• molly50

Gränsen för otrohet

Anonym (svin) skrev 2019-06-17 07:58:04 följande:
    Lugnt och lugnt.. Vet jag inte om det så är det väl inget problem. Klart jag skulle föredra att hon var trogen dock. 
    Så du föredrar att hon är trogen medans det är helt ok att du är otrogen själv?
  • molly50
    Anonym (Kanske?) skrev 2019-06-17 14:24:49 följande:
    Du har säkert rätt i att folk utan full insyn och förståelse tycker att vi agerat fegt och otroget.

Det bryr jag mig inte om eftersom det blev så otroligt rätt.

Sen vet jag ju inte hur skyldig man är, moraliskt, att agera totalt transparent mot en som behandlat en rätt så illa under hela förhållandet...

Som sagt, allt är inte svart eller vitt eller särskilt lätt att veta något om för folk som inte har hela bilden.

Så visst, vi var väl otrogna då men i det här fallet var det det enda rätta
    Om man blir illa behandlad av sin partner så är det väl en ännu större anledning att lämna?
    Jag har också levt i ett destruktivt förhållande där jag blev illa behandlad.
    Men jag valde att göra slut istället för att vara otrogen.
    Så det är ett val man gör. Och det valet ansvarar man själv för. Det kan inte skyllas på någon annan.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2019-06-17 20:02:30 följande:
    Den där sista meningen är inte begriplig för mig. Jag älskar att vara förälskad! Jag långt ifrån skiter i det jag har hemma, honom älskar jag innerligt. Ingen annan har någonsin kommit ens i närheten.

Men förälskelserna, dem vill jag inte leva utan, och jag tänker att det är oerhört egoistiskt att neka en annan person känslor som de allra flesta av oss njuter av.

Vi är väldigt överens om att förälskelser kommer och går, och är härliga att uppleva, vi unnar oss och varandra de känslorna. Vi blir förälskade i varandra också då och då. Jag tycker uppriktigt om när han blir förälskad i någon annan, han lever upp enormt då, så där som förälskade människor gör, men som vi efter ett par decennier tillsammans ytterst sällan gjorde när vi bara hade lov att förälska oss i varandra.
    Det låter som att ni har ett öppet förhållande. och då är det ju en annan sak. Det kan ju inte räknas som otrohet.
    Och om det funkar bra för er så är det väl bra.
    Men det är inget som är norm för alla andra,som någon skrev.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2019-06-18 17:53:27 följande:
    Väldigt kul för oss. Det är inte norm för oss heller, vi lever i exakt samma samhälle som alla andra här. Det är ett val. Förstår inte varför folk envisas med att låtsas att de inte har känslor för andra som är härliga. Egoistiskt och snålt att inte vilja se sin partner så där sprudlande lycklig.
    Det är nog ingen som inte vill se sin partner sprudlande lycklig.
    Men sprudlande lycklig kan man väl bli på andra sätt än genom otrohet.
    I ert fall verkar det fungera. Men det gör det inte för alla.
    Och det betyder inte att man är snål och egoistisk.
    Att själv vara otrogen men inte vilja att ens partner gör samma sak är väl,i så fall,snålt och egoistiskt om något.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2019-06-19 00:19:34 följande:
    Sant, det finns många sätt. Jag tycker väl att det är onödigt att sortera bort ett så härligt sätt. Jag förespråkar inte otrohet egentligen. Jag är mer inne på frihet att känna det en känner, goda, kärleksfulla känslor behöver världen mer av :)

Någon skrev om kontroll över sina känslor, du ser några inlägg tillbaka att det är inställningen till känslor jag avhandlar här, inte otrohet i sig.

Din sista mening är jag helt med på, men vet inte riktigt vem du tänker på i den, har inte sett någon uttrycka åsikten att de inte vill att partnern gör samma sak. Tvärtom.
    Ja,det är klart att den känslan är härlig.
    Men vill man leva så så får man försöka hitta någon med samma inställning. Som du har gjort.
    Annars kan det lätt bli problem.

Jo,men för många ses det som otrohet om ens partner blir kär i någon annan.

Den sista meningen var mer generellt menad.
    Jag har sett i flera otrohetstrådar här på FL att de som vari otrogna fått frågan hur de själva skulle reagera om deras partner var otrogen.Och svaret var att det inte hade uppskattats.
    Därav att jag skrev det där.
Svar på tråden Gränsen för otrohet