Inlägg från: Anonym (Esme) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Esme)

Vad får dig kvinna att vara otrogen?

Ingen/inget hade fått mig att vara otrogen, men "någon" kanske jag hade lämnat mitt förhållande för..

Denna någon måste vara väldigt speciell, för jag är inte direkt lättfångad.

• Anonym (Esme)
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-19 14:41:57 följande:
    Tummen upp! Håller med dig!

Har också sett "anonym man" i otaliga otrohetstrådar. Är alltid bitter och sur.

Kan inte låta bli att fundera över varför "han" måste engagera sig i ämnet? Vad har han för erfarenhet av otrohet? Hur kan han sitta och svara i varje tråd hela tiden? Har han inget jobb? Ingen partner att ge uppmärksamhet och bekräftelse?

På tal om påhopp på person. Ypperligt inlägg om vad som är påhopp på person och inte sak.

Låter som du är rätt besatt i att veta allt om mans privatliv. Hans privatliv eller anledning är väl inget någon har att göra med? Eller ska man avlägga en avhandling om sitt liv innan man svarar på inlägg om otrohet? Gör du det?

Varför han måste engagera sig i ämnet? Är det bara vissa som får yttra sig (kvinnor)? Jag har sett andra män yttra sig med. Trodde det var yttrandefrihet i Sverige, men det är tydligen bara "vissa" som får tycka?

En annan märklig sak är att du ifrågasätter om han arbetar, medan du själv svarar under arbetstid? Du vet om att många kan arbeta hemifrån då och då? Studera hemifrån? Svara på mobilen under raster? Har förtroendetid? Sitter vid en arbetsdator och har möjlighet att svara även under arbetstid? 

Inte för att det har någon betydelse vilket det är. Det är bara konstigt att förutsätta saker, och för all del om han är arbetslös har ingen att göra med om han vill sitta på FL eller inte. Hans privatliv är irrelevant för svarets betydelse.

• Anonym (Esme)

Glömde skriva i förra inlägget:

Allas upplevelser är olika, och jag tycker många otrogna är lika bittra, gnälliga och sura när man inte håller med/ifrågasätter dem,

• Anonym (Esme)
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-19 17:01:18 följande:
    Nja är mer genuint nyfiken.

Tycker det också är väldigt intressant att du skyndar till "man" räddning. Är det din man?
    Är quinna din kvinna? 
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-19 17:01:18 följande:
    Om du skulle visa på någon form av konsekvens i ditt agerande så borde du även angripa "man" iom hans signum är att just sätta etiketter på andra och diskutera person före handling.

Har iof sett även dig ofta i samma typ av trådar där du hellre skriver om personen som valt att vara otrogen än att kritisera själva handlingen. Du lägger mer energi på att vara kritisk mot personen och tillskriver de som gjort sitt val, med en massa olika egenskaper.
    Jasså? Vad har jag då  beskrivit för egenskaper av den personen mer än rent generellt om alla otrogna? Att hen inte har ett jobb, att hen inte har en partner? Att den personen är besatt av otrohetstrådar på gränsen till psykotisk? Att personen är en idiot? 

Är att vara kritisk till otrohet, att ogilla otrohet är detsamma som påhopp? Om du nu sett mig skriva i trådar om otrohet så har du säkert sett min förklaring till varför jag ogillar otrohet. Kan du ge mig en enda anledning till att jag ska ändra min uppfattning? Om det finns de som är helt positiva till otrohet så ska väl det motsatta finnas? Är du själv konsekvent och angriper dem då?

Jag har för övrigt funnit vissa inlägg som vissa med skilda meningar har skrivit vara väldigt bra, och då har jag även sagt det. Jag ogillar inte personen utan det den skriver, eller den otrogna handlingen rent generellt. Har även förståelse för att vissa inte mår bra i sitt förhållande, men tycker att det finns bättre utvägar än otrohet, och då delger jag bara min syn på saken precis såsom alla andra gör.

De sista meningarna om att gå upp i vikt m.m vet jag inte riktigt vad du menar. Om du syftar på att jämställa med otrohet eller vad du syftar på. Men om ens partner går upp mycket i vikt och den andre ogillar det av hälsoskäl så får den väl stötta och hjälpa den andra att gå ner i vikt. Säga att den är orolig för dennes hälsa, eller att den inte finner det så attraktivt. Jag tror på ärlighet och kommunikation. Men jag kanske missuppfattade dina sista meningar? Du kanske menade på att man inte ska behöva fråga om att vara otrogen, för att man inte behöver fråga om att gå upp i vikt? 

I don´t know..Drömmer
  • Anonym (Esme)
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-19 18:15:23 följande:
    Nej quinna är inte min kvinna. Jag föredrar män.

Naturligtvis har du all rätt att kritisera handlingen otrohet. Det finns mycket dåligt som den handlingen kan medföra.

Men personen som gör det dåliga valet att vara otrogen, kan ändå göra bra val i övrigt. Då blir det fel att döma personen före handlingen.

Visst döm handlingen på samma sätt som du dömer lättja i soffan före den mer hälsosamma löprundan. Men personen som väljer soffan kanske i övrigt äter hälsosamt, är nykter och väljer oftast löprundan före soffhäng. Då blir det fel att döma hela personen som lat, lättjefull, karaktärslös mm pga ett val att välja soffan före mer hälsosamma aktiviteter.

Om jag småäter och äter onyttigt, låter bli att träna och går upp i vikt. Då kan mitt val innebära tex hälsoproblem som i sin tur kan ge min partner känslosamma påfrestningar när jag är på sjukhus eller avlider pga mina val. Kanske tom får sämre ekonomi när jag går bort eller måste gå ner i arbetstid. Dvs mina val att vara ohälsosam påverkar min partners liv.

Om jag då inte frågat om det är ok att vara ohälsosam eller fråga om lov när jag äter något onyttigt, låter bli att träna. Då har ju min partner inte möjlighet att göra sina val på ett rättvist sätt. Särskilt om jag inte berättar om allt onyttigt jag äter eller att jag avstår från träningen.

Det är väl just det som du brukar vara noga med att otrogna inte får göra. Dvs göra egna val som man inte berättat eller frågat om lov först, som påverkar partners möjligheter att göra sina val baserade på alla fakta?
    Om du går upp i vikt för att du äter så mycket onyttigt blir det rätt svårt att dölja det för din partner. Detta "fakta" kommer fram och han får möjligheten att göra ett val. Acceptera din vikt, tjata på din att träna eller lämna dig sonika om han ogillar det. Om han är orolig för din hälsa får han möjligheten att säga det, till skillnad från otrohet (såvida det inte kommer fram).

Att säga att otrogna är svaga och karaktärslösa är inte ett personangrepp. Att säga att du är lat, svag och karaktärslös är däremot det. Att tillskriva egenskaper, är inte det vad du gjorde mot man? 
  • Anonym (Esme)
    Anonym (Också trött) skrev 2019-06-20 06:27:50 följande:
    Din åsikt. Otrohet är ett dåligt val, handlingen är karaktärslöst. Personen kan ändå ha karaktär på andra plan.

Om du äter dig tjock eller låter bli att motionera är också karaktärslöst beslut.

Om du menar att i ena fallet är hela personen likställs med handlingen, blir det samma sak i det andra fallet. I båda fallen ett dåligt beslut för dig själv och din omgivning.

Fördöm handlingen och inte personen.
    Du tjatar om och om igen att jag inte ska fördöma personen, när den enda som talat om person är du. Är det inte lite ironiskt? Jag har t.ex aldrig sagt att en person som är otrogen måste vara arbetslös, ha psykiska problem m.m. 

Jag skulle definitivt döma handlingen på så vis att jag aldrig skulle bli tillsammans med en person som var känd för att vara otrogen. Men om man inte ska döma handlingen så borde man alltså ge personen en chans? Det skulle inte jag, eftersom jag dras till raka, ärliga människor som vågar göra slut på förhållanden på ett ärligt vis. Jag är inte heller vän med folk som ljuger för mig eller går bakom min rygg, och på så vis är jag konsekvent med vad jag tycker.

Jag anser även att vänner som går bakom ens rygg och  skvallrar om en är svaga personer som inte vågar stå för vad de tycker till mig. Nu har jag inga sådana vänner, men om jag hade det skulle det inte vara långvarigt.
Svar på tråden Vad får dig kvinna att vara otrogen?