Inlägg från: Anonym (Atypisk autism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Atypisk autism)

Sociala koder

Jag har atypisk autism, fick min diagnos när jag var 25 idag är jag drygt 30. Normal och onormal är värdeladdade ord, neurotypisk är ett bättre ord för de utan diagnos.

Är du med på Aspergerforum? De har träffar regelbundet. Skriv där och fråga efter andra träffpunkter för de med ATS.

Har din kille också en diagnos? Om inte be honom om hjälp. Han kan hjälpa till att tolka och översätta på ett diskret sätt så du förstår vad de andra menar. Jag har blivit hjälpt massor på det sättet.

Det handlar inte om rätt eller fel, olika regler gäller för olika personer i olika sammanhang. Ta Facebook, de flesta pratar inte där det blir ingen lång konversation när de lägger upp ett inlägg men jag vill ha långa konversationer därför har jag hittat andra som också vill det. Långa konversationer på Facebook är alltså inte fel de flesta vill inte ha det bara.

Min strategi är att ta initiativet 2-3 gånger oavsett om det handlar om att skriva till någon på FB eller fråga om de vill ta en fika. Får jag ingen respons tar jag inte så allvarligt på det. Jag fokuserar inte på en person utan har flera ?på gång? samtidigt. För mig tar det mycket längre tid att se att jag inte passar med någon därför tar andra avstånd fortare än mig.

Det är lättare att bli vän och prata med de som har tid. Jag pratar mycket med pensionärerna på gården, de blir glada och pratar gärna på men den ensamstående mamman ovanför mig nickar jag bara till när jag ser henne. Jag är singel och har märkt att singlar utan barn gärna pratar om umgås på ett helt annat sätt än de med partner och/eller barn, det gäller oavsett ålder. De är också mer öppna för att träffa nya vänner.

Tänk inte så mycket på andra utgå från vad du behöver. Jag behöver ha personer som är raka, ärliga och tydliga de som inte är det kommer gallras ut automatiskt. Ta det inte personligt när någon inte vill umgås med dig, ni passade troligtvis inte ihop.

Jag har väldigt stora problem när jag ska ta nästa steg när jag umgås med någon, t.ex som du och den där tjejen på fotbollen. Det är alltid lättare för folk att fika i direkt anslutning till aktiviteten och det är alltid bra att ha en förevändning till varför man vill fika. Man kan t.ex fråga om att fika för att diskutera laguppställningen eller vad det kan vara. Man kan också fråga i förbifarten om personen vill fika efter träningen då kan de lätt slippa ur genom att säga att de ska iväg. En annan taktik är att säga att det vore kul att ta en fika någon gång, då vet personen vad du vill.

Folk som är fulla ska man aldrig lyssna på, de pratar bara en massa strunt. Jag umgås aldrig med folk när de dricker.

Bli medlem i olika föreningar, föreslå att ni ska fika som ett gäng det är lättare för folk att haka på då.

När du börjar bli bekant med folk berätta vad du har svårt med, många är betydligt mer förstående om de vet att du har en diagnos och vad du behöver hjälp med.

Det är inte ditt fel att du blev mobbad! Det är hemskt att vissa antyder det, det kallas victim blaming, att man skyller på offret och inte förövarna. Vissa är fruktansvärt elaka och mår bra av att trycka ner andra människor.

Jag blir ledsen för din skull när jag läser vissa saker i ditt inlägg, för jag känner igen mig själv och vet hur det känns. Om du missuppfattar någon och blir ledsen och sårad av något någon annan gör är det inte fel. Även om ingen annan skulle uppfatta det så och det inte var vad personen som sa det tänkte har du uppfattat det så och det är rätt för dig. Börjar du se det som att du missförstår allt och andra har rätt blir det tillslut att du inte har rätt till dina känslor.

Du måste sluta tänka att du ska ge igen och förklara för andra att de har fel, du vinner inget på det. Det känns som att du tar med dig den känslan in i nya sociala sammanhang också och det känner folk av. Du har varit med om mycket tråkiga saker som vem som helst skulle må dåligt av, du kanske skulle må bra av att prata med någon för att få bearbeta, en kurator eller en psykolog. Går du i gymnasiet borde de finnas en i skolan, annars kan du vända dig till vårdcentralen eller ungdomsmottagningen.

Aspergerforum har inte fler regler än Familjeliv, det finns en hel drös med regler man godkänner när man blir medlem här.

pyssel skrev 2019-06-19 19:44:05 följande:

Vad menar du med "orättvisan"?

Jag är inte ts men hon menar nog att det är orättvist att vissa har en funktionsnedsättning medan andra inte har det.

Säg att du och Stina är i exakt samma situation i parallella världar, ni börjar prata med exakt samma människor vid exakt samma tillfälle, ni har samma kopplingar till personerna.

Ni börjar likadant med att prata om vädret, Stina märker snabbt att de andra blir uttråkade så hon byter strategi och börjar prata om något annat, du uppfattat inte det utan fortsätter prata om något ingen uppskattar. Ni vill dra exakt samma skämt men Stina märker att det inte är läge så hon tajmar in det bättre eller struntar i det helt. Du drar skämtet vid fel tillfälle. Efter ett tag märker Stina att de andra vill prata ifred utan henne så hon avslutar och går därifrån, du märker inte det utan fortsätter prata.

När man lägger ihop de här sakerna blir de andra personernas upplevelse av dig och Stina totalt olika fast ni var i samma situation och små pratade. Förstår du vad jag menar eller vill du att jag är tydligare?

Jag märker att när jag och en kompis tittar på en situation som utomstående (dvs ingen av oss interagerar) så har vi två helt olika uppfattningar om vad som har hänt, det är som att vi inte befann oss på samma ställe.

Hur ska man göra då? Jag har hittat på regler för olika situationer, det blir stelbent och funkar inte optimalt men det är bättre än inget alls. Jag har en stor fördel i att jag är duktig på att småprata. Det blir lättare om du lär känna dig själv, vad i en social situation är du bra på och vad kan du inte, då kan du framhäva dina positiva sidor som i allt annat.

Anonym (????) skrev 2019-06-20 00:05:36 följande:

Nu hänger jag absolut inte med. Så har jag inte skrivit/menat.

Någon (du?) ville att jag skulle betrakta TS mer förlåtande och tyckte att min attityd var som att säga åt en person i rullstol att den ska skärpa sig och resa sig.

Jag tog mig friheten att fortsätta på jämförelsen med rullstolen. När TS tar upp sin problematik och pekar på hur många fel andra gör, och hur skeva och idiotiska de är, och hur orättvist det är att deras agerande tolereras medan TS kritiseras, så tycker jag att det motsvarar om en rullstolsburen skulle börja kasta skit omkring sig på alla som inte sitter i rullstol. Ett sådant beteende är ingen omedelbar succé, helt ärligt.

FL är varken en läkarmottagning eller ett forum för folk med TS funktionsvariation. Här finns ett tvärsnitt av vanligt folk, vissa lika intoleranta som de personer TS har träffat på och beskriver i trådstarten, andra med stor inblick i just TS problem.

Här får TS skriftliga reaktioner, mer eller mindre välformulerade, och olika gissningar/analyser om orsaken till att folk har reagerat och reagerar märkligt på henne.

Om TS vill ha en professionell bedömning av sitt beteende är det givetvis inte hit hon ska vända sig och det tror jag faktiskt att hon begriper.

Jag har ingen aning om huruvida mitt eller ditt eller någon annans bemötande påverkar TS i någon riktning, och jag uppfattar det inte som min eller din eller någon annans plikt att påverka henne. Hon har ställt frågor, vi är några som har svarat, kanske kan hon ha nytta av det eller så kan hon inte det.

Utöver det har jag inte skrivit att hon "måste" lära sig, utan att hon "kan försöka" lära sig. Om TS ska få något annat resultat i sina interaktioner med andra människor än de hittillsvarande tror jag personligen att hon måste lära sig ett annat sätt att ta kontakt med människor, men det var alltså inte vad jag skrev i mitt inlägg.

.

Kunde inte sagt det bättre själv!
    Anonym (Osocial) skrev 2019-06-20 15:15:51 följande:

Du får skilja på det som är moraliskt fel, som mobbning, och sociala koder. Sociala koder är något mer primitivt, något som en del har automatiskt och andra inte. Där är det helt enkelt majoriteten som har rätt, hur orättvist och ologiskt det än kan tyckas. Folk är intoleranta mot dem som bryter mot oskrivna regler. Och eftersom de är oskrivna och outtalade kan de ofta inte ens förklara dem.

Mobbning däremot är enligt alla regler fel. Men eftersom majoriteten alltid har rätt så känner de som mobbar ändå inte att de gör fel. Eller de gör fel men de är rätt. I motsats till den med svårighet med sociala koder som tycker att den gör rätt men som helt enkelt ÄR fel. Därför kommer de normala alltid undan, såvida inte nån annan normal säger till.

Du kan aldrig räkna med nån rättvisa. De som gör moraliskt fel kommer aldrig att erkänna det om du påpekar det, i stället kommer du att ses som jobbig och en rättshaverist.

Jag tror en majoritet anser att mobbning är fel. De finns de som gör andra illa med flit, som mår bra av att trycka ner andra, som känner en starkare grupptillhörighet när de får någon att vända sig mot. Jag är övertygad om att en del som mobbar vet att de gör fel men bryr sig inte.

Ditt sätt att se på saken är verkligen att trycka ner alla med ATS i skorna. Att se det som att man själv alltid/oftast gör fel och alla andra rätt är ett utmärkt sätt att både utveckla psykiska sjukdomar och ta livet av sig. Varför ska man fortsätta leva om man är fel? På det sättet förlorar man dessutom rätten till sina egna känslor.
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 16:59:03 följande:

För det första, varför skulle mitt förhållande vara dåligt pga att jag har en diagnos? Nej, han blir ingen kurator. Det är snarare jag som blir det till dem med grövre diagnoser, för där märker jag ju skillnad, och i det fallet är jag ju normal. Jämför man med de som är normala och kan se skillnader dvs mimik, tajming osv, så är jag typ 50 och dem 100. De andra med grövre diagnoser anser jag vara från 0-100, kanske 10, jag på 50 och normala på 100. 

Jag menar inte att någon är bättre eller sämre med den jämförelsen, utan mer bara att man har olika grader gällande diagnoser. 

Jag anses ju mer normal då jämfört med någon som kanske har massor av diagnoser och behöver betydligt mycket mer hjälp och stöd, med allting. 

Nu tänker inte jag sitta och skriva om vad jag kan eller inte. Däremot tycker jag att det är fel att ni skriver de där med att mitt lliv skulle vara dåligt eller något och ta livet av sig?? Det stämmer verkligen inte hos de med diagnoser, för man kan göra det fast man är lycklig också eller inte har en diagnos. Där är ju mer okunskap och vilken källa har du fått det ifrån? VIsst kan man ha orättvis tankar för att man har en diagnos, men jag mår inte dåligt utav att ha diagnosen , utan det är mer att jag känner att jag vill bli bättre på saker jag har svårigheter med, thats it. Men jag mår ju inte dåligt för att jag har min diagnos. I många fall älskar jag min diagnos, för att jag märker vilka egenskaper som är mina starka sidor.

Synd bara att folk är så trångsynta och inte vill försöka förstå mig...

Om en NT (neurotypisk) är 100, du är 50 och de med grövre diagnoser är 0 är det ett lika stort glapp mellan dig och NT som det är mellan dig och de med grövre diagnoser. Neurotypiska ser dig på samma sätt som du ser de med grövre diagnoser.

Jag har inte sett någon som har sagt att du ska ta livet av dig, jag är den enda som har nämt det, du får läsa mitt inlägg igen. Jag har inte sett någon säga att ditt liv är dåligt heller.

Hon som skrev menar OM du ber din sambo om hjälp så blir han som en kurator, nu ber du inte om hjälp så då är det inte så. Jag håller inte med henne men det var troligtvis det hon menade.

Du gör dig själv en stor otjänst om du ser de som inte förstår dig som trångsynta. På samma sätt som du inte vill bli sedd som trångsynt så vill inte andra det heller. Behandla andra som man själv vill bli behandlad är en bra tumregel.
    Anonym (Osocial) skrev 2019-06-20 17:28:48 följande:

Jag skriver bara hur de "vanliga" som inte är vana att analysera och ifrågasätta sig själva reagerar. Hur ofta erkänner de som mobbar på jobbet att de gör det? Nej, de tycker att det är fel på mobboffret.

Får jag inte skriva vad jag tycker? På vilket sätt trycker jag "ner alla med ATS i skorna"? Jag har inte sagt att man saknar rätten till sina känslor, bara att man inte kan förvänta sig att "vanligt folk" ska förstå dem. Man kan definitivt inte förvänta sig att få klarspråk utom på internet.

Du får säga vad du tycker men inte göra det oemotsagd.

Att tycka att majoriteten har rätt och de med ATS har fel är fruktansvärt. Tänk dig själv att det du gjorde, tänkte och kände alltid var fel, hur skulle det kännas? Däremot missförstås och missförstår de med ATS ofta men det är en helt annan sak.

De som mobbar gör alltid fel oavsett om någon säger till, de kommer inte erkänna det själva men det blir inte mer rätt för det.

Normal och onormal är värdeladdade ord, neurotypisk (NT) och de med autismspektrum tillstånd (ATS) är bättre.
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 22:55:17 följande:

Jag fattar inte varför det är så pass fel eller konstigt att bara förstå hur saker ligger till. Meningen med detta inlägg var ju enbart att få svar på frågor som jag har undrat över. Dvs vad dem i klassen ansåg att jag gjorde för fel. 

Jag har absolut förstått det ni har skrivit, det är snarare tvärtom. NI har inte förstått att jag endast bara har förklarat på olika sätt hur jag har menat. Varför jag tyckte som jag tyckte och hur jag såg på hela situationen. 

Det var dem som sa ordet fel i detta fallet, och jag bara ifrågasatte hur dem menade och tänkte. Jag har inte sagt någonting förutom att jag ville ha tips råd och förklaringar på det hela. 

Men jag har kommit till insikt att jag inte vill bli en normal person, dels så kan jag inte bli det och dessutom så verkar normala personer rätt tråkiga och har så mycket krav. Därav varför jag har kommit fram till att jag ska vända mig till de som har diagnoser istället. Dem har inte samma krav på det sättet, dem har liknande svårigheter och är unika på deras sätt. Tyvärr så passar inte vi in i eran värld och därför blir det något skrämmande för er för att vi som har diagnoser vill lära känna er och då ryggar ni tillbaka och blir rädda. 

Jag är glad att jag har kommit iunderfund med detta, för jag märker mer och mer hur tråkigt det är att behöva tänka på alla dessa sociala koder som för mig återigen bliir bara rätt patetiska. Jag har ju aldrig gjort något fel egentligen, det är bara det att dem jag syftar på har använt ordet fel i fel sammanhang. Hade de sagt annorlunda så hade jag förstått att jag var det, men nu påstod dem att jag gjorde på fel sätt. Det blir konstigt eftersom alla är olika och träffas på olika sätt. De finns de som träffas på tinder, fb, instamgram och ingen säger ju att det är något fel, så varför ska man då ens säga att jag gör det? 

Jag träffade min sambo på en dejtingsida, och det är många som träffar andra på nätet, då undrar jag, vad är skillanden? Ingenting. Vill någon träffa någon på en fest eller så, det är upp till dem. Men ingen säger ju att något av det är fel. 

Det är jättebra att du kommit till den insikten, personer med diagnoser passar dig säkert bättre. Det är DU som tycker och känner såhär inte alla med en ATS diagnos, jag håller t.ex inte alls med dig.

Jag har aldrig varit med om att någon blivit rädd för mig, det har handlat om missförstånd inte rädsla.

Det känns som att du tycker du är lite bättre än alla andra. Du kallar andra för patetiska, blåsta mm För din egen skull behöver du ändra på den inställningen.

Blanda inte ihop sociala koder med sociala grupper, det finns sociala koder och regler som är universala och gäller i alla sammanhang alltid som t.ex att se hur någon annan mår och se deras sinnesstämningar sen finns det regler som uppstått i olika grupper. Så blir det för att folk som tycker likadant och har ungefär samma personlighet brukar umgås med varann. Sen finns det rent inlärda regler som hur man klär sig vid olika tillfällen, rena etikettsregler mm och de har inte de med ATS svårare att lära sig (men vissa förstår inte vitsen och struntar i det)

Hon som läste beteende vetenskap verkar ha varit rätt knepig, det är inte alls säkert de flesta hade tyckt hon gjort rätt, hennes sätt att agera verkar vara typiskt för något som är inlärt och accepterat bland just de hon umgås med. Vissa tycker karriär, utbildning mm är jätteviktigt och drar ofta in det i alla möjliga diskussioner andra grupper tycker det är fruktansvärt fel och skulle aldrig acceptera det. I hennes grupp är det alltså helt socialt accepterat att göra så medan hon gör ett stort socialt fel om hon gör precis likadant i en annan grupp. Gemensamt för de båda grupperna är att de ser vad den andra gruppen känner, de ser sinnesstämningarna och har inga som helst problem att läsa av dem så de föreslår aldrig en fika vid fel tillfälle.

Om du är intresserad har Aspergercenter ofta kurser kring sociala koder. Habiliteringen har också aktiviteter och ibland har psykiatrin kurser (men jag är osäker om man måste vara patient först)

Indirekt säger du att du är bättre än andra för du kallar alla NT (neurotypiska) människor tråkiga, elaka mm Sen kallar du folk som inte vill ha kontakt med dig för blåsta och andra elaka saker. Du låter väldigt bitter och jag tror du skulle må bäst av att prata med någon, kontakta vårdcentralen eller habiliteringen. Det leder ingenstans att tänka på saker som hände för flera år sen.

Att tänka att alla andra också gör fel leder ingenstans heller för de kommer aldrig ge dig rätt. Jag vet att man måste anpassa sig sjukt mycket om man har en diagnos och jag tror väldigt få förstår det. Att vi anpassar oss efter dem och att det tar enormt mycket energi. Jag gick in i väggen av det, var sjukskriven länge och mådde piss. Idag har jag hittat någon slags mellanting som jag mår bra av, kompisar som är neurotypiska får anpassa sig så jag mår bra sen får jag anpassa mig efter saker de tycker är viktiga. Jag har kompisar med diagnoser där allt flyter på, på ett helt annat sätt. Och på tillställningar och när jag vill ha nya vänner får jag anpassa mig helt. För mig hjälper det massor att folk vet att jag har en diagnos för då vet folk varför det blir fel. När folk inte vet antar de saker, vet de så utgår de från vad de vet och de flesta är mycket mer förstående då.

Anonym (Jhb) skrev 2019-06-22 11:52:10 följande:

Jag skulle träffa en kille som jag höll ihop med i över ett år. Detta va 7-8 år sedan.

Om du ältat mycket när ni gjorde slut kan det vara därför de blev sura.
    Anonym (A2) skrev 2019-06-22 22:59:35 följande:

Ok, allt är deras fel och du är perfekt. Bra så?

Din ålder är och förblir hemlig antar jag.

Ts säger det inte men det är rätt lätt att räkna ut hur gammal hon är. Det där med klasskompisarna låter som en typisk högstadiegrej, ts har själv sagt att de var tonåringar. Hon gör en stor grej av att de som inte hälsade var 30 (alltså betydligt äldre än henne själv) Så var det 7-8 år sen det hände så ts borde vara drygt 20.
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-22 23:45:56 följande:

Hur gamla är ni då? Om det nu är då viktigt.

Jag är 32
Svar på tråden Sociala koder