• Wed 19 Jun 2019 13:45
    590 visningar
    4 svar
    4
    590

    Vill bara spela på datorn.

    Nu är min dotter 13 år fyllda och det enda hon vill är att spela spela spela.

    Hon spelar hellre än att fråga om det går att träffa en vän, hon spelar hellre än något annat.

    Tidigare efter skolan tänkte jag att jaja det är väl ok efter hon kommit hem och gör allt hon ska. Då kunde hon få spela tills det var läggdags.

    Men nu har sommarlovet börjat och hon vill bara spela.

    Jag frågar vill du inte kolla om någon av dina vänner är hemma? Kanske åka o bada eller något?

    Men nej spela vill hon alla hennes kompisar är ändå bortresta säger hon. (Vilket jag inte tror utan hon vill bara spela)

    Hon har ju visserligen följt med när jag har ledigt och fiskat och så men hon vill absolut inte göra något av eget initiativ.

    Eftersom hon har betett sig illa när det har vart dags att stänga av datorn nu igår

  • Svar på tråden Vill bara spela på datorn.
  • Wed 19 Jun 2019 15:50
    #1

    Plocka bort datorn innan det blir ett beroende.

  • Wed 19 Jun 2019 16:28
    #2

    Ni får komma överens om hur många timmar per dag hon får spela under sommarlovet. Håll fast vid det.

  • Wed 19 Jun 2019 16:29
    #3

    Det finns kontroller och tidsbegränsningar av en mycket god anledning: barn och tonåringar är inte bra på att själva hitta en bra balans. 

    Diskutera med henne och kom fram till hur mycket tid som är rimlig att lägga på spel (för att jämföra med så har mina tonåringar 14 timmar till spel i veckan nu på sommaren - skolarbete och filmer vi ser som familj inte inräknat). 

    Ett annat alternativ är att ge fri skärmtid efter att ett visst antal saker är gjorda: något kreativt, något socialt, någon hushållssyssla, något akademiskt, något fysiskt aktivt ... Tanken är att man ger dessa sysslor ett litet försprång mot skärmarna och att de då kommer att fånga och hålla deras intresse. Det kan funka superbra om man inte har att göra med något hårdare skärmberoende. Jag skulle ändå föreslå att man stänger av skärmarna på kvällen så att de inte förstör sömnen.

    En utmaning till dig är att spela lite med henne. Om det är hennes stora intresse så är det en genväg till att hålla er relation i fin form att ta del i det.

    Du kan även lägga dig i vad hon spelar eller gör på datorn. Har hon ett stort intresse så kan hon kanske lära sig att koda lite eller göra något annat som faller inom kategorin "nyttigt". Slutligen så är det kanske så att hon faktiskt är social när hon spelar med. Mycket umgänge sker idag virtuellt bland ungdomar. 

  • Wed 19 Jun 2019 16:45
    #4

    Ja visst är det hopplöst.
    Principen hos oss inget spelande mellan tio och sex.
    Undantag för dåligt väder, sjukdom eller tex när man hör ungarna prata vårdad engelska med spelkompisar.
    Fysisk aktivitet kan ge mer speltid.

Svar på tråden Vill bara spela på datorn.