Sociala koder
Ja men precis. Eftersom jag inte förstår dem socials koderna i och med min diagnos så kan man säga att när jag tror att jag gör på rätt sätt dvs precis alla andra i det sociala sammanhanget så tolkar då dem utan diagnoser det som främmande just för att de märker ju av någon anledning att jag inte är som dem. Jag märker ju skillnad på personer med diagnoser som har ännu mera stöd och behov och hjälp och jämfört med dem så är jag ju normal. Jag tycker inte att man märker på mig att jag har en diagnos förrän man har lärt känns mig. Folk som jag har träffat har ju oftast bara märkt något eller antagit att jag har en diagnos, men har ändå inte gett mig någon chans. De har ju redan bestämt hur jag är eller hur de tror att jag är. När jag blev utsatt för mobbing så var de en person som visste vem jag var redan innan vi hamnade i samma klass. Så fort jag vart utsatt för mobbing så passade det att bry sig. Innan hade ju personen och många andra bara baserat hur jag var utan att ens ha gett mig någon chans. Visst jag kanske inte är normal så som de utan diagnoser är, men jag har ju ändå förmåga att se orättvisan mellan personer med ASD och personer utan. Det är ju det som jag försökt ta upp här hela tiden och därför velat ha dels olika perspektiv på sociala koder och sammanhang samtidigt som jag velat förstå felet jag gör.
Jag tycker inte jag riktigt har fått ett konkret svar på vad felet är som de syftar på. De måste ju kunna säga tex felet är detta... är de något jag gör eller är de hur jag ser ut eller ja vad menar dem egentligen?
Du skriver att du upplever att du gör på samma sätt som don "normala" men att det bara är du som får kritik. Grejen är att du gör inte på samma sätt som dom "normala". Du missar viktiga signaler och därför upplevs ditt sätt att söka kontakt som konstigt. Du missar alla signaler och bara dundrar på och du har dessutom en konstig idé om att alla vill vara sociala med alla i alla situationer och tillfällen.
Alla människor är inte intresserade av att lära känna nya människor hela tiden utan är nöjda med sin krets. Om man förstår de sociala koderna så märker man det snabbt och kan agera efter det.