Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Sociala koder

Anonym (Jhb) skrev 2019-06-18 02:43:16 följande:

Jag vill ju bara träffa nya vänner och vem vill inte det? Hur förväntar dem sig att man ska göra då om de nu tycker jag gör på fel sätt? Vad är då rätt sätt? Som sagt så är de ju inga fel jag gör. Utan jag gör ju precis som de andra och då anser dem att jag gör på fel sätt. De där går ju liksom inte ihop...

Nej, alla vill inte träffa nya vänner. Vissa har redan nog att göra med familj, barn, jobb, vänner, fritidsintressen, sköta ett hushåll, städa, handla etc. Du utgår ifrån att det du vill stämmer in på alla och då blir det fel.

Du skriver väldigt omfattande och verkar vara en intensiv personlighet. Självklart ska dem du söker vänskap med inte vara oförskämda mot dig, men ibland är man det ändå om man känner sig trängd eller kvävd. Dessa personer kan mycket väl ha visat att de inte vill ha någon vänskap men du har missat dessa signaler just för att din diagnos gör att du inte uppfattar signalerna. 

Rätt sätt att initiera vänskap är individuellt för alla men ofta är det att en vänskap får växa fram genom att träffas flera gånger via gemensamma bekanta, på en fest, på jobbet, via en kurs, föreningslivet etc. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-18 22:17:32 följande:

Dem fattar sociala koder men bryter dem ibland eller låtsas inte förstå dem, vilket jag uppfattar då som att dem har problem med det sociala samspelet.

Dvs jag har en bild av hur en normal person är och hur dem med diagnoser är, därför ser jag skillnaden på hur dem med ASD blir utsatta om dem inte förstår, medan dessa normala blir mer hyllade, trots att dem gör sociala fel. Ingen påpekar ju till dem att dem gör fel, men så fort jag har gjort fel, så ska folk säga det.

Kanske tog upp dåliga exempel men tänk er att något som sk normala personer förstår i sociala sammanhang, inte är så självklart för någon som har ASD, och så ser personen med ASD att dessa normala personer bryter mot sociala koder själva men ingen bryr sig om det. Men att många i mitt fall har ju på ett negativt sätt förklarat att jag gjort på fel sätt. därför tycker jag att dem gör på fel sätt enligt mig genom att säga på det sättet dem gör. Det är inte för mig normalt beteende. 

Även de du kallar normala bryter mot eller struntar i sociala koder hela tiden, de vet att de gör det men gör det i alla fall. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-19 19:34:25 följande:

Jag tycker inte jag riktigt har fått ett konkret svar på vad felet är som de syftar på. De måste ju kunna säga tex felet är detta... är de något jag gör eller är de hur jag ser ut eller ja vad menar dem egentligen?

Det kanske inte finns ett universellt svar på det. Folk har olika anledningar till att de inte vill ha kontakt. Jag kan vara tillmötesgående i en situation för att jag var på bra humör just den dagen, men nästa dag i en liknande situation reagerar jag annorlunda av olika anledningar. 
Svar på tråden Sociala koder