Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Elpatron eller olja, driftkostnad

Anonym (lisa spost) skrev 2019-06-13 14:21:55 följande:

Köpte en villa i vintras som driftats med elpatron. Men nu verkar ju elpriserna lite osäkra. Finns även en oljecistern som användes med oljebrännare innan elpatronen sattes in.

Vad jag kunde utläsa av diverse siffror kostade villaolja idag typ 12-13000 kr per kubik.

Nån som fortfarande eldar med olja idag här? Vad är billigast i längden? El? Olja?

Har du vattenburen värme i huset ska du satsa på en berg-, jord- eller luftvärmepump.
  • Tom Araya
    Anonym (lisa spost) skrev 2019-06-14 00:49:36 följande:

Vi har funderat på just luftvärmepump (tror jag det heter) som några redan nämnt, eftersom det är precis som ni säger, dyrt med elen. Vet itne vad man kan räkna med att en sån drar i sin egen drift egentligen? Vad kan en sådan kosta, 10-20000?

Bergvärme var dock lite för dyrt för att installera då det var väldigt väldigt långt ner till berggrunden härifrån.

Nu har ju inte vintern kommit men tanken slog mig med tanke på hur allt utvecklat sig med bensinpriser och skatt och gud vet vad. Regeringen verkar ju bara ha som mål att höja alla skatter de kan hitta. Snart kommer det väl skatt på ytan av ens gräsmatta också... bara för att.

Hör att det går vilda diskussioner om huruvida fjärrvärme lönar sig eller inte. Om jag läste rätt skulle installation av sådant kosta 98000 kr här, men kan ha misstolkat uppgifterna. I så fall är det ohyggligt dyrt... Då borde ju luftvärme slå bättre.

98 000 för fjärrvärme tycker jag låter billigt.

Allt under 150 får du nog räkna som en relativt låg kostnad.
  • Tom Araya
    Anonym (lisa spost) skrev 2019-06-16 00:02:17 följande:

Jag ska kolla in ett sånt där värmepumpsforum ni säger. Vi har i varje fall inte el-element som grannen har. Det lär dra ohyggligt mycket mer kan jag tro.

Med tanke på hur vintrarna hoppar upp och ner i temp så vet man ju ingenting längre. Jag provkörde elementen här om dagen för vi hade fått veta att det var fel på ett element (som slutligen gick igång dock). Jag kan ha läst fel men under de 2-4 timmar jag höll på och grejade och cirkulerade och värmde upp gick det väl en 15 kWh. Men då var de inställda på max.

Det blir några kronor om dagen. Sen ska det väl mycket till för att behöva värma upp så mycket även på vintern.

Framförallt har du mängder av bättre alternativ till uppvärmningskälla med vattenburen värme jämfört med grannen.
Svar på tråden Elpatron eller olja, driftkostnad