Anonym (Esme) skrev 2019-06-19 17:51:15 följande:
Är quinna din kvinna? Jasså? Vad har jag då beskrivit för egenskaper av den personen mer än rent generellt om alla otrogna? Att hen inte har ett jobb, att hen inte har en partner? Att den personen är besatt av otrohetstrådar på gränsen till psykotisk? Att personen är en idiot?
Är att vara kritisk till otrohet, att ogilla otrohet är detsamma som påhopp? Om du nu sett mig skriva i trådar om otrohet så har du säkert sett min förklaring till varför jag ogillar otrohet. Kan du ge mig en enda anledning till att jag ska ändra min uppfattning? Om det finns de som är helt positiva till otrohet så ska väl det motsatta finnas? Är du själv konsekvent och angriper dem då?
Jag har för övrigt funnit vissa inlägg som vissa med skilda meningar har skrivit vara väldigt bra, och då har jag även sagt det. Jag ogillar inte personen utan det den skriver, eller den otrogna handlingen rent generellt. Har även förståelse för att vissa inte mår bra i sitt förhållande, men tycker att det finns bättre utvägar än otrohet, och då delger jag bara min syn på saken precis såsom alla andra gör.
De sista meningarna om att gå upp i vikt m.m vet jag inte riktigt vad du menar. Om du syftar på att jämställa med otrohet eller vad du syftar på. Men om ens partner går upp mycket i vikt och den andre ogillar det av hälsoskäl så får den väl stötta och hjälpa den andra att gå ner i vikt. Säga att den är orolig för dennes hälsa, eller att den inte finner det så attraktivt. Jag tror på ärlighet och kommunikation. Men jag kanske missuppfattade dina sista meningar? Du kanske menade på att man inte ska behöva fråga om att vara otrogen, för att man inte behöver fråga om att gå upp i vikt?
I don´t know..
Nej quinna är inte min kvinna. Jag föredrar män.
Naturligtvis har du all rätt att kritisera handlingen otrohet. Det finns mycket dåligt som den handlingen kan medföra.
Men personen som gör det dåliga valet att vara otrogen, kan ändå göra bra val i övrigt. Då blir det fel att döma personen före handlingen.
Visst döm handlingen på samma sätt som du dömer lättja i soffan före den mer hälsosamma löprundan. Men personen som väljer soffan kanske i övrigt äter hälsosamt, är nykter och väljer oftast löprundan före soffhäng. Då blir det fel att döma hela personen som lat, lättjefull, karaktärslös mm pga ett val att välja soffan före mer hälsosamma aktiviteter.
Om jag småäter och äter onyttigt, låter bli att träna och går upp i vikt. Då kan mitt val innebära tex hälsoproblem som i sin tur kan ge min partner känslosamma påfrestningar när jag är på sjukhus eller avlider pga mina val. Kanske tom får sämre ekonomi när jag går bort eller måste gå ner i arbetstid. Dvs mina val att vara ohälsosam påverkar min partners liv.
Om jag då inte frågat om det är ok att vara ohälsosam eller fråga om lov när jag äter något onyttigt, låter bli att träna. Då har ju min partner inte möjlighet att göra sina val på ett rättvist sätt. Särskilt om jag inte berättar om allt onyttigt jag äter eller att jag avstår från träningen.
Det är väl just det som du brukar vara noga med att otrogna inte får göra. Dvs göra egna val som man inte berättat eller frågat om lov först, som påverkar partners möjligheter att göra sina val baserade på alla fakta?