Inlägg från: Anonym (Också trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också trött)

Vad får dig kvinna att vara otrogen?

Anonym (Quinna) skrev 2019-06-19 14:35:57 följande:

Ingen har väl läst och deltagit i fler otrohetstrådar än du?

Men jag har också läst väldigt många under årens lopp.

Jag vågar påstå att du har direkt fel.

Av allt jag har läst på detta forum och på andra ställen, efter samtal med människor som yrkesmässigt jobbar med sådana här frågor, har jag en annan uppfattning än du.

Min uppfattning är att en klar majoritet av otrogna anser sig själva som ansvariga för sin otrohet. Åtminstone förr eller senare.

Däremot är jag säker på att sådana som du väljer att missuppfatta saker och ting.

Många otrogna kan förklara varför man fick lust till, vad det var för mekanismer som ledde fram till, att man valde att vara otrogen.

Men bara därför att det finns förklaringar till varför lust och vilja uppstår kan man ju absolut inte, som du, påstå att den otrogne inte skulle ta på sig ansvaret för sin otrohet.

Jag tror att du, och sådana som du, kanske väljer att missförstå för ni klarar inte att hantera sanningen? Ni känner er kritiserade när det framkommer att det finns egenskaper hos er, eller att det finns andra skäl, som gör att det lockar fram en lust eller vilja hos er partner att fatta sitt beslut att vara otrogen.

Tummen upp! Håller med dig!

Har också sett "anonym man" i otaliga otrohetstrådar. Är alltid bitter och sur.

Kan inte låta bli att fundera över varför "han" måste engagera sig i ämnet? Vad har han för erfarenhet av otrohet? Hur kan han sitta och svara i varje tråd hela tiden? Har han inget jobb? Ingen partner att ge uppmärksamhet och bekräftelse?
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (Esme) skrev 2019-06-19 15:10:47 följande:

På tal om påhopp på person. Ypperligt inlägg om vad som är påhopp på person och inte sak.

Låter som du är rätt besatt i att veta allt om mans privatliv. Hans privatliv eller anledning är väl inget någon har att göra med? Eller ska man avlägga en avhandling om sitt liv innan man svarar på inlägg om otrohet? Gör du det?

Varför han måste engagera sig i ämnet? Är det bara vissa som får yttra sig (kvinnor)? Jag har sett andra män yttra sig med. Trodde det var yttrandefrihet i Sverige, men det är tydligen bara "vissa" som får tycka?

En annan märklig sak är att du ifrågasätter om han arbetar, medan du själv svarar under arbetstid? Du vet om att många kan arbeta hemifrån då och då? Studera hemifrån? Svara på mobilen under raster? Har förtroendetid? Sitter vid en arbetsdator och har möjlighet att svara även under arbetstid? 

Inte för att det har någon betydelse vilket det är. Det är bara konstigt att förutsätta saker, och för all del om han är arbetslös har ingen att göra med om han vill sitta på FL eller inte. Hans privatliv är irrelevant för svarets betydelse.

Nja är mer genuint nyfiken.

Tycker det också är väldigt intressant att du skyndar till "man" räddning. Är det din man?

Om du skulle visa på någon form av konsekvens i ditt agerande så borde du även angripa "man" iom hans signum är att just sätta etiketter på andra och diskutera person före handling.

Har iof sett även dig ofta i samma typ av trådar där du hellre skriver om personen som valt att vara otrogen än att kritisera själva handlingen. Du lägger mer energi på att vara kritisk mot personen och tillskriver de som gjort sitt val, med en massa olika egenskaper.

Jag har aldrig varit otrogen och vet inte om att jag skulle ha blivit bedragen. Men det fråntar mig inte rätten att tycka att väl så många tillskriver andra personer olika egenskaper baserat på att dom gjort val som ni inte gillar.

Att inte motionera, att nyttja alkohol till helgen, nyttja tobak, äta onyttigt tex snacks, chips eller snabbmat. Eller väljer att äta mycket kött istället för att basera kosten på vegetabilier. Är också val som påverkar nära och kära. Både känslomässigt och ekonomiskt. Livsstilsval som ger risk för kortare liv eller sjukdom.

Ska man även här fråga partnern/barn/anhöriga om det är ok att öka i vikt? Sitta i soffan istället för att träna? Det är val som är dåliga för sig själv men också val som påverkar partnern känslomässigt och ekonomiskt. Särskilt om det medför förtidig död. Eller sjukdom som påverkar förmågan att arbeta eller sköta sysslor i hemmet?
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (man) skrev 2019-06-19 17:09:43 följande:

Tja, vad anser du annars att man ska bedöma människor efter om inte deras val?

Och vad menar du med resten? Menar du att bara för att folk lever onyttig så är det helt plötsligt rätt att vara otrogen och otrohet får absolut inte ifrågasättas eller kritiseras? Eller vad menar du?

Det är val som påverkar andra än sig själv. Val som i bästa fall ger sig själv en stunds njutning och lättja men som i längden inte är bra, ens för sig själv.

Tänkte mest att iom du är emot att människor gör egna val som påverkar andra utan att berätta/fråga om lov. Tex falla för frestelsen att köpa snask i affären och äta, men ändå senare låta bli att springa en extra runda på kvällen. Utan att berätta för partnern eller frågat om lov. Borde du också vara emot att människor gör dessa val utan att få ett godkännande från tex en livskamrat.
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (man) skrev 2019-06-19 17:09:43 följande:

Tja, vad anser du annars att man ska bedöma människor efter om inte deras val?

Och vad menar du med resten? Menar du att bara för att folk lever onyttig så är det helt plötsligt rätt att vara otrogen och otrohet får absolut inte ifrågasättas eller kritiseras? Eller vad menar du?

Du menar att om du väljer att dricka lite alkohol på helgen eller äter snabbmat ibland. Ska du dömas av andra som karaktärslös person som ger efter för tillfällig lust? Även om du i övrigt lever hälsosamt och normalt sätt håller dig itrim.

Du dömer hela personen efter en handling. Istället för att kritisera handlingen.

Det är bättre du kritiserar handlingen att dricka alkohol den kvällen, eftersom alkohol är onyttigt, kan orsaka sjukdom, förtidig död och andra egenskaper som faktiskt påverkar en partner känslomässigt och ekonomiskt. Än att du tillskriver personen att vara svag, karaktärslös mm.
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (Esme) skrev 2019-06-19 17:51:15 följande:

Är quinna din kvinna? Jasså? Vad har jag då  beskrivit för egenskaper av den personen mer än rent generellt om alla otrogna? Att hen inte har ett jobb, att hen inte har en partner? Att den personen är besatt av otrohetstrådar på gränsen till psykotisk? Att personen är en idiot? 

Är att vara kritisk till otrohet, att ogilla otrohet är detsamma som påhopp? Om du nu sett mig skriva i trådar om otrohet så har du säkert sett min förklaring till varför jag ogillar otrohet. Kan du ge mig en enda anledning till att jag ska ändra min uppfattning? Om det finns de som är helt positiva till otrohet så ska väl det motsatta finnas? Är du själv konsekvent och angriper dem då?

Jag har för övrigt funnit vissa inlägg som vissa med skilda meningar har skrivit vara väldigt bra, och då har jag även sagt det. Jag ogillar inte personen utan det den skriver, eller den otrogna handlingen rent generellt. Har även förståelse för att vissa inte mår bra i sitt förhållande, men tycker att det finns bättre utvägar än otrohet, och då delger jag bara min syn på saken precis såsom alla andra gör.

De sista meningarna om att gå upp i vikt m.m vet jag inte riktigt vad du menar. Om du syftar på att jämställa med otrohet eller vad du syftar på. Men om ens partner går upp mycket i vikt och den andre ogillar det av hälsoskäl så får den väl stötta och hjälpa den andra att gå ner i vikt. Säga att den är orolig för dennes hälsa, eller att den inte finner det så attraktivt. Jag tror på ärlighet och kommunikation. Men jag kanske missuppfattade dina sista meningar? Du kanske menade på att man inte ska behöva fråga om att vara otrogen, för att man inte behöver fråga om att gå upp i vikt? 

I don´t know..

Nej quinna är inte min kvinna. Jag föredrar män.

Naturligtvis har du all rätt att kritisera handlingen otrohet. Det finns mycket dåligt som den handlingen kan medföra.

Men personen som gör det dåliga valet att vara otrogen, kan ändå göra bra val i övrigt. Då blir det fel att döma personen före handlingen.

Visst döm handlingen på samma sätt som du dömer lättja i soffan före den mer hälsosamma löprundan. Men personen som väljer soffan kanske i övrigt äter hälsosamt, är nykter och väljer oftast löprundan före soffhäng. Då blir det fel att döma hela personen som lat, lättjefull, karaktärslös mm pga ett val att välja soffan före mer hälsosamma aktiviteter.

Om jag småäter och äter onyttigt, låter bli att träna och går upp i vikt. Då kan mitt val innebära tex hälsoproblem som i sin tur kan ge min partner känslosamma påfrestningar när jag är på sjukhus eller avlider pga mina val. Kanske tom får sämre ekonomi när jag går bort eller måste gå ner i arbetstid. Dvs mina val att vara ohälsosam påverkar min partners liv.

Om jag då inte frågat om det är ok att vara ohälsosam eller fråga om lov när jag äter något onyttigt, låter bli att träna. Då har ju min partner inte möjlighet att göra sina val på ett rättvist sätt. Särskilt om jag inte berättar om allt onyttigt jag äter eller att jag avstår från träningen.

Det är väl just det som du brukar vara noga med att otrogna inte får göra. Dvs göra egna val som man inte berättat eller frågat om lov först, som påverkar partners möjligheter att göra sina val baserade på alla fakta?
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (man) skrev 2019-06-19 18:16:52 följande:

Det beror ju på hur mycket ditt drickande påverkar andra. Om ditt drickande inte påverkar din familj negativt och din partner är ok med det så är det väl fritt fram. Men om du super dig snorfull, skiter i brallan och spöar upp frun så är det väl kanske inte ok eller?

På vilket sätt menar du att jag dömer personen efter en handling? Och vad är det som säger att det är EN handling och inte många? Är en otrohet som pågår i 2 år EN handling? Och om man inte känner personen vad har man mer än själva handlingen att döma efter? Tänker du likadant om andra handlingar eller är det enbart otrohet du inte tycker man ska bedöma folk efter? Skulle du låta dina barn leka hemma hos en pedofil? Han kanske är jättesnällt innerst inne och man ska väl inte döma människor efter en handling eller? Lånar du ut pengar till någon du vet blåst andra? Man ska väl inte döma folk efter en handling? 

Fast personen är väl karaktärslös om han super ihjäl sig fullt medveten om vad det kommer innebära för hans familj? En person med bättre karaktär slutar väl supa för sin egen och sin familjs skull? Varför tycker du man ska släta över att vissa handlingar beror på dålig karaktär? Vad tror du skiljer bra och dålig karaktär?

Alkohol är ju skadligt även om du bara dricker en flaska vin i veckan. Det kan ge följdsjukdomar som din partner kan bli ledsen eller på annat sätt påverkas av. Man behöver inte vara ett svin för att nått dåligt kan komma av valet.

Du dömer hela personen som svag osv pga en sak hen gör. Döm handlingen och inte personen som gjort valet.
  • Anonym (Också trött)
    Anonym (Esme) skrev 2019-06-19 19:19:35 följande:

Om du går upp i vikt för att du äter så mycket onyttigt blir det rätt svårt att dölja det för din partner. Detta "fakta" kommer fram och han får möjligheten att göra ett val. Acceptera din vikt, tjata på din att träna eller lämna dig sonika om han ogillar det. Om han är orolig för din hälsa får han möjligheten att säga det, till skillnad från otrohet (såvida det inte kommer fram).

Att säga att otrogna är svaga och karaktärslösa är inte ett personangrepp. Att säga att du är lat, svag och karaktärslös är däremot det. Att tillskriva egenskaper, är inte det vad du gjorde mot man? 

Din åsikt. Otrohet är ett dåligt val, handlingen är karaktärslöst. Personen kan ändå ha karaktär på andra plan.

Om du äter dig tjock eller låter bli att motionera är också karaktärslöst beslut.

Om du menar att i ena fallet är hela personen likställs med handlingen, blir det samma sak i det andra fallet. I båda fallen ett dåligt beslut för dig själv och din omgivning.

Fördöm handlingen och inte personen.
Svar på tråden Vad får dig kvinna att vara otrogen?