Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar
Har du frågat din syster om det? Och har du frågat din mamma om det? Finns det någon möjlighet att din mamma och din syster har pratat om det och att er mamma har uppmuntrat henne till att åka? Hur ser din mamma på att ni alla ska ta en paus från era liv tills hon dör?
Sedan så undrar jag varför ni tackat nej till den hjälp ni kan få? Lite hjälp är väl bättre än ingen alls?
En av mina föräldrar gick bort i cancer för några år sedan. Tidigt blev vi lovade hjälp och fick det. Allt eftersom tillståndet förvärrades så fick vi allt mer hjälp. I slutet (det var ett kort förlopp på bara fem månader) så fick vi hjälp av korttidsboende så att vi anhöriga skulle kunna få vila och andrum. Även om det gick snabbt så behövdes det, även om det bar emot att ?lämna bort? sin förälder. Hade vi inte tagit den hjälpen vi blev erbjudna hade vi inte orkat hela vägen. Samtidigt så ville inte föräldern att vi barn (fyra stycken varav endast en bodde geografiskt nära, vi andra bodde mellan 15 och 35 mil bort) ge upp våra liv helt utan att vi skulle fortsätta leva, detta för vår egen skull och för barnbarnens skull. Barnbarnen var pappas allt. Jag hade inga barn då, jag hade precis blivit klar med min utbildning och skulle mycket väl kunnat flytta hem ich hjälpa till men det ville inte pappa. Han ville att jag skulle fortsätta så som jag planerat tidigare, trots att jag inte hade fått tag på något jobb och var arbetslös. Så jag flyttade istället till samma ort som min pojkvän men åkte så mycket jag kunde till mina föräldrar och hjälpte till där så mycket jag kunde. En av mina systrar är fortfarande idag bitter på mig för att jag inte flyttade till min gamla hemort och hjälpte till mer med pappa, men vem var jag att gå emot hans vilja? Kanske är det något liknande i din systers fall? Att er mamma vill att hon ska åka iväg med sin familj på sin planerade resa?
Eller så kanske dun syster idag redan mår så dåligt och håller på att gå under och är nära att själv bli sjuk om hon inte glr något, och att hon väljer resan med sin man och barn för att förhoppningsvis även kunna vara mamma och maka även framöver? Om du inte har frågat, hur vet du att din svåger inte frågat din syster om hon verkligen är säker på att resa är det rätta, och hur kan du vars säker att din syster inte väljer resa av helt andra orsaker ön egoistiska?