Anonym (Quinna) skrev 2019-06-19 14:35:57 följande:
Ingen har väl läst och deltagit i fler otrohetstrådar än du?
Men jag har också läst väldigt många under årens lopp.
Jag vågar påstå att du har direkt fel.
Av allt jag har läst på detta forum och på andra ställen, efter samtal med människor som yrkesmässigt jobbar med sådana här frågor, har jag en annan uppfattning än du.
Min uppfattning är att en klar majoritet av otrogna anser sig själva som ansvariga för sin otrohet. Åtminstone förr eller senare.
Däremot är jag säker på att sådana som du väljer att missuppfatta saker och ting.
Många otrogna kan förklara varför man fick lust till, vad det var för mekanismer som ledde fram till, att man valde att vara otrogen.
Men bara därför att det finns förklaringar till varför lust och vilja uppstår kan man ju absolut inte, som du, påstå att den otrogne inte skulle ta på sig ansvaret för sin otrohet.
Jag tror att du, och sådana som du, kanske väljer att missförstå för ni klarar inte att hantera sanningen? Ni känner er kritiserade när det framkommer att det finns egenskaper hos er, eller att det finns andra skäl, som gör att det lockar fram en lust eller vilja hos er partner att fatta sitt beslut att vara otrogen.
"Ni känner er kritiserade när det framkommer att det finns egenskaper hos er, eller att det finns andra skäl, som gör att det lockar fram en lust eller vilja hos er partner att fatta sitt beslut att vara otrogen."
Och där kom den ja..
Just själva skuldbeläggandet på den som blir bedragen.
OM, märk väl OM, det nu skulle finnas dessa "skäl som lockar en någon att bet sig som en skitstövel" som du svamlar om här, så är det fortfarande svinaktigt beteende att ta den fega kräkets utväg och begå otrohet i stället för att rakryggat göra slut först om man anser att man inte kan diskutera med sin partner och komma med en förändring i förhållandet.
Nej du får försöka med något bättre än att komma med skuldbeläggande på den "bedragne" för det är exakt det du gör och sedan gömmer det under så tjusiga formuleringar som att den otrogne visst tar ansvar.
Så nu har du provat att skuldbelägga den bedragne och köra med hyckleri (den otrogne tar visst ansvar "till slut"

), för att försöka, ja vad du nu skulle försöka med.
Anonym (Quinna) skrev 2019-06-19 14:35:57 följande:
Jag vågar påstå att du har direkt fel.
En fråga.. Med vilken rätt har du att sitta och säga åt en annan person att den har "direkt fel"?
Att du uppfattar saker annorlunda, är aldrig samma sak som att andra har direkt fel för den saken skull.
Du kan ju knappast förminska någon annans uppfattning av saker, baserat på att du uppfattar saken på ett annat sätt.