• brallison

    Vika tvätt

    Nu känns det som att på flera ställe har jag hört/läst att det är så jobbigt att vika tvätt (för vissa är det den värsta uppgift som man ska göra hemma). Hur viker ni tvätt att det tar så lång tid/är så jobbigt? Förstår inte alls

  • Svar på tråden Vika tvätt
  • Fjäril kär

    De som gnäller över det har oftast sisådär 5-6 maskiner tvätt att vika och oftast tvätt kvar att vika sedan förra tvättomgången.. = berg av oöverstiglig tvätt

  • Praktisk58

    Mina kläder är inte vana vid att bli vikta.
    Slänger Tshirt på en hylla, underkläder på andra, resten på tredje.
    Tar ca 2 minuter

  • sextiotalist
    brallison skrev 2019-06-19 08:53:33 följande:

    Nu känns det som att på flera ställe har jag hört/läst att det är så jobbigt att vika tvätt (för vissa är det den värsta uppgift som man ska göra hemma). Hur viker ni tvätt att det tar så lång tid/är så jobbigt? Förstår inte alls


    För mig är det avkoppling, jag viker tvätt framför TV´n.
  • brallison
    sextiotalist skrev 2019-06-19 10:40:21 följande:
    För mig är det avkoppling, jag viker tvätt framför TV´n.
    Får jag fråga, hur lång tid brukar det ta (om man har, säg, en maskin)?
  • Fjäril kär

    Jag och sonen får två maskiner tvätt i veckan och det tar för mig ca 15 minuter att vika framför tv. Eller 8 minuter raskt hopvikt i tvättstugan om jag är effektiv.

  • sextiotalist
    brallison skrev 2019-06-19 10:52:50 följande:
    Får jag fråga, hur lång tid brukar det ta (om man har, säg, en maskin)?
    Nu är jag pedant när det gäller tvätt, men jag har tvättat sedan jag var 15 och på den tiden, när jag bodde hemma, så var vi fem personer hemma, som vuxen har vi periodvis varit fem personer.
    Kanske tog en timme max (nu när vi inte är så många, en halvtimme). Sedan stryker jag det som går att strykas och det kan ta två timmar, beroende på vad för kläder. Tog kanske någon timme mer tidigare.
  • brallison
    Fjäril kär skrev 2019-06-19 10:57:51 följande:

    Jag och sonen får två maskiner tvätt i veckan och det tar för mig ca 15 minuter att vika framför tv. Eller 8 minuter raskt hopvikt i tvättstugan om jag är effektiv.


    Det är just det jag tänker på - en maskin tar mig att vika mellan 5-10 min (beroende på vad det är), och just därför förstår jag inte klagomål från folk Eller väntar de i 3 veckor och sedan tvättar 5 maskiner på en gång?
  • sextiotalist
    brallison skrev 2019-06-19 11:03:11 följande:
    Det är just det jag tänker på - en maskin tar mig att vika mellan 5-10 min (beroende på vad det är), och just därför förstår jag inte klagomål från folk Eller väntar de i 3 veckor och sedan tvättar 5 maskiner på en gång?
    Det som är tråkigt skjuter man gärna upp så länge det går.
  • louisa83

    Jag tycker det tar mycket längre tid nu när jag fått barn. Barnkläder är små och många rymmer i en tvätt. Så när man ska vika en tvätt så blir det väldigt många plagg att vika i jämförelse med innan. Men att vika tvätt är faktiskt ett av de trevligare hemmasysslorna tycker jag. Gör det också framför TVn. Men ja när man är trött är det inte så roligt.

  • IceKitten

    Gemensam tvättstuga skulle vara min gissning. Man bokat inte tid för endast en maskin... Sedan är man fast med att tvätta/vika tvätt en hel dag, kan inte gå eller någonting för man väntar på nästa maskin. Kul...

  • brallison
    Aniiee skrev 2019-06-19 17:09:12 följande:

    Gah, jag avskyr att vika tvätt.


    Haha, men varför? Vad är det som är så hemskt med det?
  • brallison
    Cecese skrev 2019-06-19 16:46:26 följande:

    Vika tvätten går bra, värre att få all tvätt in i rätt skåp


    Men hur många skåp har du?Förvånad
  • MissB77

    Alla måste-sysslor är tråkiga men tycker inte att vika tvätten tillhör de värre. Jag kan dra mig för att höra det men när det är gjort är det skönt! Som att dra av ett plåster...

Svar på tråden Vika tvätt