Anonym (Förvirrad) skrev 2019-06-14 14:00:27 följande:
På vilka grunder skulle jag sägas upp? Det är ganska svårt att säga upp en fast anställd i Sverige.
Det finns egentligen bara två grunder att säga upp en anställd i Sverige:
" Först är det arbetsbrist, vilket innebär att arbetstagaren inte längre behövs för att man t. ex. skär ner på arbetsplatsen, omorganiserar verksamheten eller liknande.
Den andra grunden är personliga skäl beror på att den anställda har misskött sig genom att inte följa instruktioner från arbetsgivaren eller på andra sätt skapa problem/skada på arbetsplatsen. Den anställda ska också ha upplysts om problemet innan uppsägningen för att hen ska kunna ändra sitt beteende"
Om det finns laglig grund för företaget att fortsätta stapla provanställningar på varandra så tar jag självklart en vidare provanställning. Men om dom däremot frångår Svensk lag och jag har rätt till en fast anställning så tar jag såklart hellre den fasta anställningen.
Vad har jag annars för garantier att dom inte helt sonika lägger på en till period i september och fortsätter så i all evighet med en provanställningslön?
Som jag skrivit tidigare, i och med att din provanställning tog slut och du inte blivit uppsagd så har du numera en tillsvidareanställning