Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Varför kan folk inte stava till förrän?

Anonym (språkpolisen) skrev 2019-06-16 19:19:39 följande:

Varför har folk inte lärt sig stava till förrän?
    Man ser allehanda felaktiga stavningar som . Förrens / förren / förens
    Det stavas

FÖRRÄN

Skärpning! Hälsningar Språkpolisen

Undra om språkpolisen kan felsöka hos sig själv?

Jag utmanar dig språkpolisen. Vad är det för fel på denna meningen? Nej jag syftar inte på de felstavade "Förrän", du använde som exempel.

"Man ser allehanda felaktiga stavningar som . Förrens / förren / förens"?

Sedan så skall "Hälsningar NN" stå i en helt egen rad.

Du bör kanske skall se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra?

Vet du vad? 
    Att du skulle sitta med padda, platta eller mobil är inte en förklaring, det går utmärkt att korrektur läsa och rätta fel på dessa enheter också.

V.H /EA
    (Som är trött på språkpoliser som klagar på andra, medan de själva skriver som krattor i text).

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2019-06-17 21:42:56 följande:
    Undra om språkpolisen kan felsöka hos sig själv?

Jag utmanar dig språkpolisen. Vad är det för fel på denna meningen? Nej jag syftar inte på de felstavade "Förrän", du använde som exempel.

"Man ser allehanda felaktiga stavningar som . Förrens / förren / förens"?

Sedan så skall "Hälsningar NN" stå i en helt egen rad.

Du bör kanske skall se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra?

Vet du vad? 
    Att du skulle sitta med padda, platta eller mobil är inte en förklaring, det går utmärkt att korrektur läsa och rätta fel på dessa enheter också.

V.H /EA
    (Som är trött på språkpoliser som klagar på andra, medan de själva skriver som krattor i text).
    Skall rätta mig själv..

"Du bör kanske skall se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra? "

Skall givetvis vara så här:

"Du bör kanske se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra? "
  • EnAnonumius
    lollos world skrev 2019-06-17 03:02:34 följande:

Hälften av svenskarna kan inte stava till Te, ett ord på två bokstäver.

Kräks när man skriver Kaffe och THE

Håller med.
    det rä skrämmande hur man lyckas stav fel på ett ord med två (2) bokstäver...
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2019-06-17 23:00:34 följande:
    Ett fel av den typen som du gjorde ovan, tycker jag är ganska självklart att det handlar om att man omformulerar en text några gånger innan man skickar den, och då är det lätt hänt att det blir dubbla prepositioner, fel tempus på ett ord eller liknande, eftersom man blir "hemmablind" när man skriver och den typen av fel kan vara svåra att upptäcka under skrivprocessens gång.
    Det är en bra idé faktiskt..

Dock i mitt fall så handlade det om att jag glömde radera "skall" innan jag skickade i väg det.

Dock så hoppas ju jag att poängen går fram till "Hen Språkpolis" ändå, att hen bör ju kolla över sitt egna första, innan hen klankar på andra.

• EnAnonumius
    Anonym (Herregud!) skrev 2019-06-18 04:57:02 följande:
    Haha, jo visst är det skrämmande?

Det skulle stå "är" misstänker jag.  

Tack för underhållningen! 
    Stämmer, skulle stå "är"... 
  • EnAnonumius
    Panduro skrev 2019-06-18 05:38:55 följande:
    Du skriver faktiskt som en kratta själv.
    Ja och?
    Jag har aldrig sagt att är felfri. Jag har ju suttit och rätta mig själv, även om jag har missat.

Och vet du. Jag har ej heller utgett mig för att vara "språkpolis".

Så din poäng är? Förutom då att sparka in redan öppna dörrar egentligen? Och inget tillföra till tråden isig i övrigt, utan bara klanka på en deltagare.

• EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2019-06-18 10:58:47 följande:
    Vad är en bra idé?
    Att man går igenom sin text, kanske formulera om vissa meningar etc, innan man postar. Det var ju liksom det du skrev i den posten jag citerade.
    Jag är, om jag får trotsa Jante, väldigt bra på att skriva och argumentera i skrift, och jag ska erkänna att det bor en språkpolis i mig också (även om jag inte släpper henne lös så ofta). Däremot hyser jag inga som helst föreställningar om att allt jag skriver är perfekt, jag formulerar mig konstigt eller otydligt ibland, stavar fel, använder fel preposition eller missar att radera ett ord innan jag postar.

De enda gångerna jag släpper lös min språkpolis är i speciella dedikerade "språktrådar" startade av en exempelvis en språkpolis, och/eller när man ser en språkpolis enbart klankar på språkfel i andras texter och inte bryr sig om ämnet TS har i sin tråd, utan vill bara spy galla över någon persons inlägg bara för att det blev lite grammatiskt tokigt eller lite stavfel. .
    Men, ska man vara petig, så även om TS skriver som en kratta, så tar det inte bort sanningshalten i det han/hon skriver, nämligen att vissa har svårt att stava "förrän".
    Kan inte se (hur jag än lusläser) att någon har sagt att det skulle ta bort sanningen att TS har rätt om hur man skall skriva "förrän", även om TS skriver som en kratta själv. Flört
Svar på tråden Varför kan folk inte stava till förrän?