju bara ha som mål att höja alla skatter de kan hitta. Snart kommer det väl skatt på ytan av ens gräsmatta också... bara för att.

Hör att det går vilda diskussioner om huruvida fjärrvärme lönar sig eller inte. Om jag läste rätt skulle installation av sådant kosta 98000 kr här, men kan ha misstolkat uppgifterna. I så fall är det ohyggligt dyrt... Då borde ju luftvärme slå bättre.

98 000 för fjärrvärme tycker jag låter billigt.

Allt under 150 får du nog räkna som en relativt låg kostnad.
  • Anonym (Z)
    Anonym (lisa spost) skrev 2019-06-14 00:49:36 följande:

Försök räkna på helheten. Hur stort hus, var i landet bor ni, hur mycket varmvatten går åt. Hur hög installationskostnad, hur hög drift per år sedan.

Surfa in på värmepumpsforum. Där kan du få hjälp.
  • Anonym (lisa spost)

Jag ska kolla in ett sånt där värmepumpsforum ni säger. Vi har i varje fall inte el-element som grannen har. Det lär dra ohyggligt mycket mer kan jag tro.

Med tanke på hur vintrarna hoppar upp och ner i temp så vet man ju ingenting längre. Jag provkörde elementen här om dagen för vi hade fått veta att det var fel på ett element (som slutligen gick igång dock). Jag kan ha läst fel men under de 2-4 timmar jag höll på och grejade och cirkulerade och värmde upp gick det väl en 15 kWh. Men då var de inställda på max.

Det blir några kronor om dagen. Sen ska det väl mycket till för att behöva värma upp så mycket även på vintern.

• Anonym (lisa spost)
    Anonym (Z) skrev 2019-06-15 09:41:27 följande:

Försök räkna på helheten. Hur stort hus, var i landet bor ni, hur mycket varmvatten går åt. Hur hög installationskostnad, hur hög drift per år sedan.

Surfa in på värmepumpsforum. Där kan du få hjälp.

Nu har vi bara föregående ägares driftkostnader att gå på. Vet inte hur mycket varmvatten som går åt eller hur mycket elementen går under året så man kan ju bara gissa sig fram.
  • Tom Araya
    Anonym (lisa spost) skrev 2019-06-16 00:02:17 följande:

Jag ska kolla in ett sånt där värmepumpsforum ni säger. Vi har i varje fall inte el-element som grannen har. Det lär dra ohyggligt mycket mer kan jag tro.

Med tanke på hur vintrarna hoppar upp och ner i temp så vet man ju ingenting längre. Jag provkörde elementen här om dagen för vi hade fått veta att det var fel på ett element (som slutligen gick igång dock). Jag kan ha läst fel men under de 2-4 timmar jag höll på och grejade och cirkulerade och värmde upp gick det väl en 15 kWh. Men då var de inställda på max.

Det blir några kronor om dagen. Sen ska det väl mycket till för att behöva värma upp så mycket även på vintern.

Framförallt har du mängder av bättre alternativ till uppvärmningskälla med vattenburen värme jämfört med grannen.
  • Anonym (...)
    Anonym (lisa spost) skrev 2019-06-16 00:02:17 följande:

Du kan inte göra ett sådant test på sommaren för att dra slutsatser om vintern.

Grannens hus med direktverkande el har elräkningar på upp emot 5000kr/månad för kalla vintermånader.

Även om vintrarna varierar, så är direktverkande el kasst. Men visst, allt annat lika, tror man på varmare vintrar så blir luft/vatten mer intressant.
Svar på tråden Elpatron eller olja, driftkostnad