Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

Förlängd provanställning

Jag fick en provanställning för lite drygt en månad sedan. Min sista arbetsdag skulle vara idag. Har under hela perioden inte hört varken bu eller bä.

Idag ringde VD:n och sa

"P.g.a att personen som tagit hand om anställningar på företaget har slutat så måste vi skriva ett nytt kontrakt med dig. Vi förlänger din provanställning till den 1:a September. Så får vi se hur det blir med anställning efter det datumet. Kom in på måndag och skriv på det nya avtalet."

Det förra kontraktet var mellan den 13:e Maj till den 14:e Juni.

Kan man förlänga provanställningar så där hipp som happ?

/Förvirrar

• Svar på tråden Förlängd provanställning
  • Anonym (Förvirrad)

Okej, så om mitt kontrakt säger 1mån provanställning så kan man, enligt de flesta som svarat, bryta kontraktet och lägga till provmånader upp till 6 månader?

Var kan man läsa om detta? Hittar inget som stödjer detta, tvärtom så säger alla sajter så som Unionen, Lawline m.fl. att man inte kan ändra på ett skrivet avtal.

Så skulle gärna vilja få det "på papper" att man utan anledning kan förlänga provanställningar även om det bryter mot påskrivet kontrakt.

/Förvirrad

• Anonym (Förvirrad)

Väldigt många som har ett väldigt skevt behov av att feltolka eller göra om frågan till något annat.

Jag har ett anställningsavtal för PROVANSTÄLLNING, inte en tidsbegränsad anställning, ingenting annat.

Det ser ut ungefär så här:

ARBETSGIVARE (orgnr, namn, telefon, adress, Postnr/Pasadress)

ARBETSTAGARE (namn, personnummer, Adress, Postnr/Postadress, Telefon)

BEFATTNING/YRKE (Yreltitel, Placeringsort, Anställningsnummer)

ARBETSTID (Heltid 40tim)

ANSTÄLLNINGSFORM (Provanställning, fr o m: 2019-05-13, t o m: 2019-06-14)

LÖNEFÖRMÅNER (LÄn i kr, per månad)

SEMESTER: Enligt semesterlagen)

Enligt Lawline så kan man som arbetsgivare inte förlänga en provanställning som är satt:

"Huvudregeln är att en provanställning inte får vara längre än sex månader, men givetvis kortare, 6 § 1 st LAS. Om provanställningen inte har avbrutits eller sagts upp före prövotidens utgång, så går den automatiskt över i en tillsvidareanställning efter att prövotiden löpt ut, 6 § 2 st LAS.

Provanställningen är till för att prova arbetstagaren. Det är inte möjligt att så att säga "stapla provanställningar på varandra". Så om det inte föreligger något kollektivavtal som har avtalat bort 6 § LAS och provanställningen inte har avslutats så har den alltså övergått till en tillsvidareanställning efter utgången av de sex månaderna, 6 § LAS. Då anställningen övergått till en tillsvidareanställning krävs saklig grund för uppsägning, 7 § LAS."

• Anonym (Förvirrad)
    smulpaj01 skrev 2019-06-14 13:54:05 följande:

Om du inte går med på nytt avtal med ny längre provanställning så blur du förmodligen uppsagd istället.

Vad är bäst för dig?

På vilka grunder skulle jag sägas upp? Det är ganska svårt att säga upp en fast anställd i Sverige.

Det finns egentligen bara två grunder att säga upp en anställd i Sverige:

" Först är det arbetsbrist, vilket innebär att arbetstagaren inte längre behövs för att man t. ex. skär ner på arbetsplatsen, omorganiserar verksamheten eller liknande.

Den andra grunden är personliga skäl beror på att den anställda har misskött sig genom att inte följa instruktioner från arbetsgivaren eller på andra sätt skapa problem/skada på arbetsplatsen. Den anställda ska också ha upplysts om problemet innan uppsägningen för att hen ska kunna ändra sitt beteende"

Om det finns laglig grund för företaget att fortsätta stapla provanställningar på varandra så tar jag självklart en vidare provanställning. Men om dom däremot frångår Svensk lag och jag har rätt till en fast anställning så tar jag såklart hellre den fasta anställningen.

Vad har jag annars för garantier att dom inte helt sonika lägger på en till period i september och fortsätter så i all evighet med en provanställningslön?

Svar på tråden Förlängd provanställning