• Tom Araya

    Vilka är lågavlönade?

    Vilka yrkeskategorier eller lönenivåer är att definiera som "lågavlönade", enligt din personliga uppfattning eller någon slags allmänt gällande definition (om sådan finns)?

  • Svar på tråden Vilka är lågavlönade?
  • Anonym (slavjobb)

    De flesta kvinnodominerande arbetaryrken som hotell, städ, butiksbiträde, vårdbiträde och andra serviceyrken. Dessa är också beroende av OB tillägget som är utanför lönen och kan sänkas  och hyvlas hej vilt. Deras grundlön är kanske högst 20 K i månaden. Har de tur kan de komma upp ett par tusen med OB om de jobbar såna dagar och tider då alla andra är lediga. Dessa är nästan uteslutande  ofrivilliga deltidsjobb vilket därför ger urusel pension. Manliga arbetaryrken inom industrin  är ofta betydligt högre löner och heltidstjänster.

  • Anonym (slavjobb)

    Löner som ligger under 28-30 K i månaden innan skatt räknas om låga löner i Sverige då medel ligger på ca 32-33 K i nuläget.

  • Anonym (Johanna)
    Anonym (slavjobb) skrev 2019-06-13 22:18:08 följande:

    Löner som ligger under 28-30 K i månaden innan skatt räknas om låga löner i Sverige då medel ligger på ca 32-33 K i nuläget.


    Det var en spännande slutsats. Jag jobbar inom vården och har en grundlön på 17.200kr. Vad räknas det som? Existensminimum? :?)
  • Catnap
    Anonym (Johanna) skrev 2019-06-14 06:57:50 följande:

    Det var en spännande slutsats. Jag jobbar inom vården och har en grundlön på 17.200kr. Vad räknas det som? Existensminimum? :?)


    Eftersom det är unber 28k så räknas det ju isf som låg lön. Existensminimum är inte ett lönebelopp, det prövas av soc och har att göra med hur mycket du har över tio mat och såna saker.
  • Anonym (slavjobb)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-06-14 06:57:50 följande:
    Det var en spännande slutsats. Jag jobbar inom vården och har en grundlön på 17.200kr. Vad räknas det som? Existensminimum? :?)
    En grundlön på den summan du nämner är en väldigt dålig lön speciellt om det är heltid och dina OB timmar inte är garanterade i lönen. Vissa kan ju komma upp i 3-4000 med OB om man jobbar kvällar och helger. Men den lönen kan du ju inte räkna med och kan tas ifrån sig lika lätt om schemat ändras. En grundlön under 25 för en heltidstjänst är en typiskt dålig lön i kvinnodominerade yrken.
  • Anonym (hm)

    Undersköterska är en definition av lågavlönad jobb.

  • Anonym (Städare)
    Anonym (slavjobb) skrev 2019-06-13 20:47:29 följande:

    De flesta kvinnodominerande arbetaryrken som hotell, städ, butiksbiträde, vårdbiträde och andra serviceyrken. Dessa är också beroende av OB tillägget som är utanför lönen och kan sänkas  och hyvlas hej vilt. Deras grundlön är kanske högst 20 K i månaden. Har de tur kan de komma upp ett par tusen med OB om de jobbar såna dagar och tider då alla andra är lediga. Dessa är nästan uteslutande  ofrivilliga deltidsjobb vilket därför ger urusel pension. Manliga arbetaryrken inom industrin  är ofta betydligt högre löner och heltidstjänster.


    Om man inte har koll så kanske man ska vara tyst?

    Jag jobbar som lokalvårdare och har strax över 25 k i månadslön. Jobbar heltid, måndag till fredag 7-16.
  • Anonym (slavjobb)
    Anonym (Städare) skrev 2019-06-14 15:18:19 följande:
    Om man inte har koll så kanske man ska vara tyst?

    Jag jobbar som lokalvårdare och har strax över 25 k i månadslön. Jobbar heltid, måndag till fredag 7-16.
    Har definitivt koll eftersom jag jobbar fackligt inom den branschen.

    Din lön är under medel och räknas till de lägre inkomstgrupperna.
  • Deacon

    Mellan 15 och 20 tkr i månadslön (brutto) är i min värld lågt, särskilt om det avser heltid och alla eventuella tillägg är inkluderade.

  • Anonym (?)
    Anonym (slavjobb) skrev 2019-06-13 22:18:08 följande:

    Löner som ligger under 28-30 K i månaden innan skatt räknas om låga löner i Sverige då medel ligger på ca 32-33 K i nuläget.


    Är det någon officiellt vedertagen definition du beskriver (vilken?) eller en personlig åsikt? (om vad som är låg heltidslön alltså).
    Medel är ju för övrigt mindre relevant än median när man talar löner.
  • Anonym (Städare)
    Anonym (slavjobb) skrev 2019-06-14 16:20:34 följande:
    Har definitivt koll eftersom jag jobbar fackligt inom den branschen.

    Din lön är under medel och räknas till de lägre inkomstgrupperna.
    Det var ingen respons på det jag citerade.
    Och nej, du har ingen koll. Det bevisade du i inlägget jag citerade.

    Att jag är lågavlönad är jag fullständigt medveten om.
  • Tom Araya
    Catnap skrev 2019-06-14 07:04:53 följande:
    Eftersom det är unber 28k så räknas det ju isf som låg lön. Existensminimum är inte ett lönebelopp, det prövas av soc och har att göra med hur mycket du har över tio mat och såna saker.
    Nja, existensminimum prövas endast av Kronofogden när de vill dra pengar till skulder. Den levnadsnivån är lägre än normen inom socialtjänst.
  • Åsa

    Eftersom det mig veterligt inte finns någon officiell definition av låg lön handlar det om en /mer eller mindre subjektiv/ bedömning utifrån lönestatistik. Men den skiljer sig ju en del. Inte bara mellan yrken och utbildningsnivåer utan mellan kön, åldrar, orter och bostadsområden.

    För att ta ett exempel från 2017 låg medianinkomsten i Danderyd på 373 675 kr (i Stockholm som helhet på 310 033)  i Kristianstad på 261 690 kr (Skåne som helhet 258 633) och i Årjäng på 215 810 kr (Värmland som helhet 257 772 kr). En socialsekreterare i Hallsberg tjänar i genomsnitt 27 487 kr/månad, en i Malung 38 133. En grundskollärare på Gotland snittar 30 900 kr, i Stockholm är snittet 36 400 kr. O s v.
    Rimligen kommer också uppfattningen om vad som är en låg inkomst att skilja sig mellan områden. Lönen i sig speglar ju inte heller rakt av köpkraft.  Den som har en lägre lön på en ort med lägre levnadsomkostnader kan ju också ha större ekonomiska mariginaler än den som har en högre lön på en ort med högre genomsnittliga omkostnader.

  • Åsa

    En kompis som jobbar i en bransch där det inte är ovanligt - säger hon - med löner uppåt 40 000 trots att ingen särskild utbildning egentligen krävs beklagade sig över låg lön med sina 37 000. Hon blev lite tyst när ett par andra tjejer påpekade att de låg en del tusenlappar under det trots fleråriga högskoleutbildningar. Men det är ju naturligt att relatera till sin närmaste omgivning i första hand.

  • Anonym (...)
    Anonym (Städare) skrev 2019-06-14 15:18:19 följande:

    Om man inte har koll så kanske man ska vara tyst?

    Jag jobbar som lokalvårdare och har strax över 25 k i månadslön. Jobbar heltid, måndag till fredag 7-16.


    Helt sjukt att städare är så välbetalda
  • Anonym (Städare)
    Anonym (...) skrev 2019-06-15 14:49:42 följande:

    Helt sjukt att städare är så välbetalda


    Ja, visst är det. Det vore såklart bättre att de som lortar ner tar hand om sin egen skit på arbetstid.

    Fast det är de nog för fina för... Eländes elände!
Svar på tråden Vilka är lågavlönade?