• Sun 16 Jun 2019 10:12
    1142 visningar
    9 svar
    9
    1142

    Operation

    Hej alla fina kämpande föräldrar där ute:)

    Glöm inte att klappa er själva på axeln då och då.

    Jag har en 3 åring som ska opereras för sömnapné. Han ska då operera bort en körtel bakom näsan och kanske lite av halsmandlarna.

    Är det några föräldrar vars barn har opererats för detta? Vad hade barnen för symtom? Hur var talet/språket? Hyperaktiv/trött under dagen? Okoncentrerat? Ja allt möjligt verkar hänga ihopa. Kan ni snälla berätta era erfarenhet samt hur det gick efter operationen? Cad blev bättre?

    Tackar i förhand

    Ta hand om varandra :)))

  • Svar på tråden Operation
  • Sun 16 Jun 2019 14:30
    #2
    Anonym (Vän till annan) skrev 2019-06-16 14:20:52 följande:

    Jag har inte upplevt det själv, men en vän till mig gick igenom det med sin son när han var tre år och det gick hur bra som helst!

    Innan operationerna (polyp i näsan och halsmandlar) hade de omöjliga nattningar, jobbiga nätter och mycket gnäll och protester. Hennes son var dessutom ofta sjuk. Men efter operationerna får de äntligen sova och hon upplever att livet plötsligt känns enkelt när familjen fått sömn. Hon säger ofta att hennes son är som en helt ny pojke nu när han sover tyst, äter bra och är utvilad på morgonen. Han är mycket piggare och gladare och hela familjen mår toppen!

    Jag förstår att det känns hemskt med operation på så små. Men vården är kanon och effekterna efteråt kommer vara fantastiska!


    Tack för ditt svar. Skönt att det gick bra för din vännina och hennes son.
  • Sun 16 Jun 2019 22:14
    #6
    Anonym (Lis) skrev 2019-06-16 18:56:54 följande:

    Hej!

    Jag har inte heller egna barn som har genomgått operationen men tre av mina nära vänner har barn som opererats för stora halsmandlar eller polyper i näsan. Och sen har jag två bekanta vars barn gjort detsamma. Det har gått hur bra som helst för alla fem. Symptomen de hade innan operationen var att de sov väldigt dåligt nattetid med många uppvak pga täppt näsa, de var ofta förkylda, några av dem hade problem med att svälja mat, en var sen med talet.

    Operationerna gick jättebra, de hade ont några dagar efteråt men sen verkade de i princip symptomfria. Sömnen blev bättre, färre förkylningar osv. Alla mina kompisar är väldigt nöjda med att deras barn har genomgått operationen!


    Tack för ditt svar vännen.

    Så skönt att det gått bra för dina vänners barn. Min lille har massa med symtom och efter många många läkarbesök kom dom egentligen fram till vad orsaken var. Han är också sen med talet.:(

    Som mamma är man orolig även om det inte är en stor operation är man mest orolig för narkosen. Men du fick mig att bli lite lugnare och tack för det. :))
  • Sun 16 Jun 2019 23:32
    #7
    Anonym (Benita) skrev 2019-06-16 19:30:28 följande:

    Mannen har sömnapné med väldigt många 30-40 andningsuppehåll/timmen.

    Läkaren säger att det är som tortyr, att aldrig få vara utvilad och utsövd. Humöret hos maken har varit hemskt då han själv knappt orkar med sig själv än mindre familj och våra barn, arbete osv  (går i perioder med dåligt och sämre).

    Det är inte konstigt om din lille har koncentrationsstörningar, dåligt humör, äter för lite/ mycket nästan kan bli manisk. Vill sova mer trots hel natt sömn.

    Kan bara rekommendera om din lille kan genom en enkel op fixa detta så gör det.

    Önskar min gubbe skulle kunna få genomgå en sådan op och sedan är det bara bra (men i hans fall är det mycket annat som styr).

    Sömnen blir ju störd med apneér, så tänk dig själv hur du blir när du inte fått sova dina timmar.... tänk dig det varje dag. Det bildas en ohälsosam stress i kroppen och man kan få psykiska besvär om man inte sover ordentligt.

    Bara dåligt mao.


    Tack för ditt svar vännen:)

    Beklagar att din man har det så svårt.

    Exakt såna symtom har min lille man. Tycker så synd om honom.

    Jag undrar varför inte din man gör en opeeration? Jag vet många vuxna som gör dessa operationer. Hade underlättad en hel del för er familj. Jag hoppas verkligen att det blir bra så ni kan njuta av framtiden tillsammans. Om du behöver prata ut eller bara klaga på er jobbiga situation så är jag en fantastik lyssnar så hör bara av dig.

    Ta hand om varandra och glöm inte efter regn kommer solsken då kämpa på :))
  • Sun 16 Jun 2019 23:36
    #8
    Anonym (My) skrev 2019-06-16 19:36:18 följande:

    Sonen har inte gjort den operationen än men vi väntar på att få göra den han är 5år. Symtomen är att han sedan han föddes snarkar nå fruktansvärt. Trots att vi har sovrummet två rum bort hör jag hur han snarkar och andas och han har även några andningsuppehåll. Han är även trött och klagar på att nätterna är för korta. Hans tal är inte påverkat. För oss har det tagit väldigt lång tid för läkarna vi träffade först ansåg att de såg att Hans halsmandlar var som han uttryckte det gigantiska redan när han var 1 år. Men att det skulle växa bort tids nog. Men nu äntligen när det inte växt bort har han blivit ställd i kö för operation.


    Åh vad ni har fått vänta länge. Tur att ni iallafall står i kö för en operationstid. Och hoppas ni får det snarast. Här i skåne är väntetiden 7 månader men vi står på akut väntlistan så avbokar någon sin tid blir vi uppringda för operation samma dag och då blir operationen nästa dag. Tycker bara synd att så små ska behöva vänta så lång tid. Man vill ju ändå få det överstökad

    Lycka till och hoppas att allt blir myclet bättre för er. Ta hand om varandra. Och glöm inte säg alltid en fin sak till varandra var dag :)))
  • Sat 31 Aug 2019 22:42
    #9
    +1
    Anonym (Lis) skrev 2019-06-16 18:56:54 följande:

    Hej!

    Jag har inte heller egna barn som har genomgått operationen men tre av mina nära vänner har barn som opererats för stora halsmandlar eller polyper i näsan. Och sen har jag två bekanta vars barn gjort detsamma. Det har gått hur bra som helst för alla fem. Symptomen de hade innan operationen var att de sov väldigt dåligt nattetid med många uppvak pga täppt näsa, de var ofta förkylda, några av dem hade problem med att svälja mat, en var sen med talet.

    Operationerna gick jättebra, de hade ont några dagar efteråt men sen verkade de i princip symptomfria. Sömnen blev bättre, färre förkylningar osv. Alla mina kompisar är väldigt nöjda med att deras barn har genomgått operationen!


    En fråga

    Vänninas barn som var sen mdd talet. Kan du berättaer om det barnet? Ålder? Hur gick det efter operationen med talet mm.
Svar på tråden Operation