• Anonym (Kollegan)

Kvinnlig kollega samt vän.

Hej.

Jag har sedan nästan ett år fått en kvinnlig kollega som är några år yngre än mig.

Jag vet vem hon är sedan tidigare men i samband med jobbet lärde vi känna varandra bättre och vi har nu väldigt kul och trevligt ihop på jobbet.

Vi är båda gifta och har barn på var sitt håll.

Vi har aldrig kramats eller kysst varandra.

Däremot samåker vi till och från jobbet, vi kan luncha ihop då och då, vi passar på att handla tillsammans innan vi åker hem då affären ligger längs vägen.

Så det är många som ser oss tillsammans och jag kan mycket väl tänka mig att många som bara vet vilka vi är tror vi är ute har någon fling ihop vid sidan av våra förhållanden.

Grejen är det att vi verkligen bara är vänner som även när vi inte är på jobbet har mycket kontakt via sms tex.

Hon ser i min mening väldigt bra ut och är sexig på sitt sätt.

Men som sagt, vi är bara vänner.

Dock stör sig ju min fru på det här att jag och kollegan sms:ar, lunchar ihop och handlar mat osv.

Jag har ju givetvis förklarat för min fru att jag bara älskar min fru och inte har tankar till min kollega som handlar om otrohet.

Jag kan förstå min fru och jag är inte själv så säker på vad jag hade tyckt om det var tvärt om.

Samt att visst kan säkert folk börja prata om att vi umgås och skapa osanna rykten.

Jag och kollegan har pratat om det här och både hon och jag är inne på samma sak, dvs att vi är vänner som vänner och kollegor är och ingen av oss är förälskad i den andre.

Men ska man ändå inte få kunna umgås med motsatt kön trots att man är gift utan att det ska behöva vara nåt?

Vad anser ni?

• Svar på tråden Kvinnlig kollega samt vän.
  • Anonym (Kollegan)
    cosinus skrev 2019-06-14 22:03:31 följande:

Jag jobbar med nästan enbart män och har flera nära manliga vänner.

På ett jobb, för 15 år sen, så var det flera stycken som blev extremt förvånad när jag var gravid och det inte vad min kollega som var pappan. De hade bara tagit för givet att vi var ihop för att de såg oss ihop oftast.

Jag har hamnat i några fantastisk roliga situationer som när jag höggravid (med ett annat barn) samåkte med en annan kollega och han helt plötsligt ville svänga in och kolla på en bil när vi passerade en bilhandlare. Jag hängde med in och han kikade på en mindre sedan. Bilhandlare sneglade på mig, hintade att han nog skulle fundera på en större bil för framtiden och min kompis fattade ingenting. Till slut var jag tvungen att säga att vi inte hörde ihop för de pratade helt om varandra :)

Hade en fantastisk kollega som bytte jobb nyligen, vi lunchar ihop någon gång i månaden ff.

Men ja, det blir snack ibland men man vet ju själv hur det ligger till och det räcker för mig.

Känner igen det här

Vi hade oxå en kollega dom var tvärsäker på att vi hade nåt ihop.

Finns säkert fler som tror för jag och kollegan kommer såpass bra överens och pratar om allt, nästan iaf..
  • Anonym (felix)
    Anonym (Kollegan) skrev 2019-06-14 20:54:01 följande:
    Eller är den enkla sanningen den att två personer av olika kön förr eller senare ändå utvecklar en viss "kärlek" även om man vill eller ej?
    Den enkla sanningen är ju att du erkänner att du är attraherad av denna kollega och att "oskyldiga" delar av ert umgänge därmed får en annan betydning. Din fru gillar inte "hennes sätt" vilket nog beror på att hon känner din relation till denna kollega utgør ett hot mot henne. Inte helt utan anledning.

Om du inte vill introducera din kollega för fru, bör du avsluta dom tvivelaktiga delarna av ert umgänge. Du vet ju själv vilka det är eftersom du inte skrivit denna tråd annars. Man samåker tex. inte med en kollega av motsatt kön man känner attraktion till. Annu mindre går man på inköp med denne. Man håller lagom avstånd sädana kollegor, på samma sätt som man håller avstånd till andra trafikanter på motorvägen.
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (felix) skrev 2019-06-15 00:15:04 följande:

Den enkla sanningen är ju att du erkänner att du är attraherad av denna kollega och att "oskyldiga" delar av ert umgänge därmed får en annan betydning. Din fru gillar inte "hennes sätt" vilket nog beror på att hon känner din relation till denna kollega utgør ett hot mot henne. Inte helt utan anledning.

Om du inte vill introducera din kollega för fru, bör du avsluta dom tvivelaktiga delarna av ert umgänge. Du vet ju själv vilka det är eftersom du inte skrivit denna tråd annars. Man samåker tex. inte med en kollega av motsatt kön man känner attraktion till. Annu mindre går man på inköp med denne. Man håller lagom avstånd sädana kollegor, på samma sätt som man håller avstånd till andra trafikanter på motorvägen.

Kollegan ser bra ut absolut men jag känner inga andra känslor än vänskapliga.

Och absolut skulle jag vilja bjuda hem kollegan så min fru oxå får se vad jag ser i henne, dvs att hon är en rolig och bra vän men det är inte min fru intresserad av.

Att vi samåker kan väl ändå knappast behöva leda till en sexuell relation?

Den behärskning har väl folk ändå.
  • Anonym (felix)
    Anonym (Kollegan) skrev 2019-06-15 09:29:02 följande:
    Kollegan ser bra ut absolut men jag känner inga andra känslor än vänskapliga.

Och absolut skulle jag vilja bjuda hem kollegan så min fru oxå får se vad jag ser i henne, dvs att hon är en rolig och bra vän men det är inte min fru intresserad av.

Att vi samåker kan väl ändå knappast behöva leda till en sexuell relation?

Den behärskning har väl folk ändå.
    Det är inte samåkningen i sig självt, men det att ni uppbygger en förtrolighet som med tiden kan bli allt mer intim. För ni pratar väl om allt möjligt mens ni samåker? Samt att bilresan och handlandet innebär att ni umgås på gränsen mellan privatliv och arbetsliv. 

Om ni samåker fram och tillbaka, och dessutom har lunch på tu mans hand, så har du ju kanske pratat mer och också mer förtroligt med kollegan än med din fru under den dagen. Med tiden kan ni bygga upp känslor av spänning och förtrolighet, som gör att det går snett den dagen ni hamnar på en gemensam konferens eller liknande. Det är ju manuset för dom flesta fall av otrohet. 

Gör som du vill, men det du håller på med är inte ofarligt. Vill det vara lika viktigt med den gemensamma samåkning och handlande om kollegan sett mindre bra ut?
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (felix) skrev 2019-06-15 09:49:10 följande:

Det är inte samåkningen i sig självt, men det att ni uppbygger en förtrolighet som med tiden kan bli allt mer intim. För ni pratar väl om allt möjligt mens ni samåker? Samt att bilresan och handlandet innebär att ni umgås på gränsen mellan privatliv och arbetsliv. 

Om ni samåker fram och tillbaka, och dessutom har lunch på tu mans hand, så har du ju kanske pratat mer och också mer förtroligt med kollegan än med din fru under den dagen. Med tiden kan ni bygga upp känslor av spänning och förtrolighet, som gör att det går snett den dagen ni hamnar på en gemensam konferens eller liknande. Det är ju manuset för dom flesta fall av otrohet. 

Gör som du vill, men det du håller på med är inte ofarligt. Vill det vara lika viktigt med den gemensamma samåkning och handlande om kollegan sett mindre bra ut?

Vi kan prata om det mesta, inte riktigt allt.

Dock är ju samåkandet ett sätt att spara pengar oxå och när vi handlar mat ihop på vägen hem så är det ju ett sätt att spara tid så man slipper göra det när man hämtat trötta barn på dagis.

Absolut har du rätt det finns ju flera dagar i veckan som jag pratar mer med kollegan än min fru.

Men å andra sidan är det lite naturligt då både jag och min fru jobbar med ganska mycket och vi har lagt upp fruns tider så barnen blir på dagis mindre.

Att vi samåker har iaf inget att göra med att kollegan ser bra ut. Kollegan och jag råkar ha samma typ av humor och vi är ett bra team på jobbet som får mycket gjort.

I ett läge där jag en dag skulle behöva välja så väljer jag ju självklart min fru alla dagar i veckan. Dock innebär det ju isf att jag mister en god vän och kollega.
  • Anonym (felix)
    Anonym (Kollegan) skrev 2019-06-15 10:02:36 följande:
    Men å andra sidan är det lite naturligt då både jag och min fru jobbar med ganska mycket och vi har lagt upp fruns tider så barnen blir på dagis mindre.
    Tycker din fru att samåkandet och handlandet är lika naturligt för att spara tid och pengar som du gör? Det verkar som om hon gett uttryck för modvilja för kollegan "sätt". Detta kan vara en indirekt sätt att uttrycka motvilja mot ditt överdrivet stora umgänge med kollegan. Kanske av samma anledningar som jag anger, att ni uppbygger förtrolighet och flyttar gränser.

Det är nog oklokt av dig att helt ignorera din frus motvilja mot ditt umgänge med kollegan, även om du tycker allt är oskyldigt och naturligt.
  • Anonym (Självbedrägeri?)

Du verkar vara väldigt intresserad av din kollega. Klart mer än vad jag skulle uppskatta om jag var din fru.

• Anonym (Ny fru)

Förstår att din fru känner sig hotad då det låter som du lägger mer tid åt kollegan än du gör med din fru.

Handlar sms och samåker äter mat och dessutom jobbar med henne. Jag umgicks inte ens så ofta med mina vänner när jag var singel.

• Anonym (Ny fru)

Förstår att din fru känner sig hotad då det låter som du lägger mer tid åt kollegan än du gör med din fru.

Handlar sms och samåker äter mat och dessutom jobbar med henne. Jag umgicks inte ens så ofta med mina vänner när jag var singel.

• Anonym (Kollegan)
    Anonym (felix) skrev 2019-06-15 10:46:11 följande:

Tycker din fru att samåkandet och handlandet är lika naturligt för att spara tid och pengar som du gör? Det verkar som om hon gett uttryck för modvilja för kollegan "sätt". Detta kan vara en indirekt sätt att uttrycka motvilja mot ditt överdrivet stora umgänge med kollegan. Kanske av samma anledningar som jag anger, att ni uppbygger förtrolighet och flyttar gränser.

Det är nog oklokt av dig att helt ignorera din frus motvilja mot ditt umgänge med kollegan, även om du tycker allt är oskyldigt och naturligt.

Min fru vet ju om allt och jag håller inget hemligt för henne. Hon säger att hon är rädd för att det ska bli skitprat i samhället om vi äter lunch ihop innan jobbet och tycker därför att vi ska ha på oss arbetskläderna vid de tillfällena. Något som vi för det mesta har där det står klart och tydligt vad vi jobbar med. Sen är det vissa dagar vi arbetar i privata kläder och även har lunchat de gånger och då kan det ju anses mer privat i folks ögon.

Jag förstår hur du menar...
Svar på tråden Kvinnlig kollega samt vän.