• Anonym (Blir det inte fler?)

    35+ och vill ha syskon

    Hej, Min man och jag har barn sedan tidigare på varsitt håll och vi vill nu ha ett syskon till vårt gemensamma barn. Jag har fyllt 35 år och med de andra barnen har jag alltid blivit gravid på första försöket. Har försökt få min man att förstå under en lång tid att jag helst inte vill ha barn efter 35 år men han har inte förstått min som han kallar det "fokusering på åldern". Vi har nu försökt i 3 månader. Denna månad använde jag tom ägglossningstest och vi hade sex sista gången 2 dagar innan ÄL och 2 gånger innan dess och mensen kom nu igen...
    Hur har det varit för er andra 35 plusare? Har ni haft svårt att bli gravida? Känner mig superstressad för vårt gemensamma barn och jag blir äldre... Hade en jobbig förlossning sist och det skrämmer mig att min kropp inte ska orka.

  • Svar på tråden 35+ och vill ha syskon
  • Anonym (10mån)

    Är 36 och har också blivit gravid på första försöket med alla dom andra fem. Fick ett mf i v 13 för ett år sen. Det hade dött i v 7. Sen tog det 10 mån innan jag var gravid igen. Nu är jag i v 19 med nr 6 som än mår bra.

  • Anonym (Blir det inte fler?)

    Tack för ditt svar. Det är alltså bara att acceptera att jag är äldre... :( :) 
    Blir så ledsen på min man som inte alls förstår fokuseringen vid åldern. "Man får väl inte svårare att bli gravid bara för att man fyller 35"...

  • syntharen

    Det är ju så olika. Jag hade problem med att bli gravid och fick många missfall mellan jag var 32 och 37 när vi vill ha syskon till första barnet. Men till slut var det en som stannade kvar och blev min andra son. Sedan när jag var 39 år blev jag gravid på första försöket och fick en dotter för snart 5 mån sedan.

  • Anotherone

    Jag var nervös inför att vi skulle försöka bli gravida med syskon för två år sedan. Då hade jag nyss fyllt 36. Första barnet blev till på ett försök men då var vi 10 år yngre och det är ju inget man kan räkna med. Men det gick lika bra andra gången så antingen är jag väldigt fertil eller så har vi haft tur.

  • Anonym (Föda igen, hu)

    Fick barn på första försöket (gjorde bara ett ?försök? som egentligen var ett oskyddat samlag i säker period trodde vi) vid 35. Jättebra och hälsosam graviditet, bebis som föddes frisk och helt underbar- hemsk förlossning. Är inte orolig för att ha svårt att bli gravid i framtiden men orolig för fler förlossningar. Både min mamma, mormor, farmor ochmånga andra kvinnliga släktingar har fått barn utan problem efter 40, alla har också varit friska men samtliga har haft skitjobbiga förlossningar :/

  • Anonym (Anna)

    Förstår lite din oro men håller med din man. Fokusera inte på din ålder. 35 är ändå inte så gammalt. Jag fick första barnet vid 37 och andra 39. Första på första försöket och andra på tredje. Inga problem vid graviditet eller förlossningar. Helt ärligt blir jag lite irriterad på denna skrämselpropaganda. Att det är så svårt att bli gravid efter 35 och alla komplikationer som radas upp.

    Visst ska man inte bortse från ålder helt och hållet, men har man lätt/svårt att bli gravid så tror jag inte att det är någon enorm skillnad om man får barn vid 30 eller 35. Man kan lika gärna vara 25 och ha svårt att bli gravid.

    Som sagt, fokusera inte på åldern och kör på.

  • Anonym (Blir det inte fler?)

    Anonym (Anna). Jag fick mitt första i tidig 20 års ålder och sista efter 30. Det är en enorm skillnad att vara gravid som 20 åring och som 30 åring. Kroppen är äldre. Jag håller med att man inte ska åldersfixera men forskning visar att man löper större risk att drabbas av komplikationer efter 35 år och risken är även större att få.ett barn med funktionsvariation. Med mina andra har det gått på 1a flrsöket. Nu är vi uppe 4e med detta... Jag är en faktanörd och det stressar mig... Det glädjer mig att allt gick bra för er. Barn är verkligen en gåva. ?

    Tack för era svar alla. Vi får fortsätta försöka och hoppas att tiden inte springer iväg allt för mycket.

  • Anonym (Föda igen, hu)
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-16 19:10:18 följande:

    Förstår lite din oro men håller med din man. Fokusera inte på din ålder. 35 är ändå inte så gammalt. Jag fick första barnet vid 37 och andra 39. Första på första försöket och andra på tredje. Inga problem vid graviditet eller förlossningar. Helt ärligt blir jag lite irriterad på denna skrämselpropaganda. Att det är så svårt att bli gravid efter 35 och alla komplikationer som radas upp.

    Visst ska man inte bortse från ålder helt och hållet, men har man lätt/svårt att bli gravid så tror jag inte att det är någon enorm skillnad om man får barn vid 30 eller 35. Man kan lika gärna vara 25 och ha svårt att bli gravid.

    Som sagt, fokusera inte på åldern och kör på.


    Håller med, det handlar mer om ens individuella fertilitet än om ens individuella ålder. Som sagt har alla kvinnor jag vet i min släkt varit väldigt fertila fram till klimakteriet. Sen hade jag 26-åriga mammor i min mammagrupp som fått använda ivf för att få barn.

    Måste fråga dig Anna, är du väldigt smal? Gick du inte upp mycket under graviditeterna? Jag är mittemellan-smal, BMI normalviktig men gick upp skitmycket under graviditeten, speciellt i vätska. Orkade knappt röra mig. Tänker att det kan ha påverkat förlossningen att bli så jobbig för mig. Min mamma blev också helt uppsvälld av vätska och gick upp massor med mig fast hon var smal innan och gick ner efter. Och hennes förlossning med mig var en mardröm.
  • Anonym (Föda igen, hu)
    Anonym (Blir det inte fler?) skrev 2019-06-17 08:19:40 följande:

    Anonym (Anna). Jag fick mitt första i tidig 20 års ålder och sista efter 30. Det är en enorm skillnad att vara gravid som 20 åring och som 30 åring. Kroppen är äldre. Jag håller med att man inte ska åldersfixera men forskning visar att man löper större risk att drabbas av komplikationer efter 35 år och risken är även större att få.ett barn med funktionsvariation. Med mina andra har det gått på 1a flrsöket. Nu är vi uppe 4e med detta... Jag är en faktanörd och det stressar mig... Det glädjer mig att allt gick bra för er. Barn är verkligen en gåva. ?

    Tack för era svar alla. Vi får fortsätta försöka och hoppas att tiden inte springer iväg allt för mycket.


    Hm. Mitt barn vid 35 är väldigt före i utvecklingen och jättefrisk. Vet ingen i släkten eller bland vänner som har funktionsvariation och haft en äldre mamma, tycker däremot att det är väldigt vanligt att lågutbildade, unga mammors barn har både adhd och olika autismspektrumstörningar, asberger mm..
  • Anonym (Blir det inte fler?)

    Jag håller tummarna för att det blir ett syskon nu i juli... Har testat med ÄL-test men har inte ens haft ägglossning denna månaden hittills... Blir så stressad av detta. Har fått en tid till gyn i början av augusti.. Får se vad de säger. Kanske är jag på väg in i förklimakteriet...

Svar på tråden 35+ och vill ha syskon