Inlägg från: Anonym (Olika vinklar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olika vinklar)

Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar

Har du frågat din syster om det? Och har du frågat din mamma om det? Finns det någon möjlighet att din mamma och din syster har pratat om det och att er mamma har uppmuntrat henne till att åka? Hur ser din mamma på att ni alla ska ta en paus från era liv tills hon dör?

Sedan så undrar jag varför ni tackat nej till den hjälp ni kan få? Lite hjälp är väl bättre än ingen alls?

En av mina föräldrar gick bort i cancer för några år sedan. Tidigt blev vi lovade hjälp och fick det. Allt eftersom tillståndet förvärrades så fick vi allt mer hjälp. I slutet (det var ett kort förlopp på bara fem månader) så fick vi hjälp av korttidsboende så att vi anhöriga skulle kunna få vila och andrum. Även om det gick snabbt så behövdes det, även om det bar emot att ?lämna bort? sin förälder. Hade vi inte tagit den hjälpen vi blev erbjudna hade vi inte orkat hela vägen. Samtidigt så ville inte föräldern att vi barn (fyra stycken varav endast en bodde geografiskt nära, vi andra bodde mellan 15 och 35 mil bort) ge upp våra liv helt utan att vi skulle fortsätta leva, detta för vår egen skull och för barnbarnens skull. Barnbarnen var pappas allt. Jag hade inga barn då, jag hade precis blivit klar med min utbildning och skulle mycket väl kunnat flytta hem ich hjälpa till men det ville inte pappa. Han ville att jag skulle fortsätta så som jag planerat tidigare, trots att jag inte hade fått tag på något jobb och var arbetslös. Så jag flyttade istället till samma ort som min pojkvän men åkte så mycket jag kunde till mina föräldrar och hjälpte till där så mycket jag kunde. En av mina systrar är fortfarande idag bitter på mig för att jag inte flyttade till min gamla hemort och hjälpte till mer med pappa, men vem var jag att gå emot hans vilja? Kanske är det något liknande i din systers fall? Att er mamma vill att hon ska åka iväg med sin familj på sin planerade resa?

Eller så kanske dun syster idag redan mår så dåligt och håller på att gå under och är nära att själv bli sjuk om hon inte glr något, och att hon väljer resan med sin man och barn för att förhoppningsvis även kunna vara mamma och maka även framöver? Om du inte har frågat, hur vet du att din svåger inte frågat din syster om hon verkligen är säker på att resa är det rätta, och hur kan du vars säker att din syster inte väljer resa av helt andra orsaker ön egoistiska?

• Anonym (Olika vinklar)
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-25 14:35:17 följande:

Jag orkar inte kommentera längre, att jag är martyr, självisk och egocentrisk och vete vad. Jag tycker det är elakt rakt upp och ner hur ni analyserar mig och varför jag valt att umgås med mamma. 

Ja många har gett mig bilden att man sörjer på olika sätt. Jag har besvarat deras inlägg med vad jag tycker. Men många skriver att jag är sjävlisk och som du att jag gör mig till martyr. 

Ni gissar bara att en förälder inte vill ha sitt barn vid sin sida. Konstigt tänkt. Ni kankse inte har bra kontakt med era förldrar och era barn, och ni kanske inte vill ha era barn i närheten av er när de blir stora. 

Men i min familj har vi bra kontakt. Vi trivs i hop.Mina barn gillar min mormor, jag gillar min mamma och vi kommer inte lämna henne i sticket sista veckorna hon har kvar bara för att vi inte vill som många skriver "pausa" våra liv. 

Nu lämnar jag tråden.

Det var väldans vad fort det gick från ?något år? till ?sista veckorna?!

När det gäller dödliga sjukdomar vet man aldrig hur lång tid det tar innan det är slut. Det finns de som hänger i betydligt längre än vad någon läkare någonsin hade kunnat tro och det finns fall där allt går helt enormt snabbt.

Att man som TS syster väljer resan före att stanna hemma med familjen är något som är rätt för systern men inte för TS. Samtidigt så är det viktigt att acceptera att det är olika saker som är rätt för andra än för sig själv men framförallt, vill TS tänka på sin mamma och att hon ska ha det så bra som möjligt så bör hon försöka hitta förståelsen och acceptansen hos sig själv för systerns val. För oavsett om mamman helst vill umgås med sina barn under sin sista del i livet, eller om mamman helst ser att barnen fortsätter att leva så tror jag ärligt talat att minst av allt vill hon att barnen ska bli osams pga henne! För blir de osams nu är risken överhängande att sorgen växer osämjan och att det blir en svår fejd att gå vidare ifrån. Jag tror helt enkelt att mamman helst ser att systrarna kan fortsätta stå varandra nära även, eller ska man säga, särskilt, efter mammans bortgång
  • Anonym (Olika vinklar)
    Anonym (Vad) skrev 2019-06-27 00:55:18 följande:

Enligt TS hade läkarna sagt 1 år enligt statistiken, alltså genomsnittsöverlevnaden. Det säger inget som hennes mammas verkliga tid kvar i livet. Så som TS beskriver hennes mammas mående låter det som att det går väldigt mycket snabbare än 1 år.

Personer som lever långt längre än vad statistiken säger är i ett mycket bättre skick än TS mamma verkar vara just nu.

I TS står det även att ?Hon är så dålig att om några månader kanske hon inte orkar någonting? så ser man på det så verkar det inte veckor det handlar om... Läser man TS samtliga inlägg så ser man hur mammans mående tycks bli sämre allt eftersom inläggen skrivs, vilket i alla fall jag tycker låter lite suspekt. Särskilt som det är när TS svarar på tilltal från personer som inte hundraprocentigt håller med henne och tycker synd om henne.

Likaså låter det väldigt konstigt om en person som är så dålig att hen behöver hjälp med så gott som allt inte får mer hjälp än vad TS säger att de har blivit erbjudna, och i mina ögon så är det även väldigt konstigt att är det trots allt så att de inte får mer hjälp, och det är så jobbigt som TS skriver i sina senare inlägg att det är, att man väljer att tacka nej till den hjälp som erbjuds. Det går liksom inte riktigt ihop.
Svar på tråden Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar