• Fri 14 Jun 2019 12:34
    577 visningar
    7 svar
    7
    577

    Ko mjölk bebis?

    Hej! Min son är 11 månader och jag har ammat honom till han blev 6 månader. Han äter inte mycket ersättning. Kan man byta ut det till vanlig ko mjölk? Jag provade lite ko mjölk innan och jag såg ingen reaktion på allergi osv. Är det någon här som har gett eller ger ko mjölk till sina barn?

  • Svar på tråden Ko mjölk bebis?
  • Fri 14 Jun 2019 12:43
    #1

    Vad är det du undrar egentligen?

    Är komjölk på något sätt ett godkänt ersättning till ersättning (kul mening...)? Nej, absolut inte.

    Kan ditt barn dricka vanlig komjölk? Generellt säger man ju att de inte ska dricka mjölkprodukter innan 12 månader men ditt barn är ganska gammalt så hör med BVC.

    Men INTE istället för ersättning.

  • Fri 14 Jun 2019 15:10
    #2

    Det har nyligen kommit nya rekommendationer från livsmedelverket att man ska börja ge barn under 1 år vanlig mjölk föratt undvika allergier vid senare ålder, googla så hittar du säkert annonsen

  • Fri 14 Jun 2019 15:11
    #3

    /Artikeln annars

  • Fri 14 Jun 2019 15:15
    #4

    Barn kan ju dricka och äta mjölkprodukter ja, men du ska inte byta ut ersättning mot komjölk det innehåller ju inte alls samma saker.

    Om du vill ge ditt barn något annat än bröstmjölk så kan du ju testa välling eller gröt istället.

  • Sommar­skugga­n
    Fri 14 Jun 2019 16:01
    #5

    Testa olika sorters ersättning eller testa hälla det i en pipmugg om det blir roligare så. Annars är det gröt eller välling som gäller men då är det max 2-3 portioner per dag har jag för mig.

    Som de andra redan har sagt så ska du inte använda komjölk som ersättning för ersättning.

  • Fri 14 Jun 2019 17:34
    #6

    Om barnet är 11 månader är det väl bättre att öka mängden vanlig mat?

  • Fri 14 Jun 2019 17:58
    #7

    Det går utmärkt leva på bara mat i den åldern- gärna extra järn också. Hemgjord gröt med paltbröd tex. Mjölk ska vara mycket sparsamt eftersom det hämmar järnupptaget.

Svar på tråden Ko mjölk bebis?