Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 19:06:45 följande:
Men jag drev ju om att jag skulle hitta på att jag som gör fel gör rätt men egentligen gör jag fel. låter väldigt konstigt att det är så om man är NT.
Jag tog bara då ett exempel som skulle motbevisa det hela. Dvs om en normal person mobbar, så gör den ju fel oavsett vad. Men någon skrev att om en person som kan sociala koder, bryter dem, så gör dem ändå rätt. för att majoriteten har rätt. Vem säger att majoriteten har rätt då?
Jag har ju bara lärt mig hur en person NT i mitt fall normal person tänker, jag har inte sagt att de med diagnoser är onormala. Jag försökte bara hitta ett ord som passade in för att förklara och då vart de personer med diagnoser och normala eller de utan diagnoser. inget mer än så.
Jag förstår ju det, men det var ju det jag gjorde för jag och denna tjej som träffades på event, vi hade ju setts flera gånger och därför frågade jag om bara hon och jag skulle ses, för att lära känna varandra bättre som kompisar. Så där tycker jag att jag inte gjorde något fel. De var typ det du skrev som exempel, förutom några små grejer. Men i övrigt så var de liksom samma sak.
Då gjorde hon ett socialt fel eftersom hon gjorde ju på fel sätt genom att föreläsa för mig, säga att hon gick en beteendevetenskaplig linje, no shit? Som om det skulle betyda att hon är bättre på det sociala. det behöver inte alls vara så.Att skriva en sådan sak är inte normalt, det är då mer normalt att säga, jag kan inte ses tyvärr eller något. Det hade ju varit mer förståeligt att hon inte ville ses än, att jag går på detta program, jag kan allt om det sociala, du förstår ingenting, jag vill inte umgås med dig. Det är nog svårt att fatta det eftersom jag är ingen tankeläsare. Jag skulle mer tycka hon var väldigt tråkig och konstig istället för att bara åh, hon låter som en trevlig person. Hon om något känner jag, inte har så pass bra koll på hur man kommunicerr med mig, men juste det var ju något med att om man bryter mot normen så gör man ändå rätt?
Nej, du gjorde inte så som de flesta skulle ha gjort med tjejen från eventet. Du skrev på fb till en ytlig bekant och frågade om ni skulle ta en planerad fika/shopping - det är sånt man gör med folk man redan är vän med. De exempel jag tog skiljer sig mycket från det. Problemet är ju att du ser de exempel jag gav och det sätt du gjorde det på som likvärdiga, när de inte är det.
Hon försökte ju troligtvis förklara det för dig, men lyckades inte. Precis som vi här i tråden inte verkar lyckas heller. Det är inte fel att i all välmening försöka förklara sociala koder för någon som inte förstår dig på dem. Att hon nämnt att hon fick den linjen behöver inte alls vara onormalt, men det kan ju inte vi här bedöma eftersom vi inte sett konversationen.
Men nu var väl detta några år sen? Du måste släppa det, för din egen skull, även om det är ett smärtsamt minne för dig.