• Anonym (Gäste­n)
    Wed 19 Jun 2019 10:24
    1192 visningar
    29 svar
    29
    1192

    Reserv på väns bröllop?!

    Hej alla! Jag skriver här, då detta är en himla pinsam sits och inget jag så gärna diskuterar irl med folk - allra minst brudparet i fråga.

    Det som hänt är att jag blivit inbjuden till ett bröllop för en vecka sedan. De gifter sig om en månad mitt i högsommaren. De förklarade att vi inte blir så många då flera är bortresta osv ( inte konstigt, tänkte jag, ni är ju ganska sent ute med att bjuda in oss) men jag hade inga planer och var så klart hedrad. Brudparet har jag umgåtts med relativt mycket och arbetat med i snart två år. Efter ett tag började jag dock ana att jag var sist ut att bli bjuden. När de pratade om sina gäster var det som att de visste allt om deras nya civilstånd och vem som skulle resa vart - utan att ha träffat vissa av paren på flera månader. Det var som att man redan hade skickat ut en hög med inbjudningar och nu kontaktade man reserverna.. och det var ju tydligt vem jag tillhörde. Jag försökte slå i från mig tanken. Har varit på bröllop förr och då har alltid inbjudningarna gått ut samtidigt och två månader innan och ingen har stått på reserv listan varken officiellt eller inofficiellt. Själv har jag aldrig gift mig dock, men tycker det känns väldigt ego att se på sitt bröllop som en show off där alla stolar ska fyllas till varje pris ????

    Fram tills för några dagar sedan hade jag kunnat fortsätta fundera kring mina konspirationer om det inte varit för att jag tillslut fick det svart på vitt. Jag träffade bruden i en park. Vi satt och pratade lite. En bekant till henne dök upp som vi båda hälsade på. Bruden utropar plötsligt " Så synd att du är bortrest Marie när vi gifter oss!" Och lägger sedan till " Men nu kommer (trådstartaren) istället för dig" varpå både jag och Marie växlar lite förfärade blickar mellan oss, men bruden tycks oberörd.

    Fyfan, jag känner nästan att jag skulle vilja skita i bröllopet nu, men jag gissar att jag får gå i alla fall. Present och klänning känns så himla bortkastat, känns som jag bara är nån utfyllnad som typ ska vara tacksam för att jag kunde knipa en plats ???? Hur hade ni känt er och sett på saken? Är detta ett vanligt tänk när man ska gifta sig?

    TILLÄGG: Det blir bara bättre och bättre! Nu fick jag ett sms från tärnan en veckan innan möhippan. "Hej! Hörde att du också kommer på bröllopet, vill du vara med på möhippan? Vi kör den x/x " Jag svarade direkt " nej, reser bort!" Orkar faktiskt inte ens vara trevlig när alla andra verkar så himla krassa i kommunikationen. Slår vad om att det där datumet för hippa har bestämts av kvinnorna i "första urvalet" också, för är det inte väldigt märkligt att en person bestämmer ett datum och sedan får alla andra anpassa sig, man brukar väl kolla vilket datum flest av tjejerna kan?

  • Svar på tråden Reserv på väns bröllop?!
  • Anonym (Gäste­n) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 10:42
    #4

    Okej, tack alla som svarat hitills. Antar att jag överreagerat lite.. ????

  • Anonym (Gäste­n) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 10:43
    #6

    Alla dessa frågetecken som kommer i mina inlägg - det är inte jag som gör dem, det händer när jag använder smileys

  • Anonym (Gäste­n) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 10:48
    #9
    Kjell2 skrev 2019-06-19 10:42:52 följande:

    När man bjuder in till bröllop blir det nästan alltid en prioriteringslista på gäster

    T ex

    Föräldrar

    Syskon

    Far och morföräldrar

    Väldigt nära vänner

    Lite övriga släktingar

    Nära vänner 

    Nära kollegor

    Vänner

    Gamla vänner som man inte har jättemycket kontakt med

    De från laget/kören/segelklubben

    Grannar

    Avlägsna släktingar

    Beroende på budget och utrymme blir det sen ett streck någon stans.


    Vilken bra sammanfattning!! Då förstår jag bättre! Vet att brudparet känner sig lite begränsade i budget i livet i stort så jag antar att strecket dragits i mitten nånstans
  • Anonym (Gäste­n) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 10:51
    #11
    Anonym (A) skrev 2019-06-19 10:46:55 följande:

    Den ?vännen? hade inte varit min vän längre. Inte en chans i helvetet att jag hade gått på bröllopet och jag hade brutit kontakten helt generellt också.


    Skönt att höra att jag inte är ensam om första-reaktionen iallafall!! :)
  • Anonym (Gäste­n) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 11:03
    #16
    Anonym (Gift sen 15 år.) skrev 2019-06-19 10:56:15 följande:

    När Magdalena Ribbing skrev om vett och etikett skrev hon alltid att en inbjudan är en trevlig fråga om man vill komma och umgås och befallning.

    Man har rätt att säga ja eller nej men det är fortfarande en trevlig inbjudan från någon som vill att du ska komma.

    På bröllop har man oftast begränsningar, det kan vara antalet platser i festlokalen, ekonomi och annat. Ofta vill man kunna bjuda många men det går inte att få med alla då ens vänner och släktingar har respektive som också ska bjudas med.

    Man får göra ett val även om man vill ha med flera och det valet kan bero på att man måste bjuda in vänner och släkt ifrån bägges sidor och då ofta ungefär lika många.

    Blir det folk som tackar nej kan man då bjuda in dom man ville skulle komma men av olika anledningar inte kunde bjuda in pga tillgång på platser i lokal eller annat.

    Man får kanske prioritera kusin plus respektive även fast man hellre hade haft med en arbetskompis .

    Så kan det ha varit i ditt fall.

    Men man bjuder ju  inte in någon man inte vill ha med bara för att fylla ut platser.

    Det kostar ju en hel del så att bara bjuda in för det tror jag inte att du behöver känna.

    Bruden ville nog bjuda dig men av olika anledningar kunde dom inte få med alla, när det blev folk som tackade nej kunde hon bjuda in dig.

    Sen uttryckte hon sig väldigt klumpigt i parken men det är ju inte säkert att hon menade något illa utan mer till den andra tjejen att det var synd att hon inte kunde komma.

    Att tärnan hörde av sig till dig var ju inget fel, hon fick höra att du skulle vara med på bröllopet och hörde av sig, om man är många brukar tärna och några till nära vänner planera möhippan och höra av sig till andra som ska komma på bröllopet, man kan inte fråga alla gäster när alla kan gå på en möhippa för då blir det svårt med datum.

    Jag har själv varit med och planerat möhippor och själv blivit tillfrågad om jag kan komma ett visst datum allt beroende på hur nära man är bruden.

    Försök se att bruden har menat väl med att bjuda in dig till sitt bröllop, hade hon inte velat ha med dig eller brytt sig hade hon inte bjudit in dig.


    Tack för ditt utförliga svar!! Jag tror att jag tappade det efter parkincidenten faktiskt. Har alltid haft svårt för och fått cringe i situationer där maximal ärlighet brukas och när jag sen fick medhåll från den bekantes (Marie) blickar blev det än värre. Bruden är dock lite känd för att ibland säga saker lite väl impulsivt och brutalt ärligt ;)
  • Anonym (Gäste­n) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 11:27
    #19
    Anonym (Exakt sa) skrev 2019-06-19 11:16:38 följande:

    Jag tanker ocksa exakt sa. Man har bara en viss budget och en viss storlek pa lokalen, sa man kan inte bjuda alla man egentligen hade velat, men om t ex. far- och morforaldrarna inte kan komma sa kan man plotsligt bjuda ytterligare 4 personer som man hade velat bjuda fran borjan men inte fatt plats med. 

    Da du varken ar slakt med bruden eller brudgummen, men anda blev bjuden (till sist) visar ju att du ar ganska hogt upp i prioriteringslistan, efter att familjen och narmsta slaktingarna fran bada sidor blivit inbjudna. Savida det inte ror sig om ett brollop med 500 gaster (vilket jag tvivlar pa).


    Vad jag förstår så blir det ca. 25 gäster totalt så det finns absolut en sanning i att jag nog var precis under strecket :) Sen har de valt en liten kyrka också så jag behöver kanske inte fästa alltför stor vikt vid att "varje plats ska fyllas" då de valt en liten setting från början. Tack för dina ord!
Svar på tråden Reserv på väns bröllop?!