Anonym (man) skrev 2019-06-20 12:56:46 följande:
Nej det är det absolut inte, det där är en myt som många tyvärr tar för sanning. Enkäter från bla VM visar att relationen inte alls är den vanligaste "anledningen" till otrohet. Den absolut vanligaste anledningen är ombyte och spänning.
Så majoriteten verkar inte alls vilja fly från sitt förhållande eller partner, tvärtom verkar man rätt nöjd och vill gärna ha det kvar. Det man vill är helt enkelt kunna ha sex med olika personer (ombyte) och känna spänning och pirr utan att behöva offra sin relation eller ge sin partner samma frihet (majoriteten av dessa vill inte als att deras partner gör likadant)
Det talar inte helt emot mitt påstående... eskapism kan vara att läsa böcker, se på film, träna... ha en affär vid sidan om. Något som får en att må bättre, kortsiktigt. Jag känner att min relation är ohållbar eftersom jag inte klarar monogami. Lite pinsamt att erkänna, men känner så stark lust till andra män att jag blir knäpp av tanken att vara monogam. Ändå försöker jag för att det är vad som förväntas av mig. Samhällets normer osv. Barnen vill se sina föräldrar tillsammans.
Vad som driver en till otrohet går nog djupare än att man bara vill ha lite pirr. Jag tror att om man gräver lite i VM:s undersökning skulle man nog kunna hitta så mycket mer,..