• Zaxika

Sociala koder

Hej TS,

Att vara utsatt för mobbning får en verkligen att fundera på "varför hände det mig?", "gjorde jag något fel?", "förtjänade jag det som hände?".

Det kan sätta djupa spår i en. Man blir rädd att göra samma misstag, för man vill inte bli mobbad igen.

Man kan också bli förbannad på det som hänt och tappa förtroendet för andra människor. Som du skriver "tjejer kan vara väldigt elaka" och det är såklart sant.

Min erfarenhet är dock att vuxna inte mobbas i lika hög grad som ungdomar. Så det är i alla fall positivt. Och du är inte ensam om att ha svårt med det sociala, finns massor av människor som är blyga och obekväma att prata med folk de inte känner. Då blir det svårt att träffa nya vänner.

Du ska alltid vara din egen bästa vän. Det betyder att man ska älska sig själv så som man är. Sedan har vi alla någonting som vi behöver jobba på. Ingen är perfekt.

Är det här med mobbningen något du fortfarande tänker mycket på? Som påverkar dig och ditt humör?

Känner du dig ofta ensam?

Hur stor vänskapskrets önskar du att du hade? Och hur stor har du idag?

• Zaxika

TS du får gärna återkomma om det händer någon ny social situation som du vill ha tips och råd kring.

Kan säkert vara lättare att förklara en situation som hänt nyligen.

Hoppas du haft och får en fortsatt fin midsommar!

Svar på tråden Sociala koder