Sociala koder
Jag har atypisk autism, fick min diagnos när jag var 25 idag är jag drygt 30. Normal och onormal är värdeladdade ord, neurotypisk är ett bättre ord för de utan diagnos.
Är du med på Aspergerforum? De har träffar regelbundet. Skriv där och fråga efter andra träffpunkter för de med ATS.
Har din kille också en diagnos? Om inte be honom om hjälp. Han kan hjälpa till att tolka och översätta på ett diskret sätt så du förstår vad de andra menar. Jag har blivit hjälpt massor på det sättet.
Det handlar inte om rätt eller fel, olika regler gäller för olika personer i olika sammanhang. Ta Facebook, de flesta pratar inte där det blir ingen lång konversation när de lägger upp ett inlägg men jag vill ha långa konversationer därför har jag hittat andra som också vill det. Långa konversationer på Facebook är alltså inte fel de flesta vill inte ha det bara.
Min strategi är att ta initiativet 2-3 gånger oavsett om det handlar om att skriva till någon på FB eller fråga om de vill ta en fika. Får jag ingen respons tar jag inte så allvarligt på det. Jag fokuserar inte på en person utan har flera ?på gång? samtidigt. För mig tar det mycket längre tid att se att jag inte passar med någon därför tar andra avstånd fortare än mig.
Det är lättare att bli vän och prata med de som har tid. Jag pratar mycket med pensionärerna på gården, de blir glada och pratar gärna på men den ensamstående mamman ovanför mig nickar jag bara till när jag ser henne. Jag är singel och har märkt att singlar utan barn gärna pratar om umgås på ett helt annat sätt än de med partner och/eller barn, det gäller oavsett ålder. De är också mer öppna för att träffa nya vänner.
Tänk inte så mycket på andra utgå från vad du behöver. Jag behöver ha personer som är raka, ärliga och tydliga de som inte är det kommer gallras ut automatiskt. Ta det inte personligt när någon inte vill umgås med dig, ni passade troligtvis inte ihop.
Jag har väldigt stora problem när jag ska ta nästa steg när jag umgås med någon, t.ex som du och den där tjejen på fotbollen. Det är alltid lättare för folk att fika i direkt anslutning till aktiviteten och det är alltid bra att ha en förevändning till varför man vill fika. Man kan t.ex fråga om att fika för att diskutera laguppställningen eller vad det kan vara. Man kan också fråga i förbifarten om personen vill fika efter träningen då kan de lätt slippa ur genom att säga att de ska iväg. En annan taktik är att säga att det vore kul att ta en fika någon gång, då vet personen vad du vill.
Folk som är fulla ska man aldrig lyssna på, de pratar bara en massa strunt. Jag umgås aldrig med folk när de dricker.
Bli medlem i olika föreningar, föreslå att ni ska fika som ett gäng det är lättare för folk att haka på då.
När du börjar bli bekant med folk berätta vad du har svårt med, många är betydligt mer förstående om de vet att du har en diagnos och vad du behöver hjälp med.