Vad får dig kvinna att vara otrogen?
Anonym (Quinna) skrev 2019-06-19 14:35:57 följande:
Ingen har väl läst och deltagit i fler otrohetstrådar än du?Men jag har också läst väldigt många under årens lopp.
Jag vågar påstå att du har direkt fel.
Av allt jag har läst på detta forum och på andra ställen, efter samtal med människor som yrkesmässigt jobbar med sådana här frågor, har jag en annan uppfattning än du.
Min uppfattning är att en klar majoritet av otrogna anser sig själva som ansvariga för sin otrohet. Åtminstone förr eller senare.
Däremot är jag säker på att sådana som du väljer att missuppfatta saker och ting.
Många otrogna kan förklara varför man fick lust till, vad det var för mekanismer som ledde fram till, att man valde att vara otrogen.
Men bara därför att det finns förklaringar till varför lust och vilja uppstår kan man ju absolut inte, som du, påstå att den otrogne inte skulle ta på sig ansvaret för sin otrohet.
Jag tror att du, och sådana som du, kanske väljer att missförstå för ni klarar inte att hantera sanningen? Ni känner er kritiserade när det framkommer att det finns egenskaper hos er, eller att det finns andra skäl, som gör att det lockar fram en lust eller vilja hos er partner att fatta sitt beslut att vara otrogen.
Ja du har du väl fått en helt annan uppfattning om hur otrogna människor beter sig i trådar än vad jag har. Jag tycker som sagt de väldigt gärna skyller ifrån sig på allt och alla, gör sitt bästa för att rättfärdiga det och vägrar konsekvent ta ansvar för sitt agerande.
Åtminstone förr eller senare är ju väldigt intressant, jag antar att senare betyder när man blir påkommen och inte har något annat val. Men även där verkar man ha svårt att stå för det eftersom 9 av 10 verkar snarare vilja ljuga sig ur knipan och sanningen måste dras fram bit för bit. Det är väl inte att ta ansvar för sin otrohet eller ?
Vilka mekanismer som "leder" till otrohet tror jag de allra flesta är bekanta med. Skillnaden verkar snarare vara att vissa tycker att dessa mekanismer inte är en giltig ursäkt för otrohet medan andra (oftast de som varit otrogna själva) tycker att de är det och blir extrem sura när andra inte håller med om det och börjar anklaga allt och alla för att vara dömande, onyanserade moralister.
Jag menar ta bara en sak som din fina slutkläm där du försöker göra gällande att all kritik mot otrohet handlar om att man själv inte vill se "sanningen" och egenskaper som "lockar" fram otrohet hos andra. Det säger ju allt, för det du menar är att det skulle vara partners fel att någon var otrogen, att det lockades fram av partners brister, inte pga att personens egen vilja... och ändå påstår du att otrogna människor inte alls skyller ifrån sig utan tar ansvar....