• JohannaSaGo

    Orolig för UVI, vågar man åka på semester?

    (varning för långt inlägg. Kommer såklart ta upp mina funderingar med BM nästa vecka. Men skulle vara skönt att bolla tankar med någon i samma sits, erfarenheter)

    Hej! Jag la upp en tråd tidigare gällande om jag skulle våga åka på en utlandsresa 5dagar cirka då jag kommer vara runt vecka 16-17 om allt går bra.
    Kom fram till att ja, det kommer jag, och jag kommer bada, för det är många gravida som badar, sålänge jag tar med ombyte osv :) Alt att man bara "vadar" i kanten med sonen.


    Jag fick UVI med min son runt vecka 24. Hade INGA symptom förutom kissade ofta vilket kan vara normalt som gravid ändå. Helt plötsligt fick jag svåra mag och ryggkramper som kom akut. Fick åka in till Förlossningen och dom tog en sticka på urinprovet. Visade inga bakterier just då. (ingen odling) Dom misstänkte ändå UVI och jag fick penicillin. Direkt när jag kom hem så började jag kissa klarrött. 
    Penicillinet gjorde susen. Odling gjordes aldrig. 

    Nu är jag endast i vecka 12.
    Har känt mig sådär konstant kissnödig hela tiden, inget mer än så. Så jag tänkte att jag passar på att lämna ett urinprov på VC imorse. Höll tummarna att det skulle visa negativt så jag kan åka utomlands utan att oroas så mycket för UVI.

    Testet visade 0 på nitrit (inga bakterier av den sorten) men 600 på leukocyter (äggvita / vita blodkroppar?) Vilket sköterskan sa var väldigt högt.
    Jag frågade och förklarade att jag läst någonstans att äggvita kan komma från flytningar eller att man som gravid kan ha det ändå, men i sån hög grad tyckte hon med stor sannolikhet var någon typ av infektion. 


    Fick antibiotika och ska invänta svar på odling. Men läkaren hon pratade med tyckte det var lika bra att påbörja kuren då detta tyder på en infektion.


     


    Iallafall, blev väldigt ledsen, säkert pga hormoner. Har liksom inte ens badat i år än, varit noga med att dricka mycket vatten och även citronvatten, och ÄNDÅ får jag uvi? (med stor sannolikhet alltså) Är så rädd för att få sådär ont igen som förra graviditeten, rädd för missfall kopplat till uvi. Är väldigt nojjig av mig.

    Så nu lutar det mot att jag inte kommer våga bada alls i sommar. Om jag får UVI bara sådär, så borde det ju även kunna komma direkt efter bad? 

    Och vad tror ni? Kan man kanske PGA sin oro be om att få lämna en odling direkt innan resan? Så ifall man har UVI igen, kan få behandling under resan? (kommer såklart fråga BM detta, men tänkte om ni vet) 
    Det skulle ju vara jättebra isåfall. Då kanske man vågar njuta lite på semestern.. Då slipper jag oroa mig för att någon ska hända pga uvi på resan iallafall.


    Och till sist..


     


    Låt säga att jag går med uvi i 4-5 dagar som knappt visar symptom på semestern, är det stor risk att få missfall/för tidig födsel på? Liksom helt akut få ett missfall? Eller ska det liksom hinna bli njurbäckeninflammation förrens det ska bli farligt för både mig och barnet?


     


    För jag märker tydligen inte av när jag har uvi, verkar dölja sig bra.

  • Svar på tråden Orolig för UVI, vågar man åka på semester?
  • Anonym (ssk)

    Nitriterna och leukocyter är det som visar positivt när man har uvi. MEN man behöver inte vara positiv på båda, många gånger har man bara positivt på leukocyter. 
    Leukocyter har inget att göra med "äggvita". Det är proteiner du menar, och det är en helt annan del på stickan och har att göra med andra saker (tex. flytningar kan ge falskt positivt). Man följer dock detta hos gravida, för det+högt blodtryck kan tyda på havandeskapsförgiftning.
    Men nu visade din sticka bara positivt på leukocyterna (om jag förstod det rätt)?

    Du kan bra åka på semester. Du kan be om att få ta med ett par stickor, så kan du själv kontrollera din urin. Skulle du vara positiv så får du även antibiotika utskrivet utomlands.

    Dock så ifrågasätter jag diagnosen uvi i din förra graviditet. En såpass hård infektion som ger blod i urinen så visar inte negativt på leukocyter på en sticka. Kan det ha varit någon infektion i njurarna? Blod i urinen, utan leukocyter i urinen så talar mer för njurarna. Och eftersom du blev bättre av antibiotika, så talar det för infektion.

  • JohannaSaGo
    Anonym (ssk) skrev 2019-06-20 14:05:49 följande:

    Nitriterna och leukocyter är det som visar positivt när man har uvi. MEN man behöver inte vara positiv på båda, många gånger har man bara positivt på leukocyter. 
    Leukocyter har inget att göra med "äggvita". Det är proteiner du menar, och det är en helt annan del på stickan och har att göra med andra saker (tex. flytningar kan ge falskt positivt). Man följer dock detta hos gravida, för det+högt blodtryck kan tyda på havandeskapsförgiftning.
    Men nu visade din sticka bara positivt på leukocyterna (om jag förstod det rätt)?

    Du kan bra åka på semester. Du kan be om att få ta med ett par stickor, så kan du själv kontrollera din urin. Skulle du vara positiv så får du även antibiotika utskrivet utomlands.

    Dock så ifrågasätter jag diagnosen uvi i din förra graviditet. En såpass hård infektion som ger blod i urinen så visar inte negativt på leukocyter på en sticka. Kan det ha varit någon infektion i njurarna? Blod i urinen, utan leukocyter i urinen så talar mer för njurarna. Och eftersom du blev bättre av antibiotika, så talar det för infektion.


    Okej, så leukocyter har INGET med havandeskapsförgiftning senare i grav. att göra? Blandar ihop dessa. Det var bara Leukocyter som gav utslag här. Så det kan inte bero på flytningar alltså?  


    Har själv beställt hem några stickor förra månaden, men det ska bara visa nitrit tydligen. Kanske finns för leukocyter också? 

    Ska ta upp detta med min BM om min UVI i min förra grav. Kanske testade dom med en begränsad sticka? Typ bara Nitrit/blod? Men det låter ju inte troligt.. Det ända dom sa till mig att dom fick utslag på var blod i urinen iallafall. 

    Vad jag förstått så kan ju mitt UVI ha haft andra bakterier än NITRIT den gången som min pappa försökte förklara. Alltså visade det negativt på både leukocyter och nitrit, men om man gjorde en odling kanske man borde sett någon bakterie? 


    SSK på vårdcentralen sa idag när jag ifrågasatte "Men hur kan det vara en UVI om det är 0 på nitrit?"


    Hon förklarade att man gör en odling då det kan vara andra bakterier hmm

  • JohannaSaGo
    Anonym (ssk) skrev 2019-06-20 14:05:49 följande:

    Nitriterna och leukocyter är det som visar positivt när man har uvi. MEN man behöver inte vara positiv på båda, många gånger har man bara positivt på leukocyter. 
    Leukocyter har inget att göra med "äggvita". Det är proteiner du menar, och det är en helt annan del på stickan och har att göra med andra saker (tex. flytningar kan ge falskt positivt). Man följer dock detta hos gravida, för det+högt blodtryck kan tyda på havandeskapsförgiftning.
    Men nu visade din sticka bara positivt på leukocyterna (om jag förstod det rätt)?

    Du kan bra åka på semester. Du kan be om att få ta med ett par stickor, så kan du själv kontrollera din urin. Skulle du vara positiv så får du även antibiotika utskrivet utomlands.

    Dock så ifrågasätter jag diagnosen uvi i din förra graviditet. En såpass hård infektion som ger blod i urinen så visar inte negativt på leukocyter på en sticka. Kan det ha varit någon infektion i njurarna? Blod i urinen, utan leukocyter i urinen så talar mer för njurarna. Och eftersom du blev bättre av antibiotika, så talar det för infektion.


    Om det var en infektion i njurarna, vad kan det uppkomma ifrån? Hade en egen teori att UVI hade vandrat upp lite eftersom jag fick sånna akuta rygg och magsmärtor nämlingen 
  • Anonym (ssk)
    JohannaSaGo skrev 2019-06-20 14:35:25 följande:

    Okej, så leukocyter har INGET med havandeskapsförgiftning senare i grav. att göra? Blandar ihop dessa. Det var bara Leukocyter som gav utslag här. Så det kan inte bero på flytningar alltså?  


    Har själv beställt hem några stickor förra månaden, men det ska bara visa nitrit tydligen. Kanske finns för leukocyter också? 

    Ska ta upp detta med min BM om min UVI i min förra grav. Kanske testade dom med en begränsad sticka? Typ bara Nitrit/blod? Men det låter ju inte troligt.. Det ända dom sa till mig att dom fick utslag på var blod i urinen iallafall. 

    Vad jag förstått så kan ju mitt UVI ha haft andra bakterier än NITRIT den gången som min pappa försökte förklara. Alltså visade det negativt på både leukocyter och nitrit, men om man gjorde en odling kanske man borde sett någon bakterie? 


    SSK på vårdcentralen sa idag när jag ifrågasatte "Men hur kan det vara en UVI om det är 0 på nitrit?"


    Hon förklarade att man gör en odling då det kan vara andra bakterier hmm


    Leukocyterna har INGET att göra med en havandeskapsförgiftning. Det är proteiner man kontrollerar. På en sticka så finns flera olika fält, en för nitriter, en för leukocyter, en för proteiner, en för hb (blod) osv.. 
    Leukocyterna handlar om vita blodkroppar, dom man får i urinen när man har en infektion. Dom berättar ingenting annat än just att man har vita blodkroppar i urinen (dom bildas vid infektion/virus som poliser för att bekämpa en infektion)

    Proteiner är det man ibland kallar äggviteämne. Det kan finnas i urinen vid havandeskapsförgiftning, men även andra saker kan ge utslag på det (flytningar, problem med njurarna mm).

    Dom stickor som används inom sjukvården så visar inte på endast nitriter. Dom visar många olika fält, så att man får en bra överblick. På nätet kan man kanske beställa stickor som visar på endast nitriter, jag vågar inte uttrycka mig om det. Men ganska dumt, då ett negativt svar på nitriter inte utesluter en infektion.

    Blod på stickan är ännu ett annat fält. Det förekommer ofta i samband med en infektion.

    Det är leukocyterna som avgör om det finns en infektion. Nitriterna är en vis typ av infektion. (lätt förklarat). Så har man en uvi som orsakas av andra bakterier än just nitriterna, så då kommer leukocyterna vara positiva men nitriterna negativa. Men leukocyterna är alltid positiv vid en infektion. Nitriterna kan vara neg eller pos, beroende på vilken sorts infektion. Vid en infektion (positivt utslag på leuk) så brukar man (speciellt under graviditet) odla för att se vilka antibiotikum som fungerar. Men om stickan var negativ för både leukocyter och nitriter, då är det högst troligtvis ingen uvi.

    Din pappa får läsa på lite mer ; ) Och sjuksköterskan som sade det lika så. Långt ifrån alla uvi visar pos på nitriter.
    Däremot så hoppas jag dom gjort en odling på ditt prov, så du får et slutgiltigt svar på att det är uvi vi talar om. 
  • Anonym (ssk)
    JohannaSaGo skrev 2019-06-20 14:41:09 följande:
    Om det var en infektion i njurarna, vad kan det uppkomma ifrån? Hade en egen teori att UVI hade vandrat upp lite eftersom jag fick sånna akuta rygg och magsmärtor nämlingen 
    En infektion i njurarna har oftast sitt ursprung i en uvi. Speciellt under en graviditet är man utsatt för att en anors okomplicerad uvi kan vandra upp till njurarna. Därför ska en uvi under en graviditet ALLTID behandlas. Akuta ryggsmärtor och magont kan man ha vid både en uvi och en infektion i njurarna. Dock så brukar man oftast få feber och sämre allmäntillstånd om njurarna drabbas. Från njurarna kan det snabbt utvecklas till sepsis (blodförgiftning), vilket är en allvarlig och livshotande infektion. Därför ska man aldrig gå runt med en obehandlad uvi.
  • JohannaSaGo
    Anonym (ssk) skrev 2019-06-20 15:26:28 följande:
    En infektion i njurarna har oftast sitt ursprung i en uvi. Speciellt under en graviditet är man utsatt för att en anors okomplicerad uvi kan vandra upp till njurarna. Därför ska en uvi under en graviditet ALLTID behandlas. Akuta ryggsmärtor och magont kan man ha vid både en uvi och en infektion i njurarna. Dock så brukar man oftast få feber och sämre allmäntillstånd om njurarna drabbas. Från njurarna kan det snabbt utvecklas till sepsis (blodförgiftning), vilket är en allvarlig och livshotande infektion. Därför ska man aldrig gå runt med en obehandlad uvi.

    Okej tack för förklaringarna och att du gjorde det mer tydligt för mig. 


    Men jag är liksom fortfarande osäker. Om nitriterna visar Neg, men leuk positivt. Då visar det ju 0 på bakterier. Vad gör man odling för då? Om det inte finns några bakterier :O *okunnig* 

  • Anonym (ssk)
    JohannaSaGo skrev 2019-06-20 16:16:11 följande:

    Okej tack för förklaringarna och att du gjorde det mer tydligt för mig. 


    Men jag är liksom fortfarande osäker. Om nitriterna visar Neg, men leuk positivt. Då visar det ju 0 på bakterier. Vad gör man odling för då? Om det inte finns några bakterier :O *okunnig* 


    Leukocyterna är det som är positivt vid bakterier. Leukocyter är vita blodkroppar", det vi bildar mer av när vi får en bakterie.
    Så när leukocyterna är positiva i urinen, då betyder det att det finns vita blodkroppar där, alltså en bakterie.

    Nitriterna berättar endast om bakterien (som leukocyterna redan visar på) innehåller nitriter. Om nitriterna är noll (som i ditt fall), då betyder det att bakterien inte innehåller nitriter, det är alltså frågan om en annan bakterie som orsakat uvin.

    LEUKOCYTERNA  berättar om det finns en bakterie. Och som i ditt fall, 600, det betyder absolut bakterie (sedan spelar svaret på nitriter noll ingen skillnad).
  • JohannaSaGo
    Anonym (ssk) skrev 2019-06-20 16:57:56 följande:
    Leukocyterna är det som är positivt vid bakterier. Leukocyter är vita blodkroppar", det vi bildar mer av när vi får en bakterie.
    Så när leukocyterna är positiva i urinen, då betyder det att det finns vita blodkroppar där, alltså en bakterie.

    Nitriterna berättar endast om bakterien (som leukocyterna redan visar på) innehåller nitriter. Om nitriterna är noll (som i ditt fall), då betyder det att bakterien inte innehåller nitriter, det är alltså frågan om en annan bakterie som orsakat uvin.

    LEUKOCYTERNA  berättar om det finns en bakterie. Och som i ditt fall, 600, det betyder absolut bakterie (sedan spelar svaret på nitriter noll ingen skillnad).

    Okej tack för infon =) Ska till BM på Måndag och förhoppningvis får jag svar på odlingen i början av nästa vecka. 


    har som sagt inte haft några direkta symptom alls på UVI. Men nu några timmar efter första tabletten penicillin har jag igenkännande smärta nere i magen som bränner, precis så som jag fick innan mina kramper och kiss i blodet =/ 


    Hoppas bara Penicillinen hjälper så det inte blir värre nu =( 
    Tack för all info du givit mig!!

  • JohannaSaGo

    Var på inskrivningen idsg och min odling hade jag fått svar på. Normal. Ingen infektion. Jag ifrågasatte barnmorskan om högt antal leukocyter. Och hon menar på att det förmodligen är te.x från flytningar. Tvärt emot vad du förklarade om jag förstod rätt. Blir så förvirrad och glömd3 liksom fråga mer. Antar då att flytningar innehåller leukocyter för varför annars hade jag så högt. Kan det bero på annan infektion i kroppen tro?


    Anonym (ssk) skrev 2019-06-20 16:57:56 följande:

    Leukocyterna är det som är positivt vid bakterier. Leukocyter är vita blodkroppar", det vi bildar mer av när vi får en bakterie.

    Så när leukocyterna är positiva i urinen, då betyder det att det finns vita blodkroppar där, alltså en bakterie.

    Nitriterna berättar endast om bakterien (som leukocyterna redan visar på) innehåller nitriter. Om nitriterna är noll (som i ditt fall), då betyder det att bakterien inte innehåller nitriter, det är alltså frågan om en annan bakterie som orsakat uvin.

    LEUKOCYTERNA  berättar om det finns en bakterie. Och som i ditt fall, 600, det betyder absolut bakterie (sedan spelar svaret på nitriter noll ingen skillnad).


  • Anonym (ssk)
    JohannaSaGo skrev 2019-06-24 21:28:13 följande:

    Var på inskrivningen idsg och min odling hade jag fått svar på. Normal. Ingen infektion. Jag ifrågasatte barnmorskan om högt antal leukocyter. Och hon menar på att det förmodligen är te.x från flytningar. Tvärt emot vad du förklarade om jag förstod rätt. Blir så förvirrad och glömd3 liksom fråga mer. Antar då att flytningar innehåller leukocyter för varför annars hade jag så högt. Kan det bero på annan infektion i kroppen tro?


    Flytningar ger inte vita blodkroppar i urinen. Har hört andra BM säga samma , och vet inte varifrån dom får den iden. Däremot så kan ju en infektion i slidan, livmodertappen ge flytningar, och det skulle även ge leukocyter i urinen.

    Man kan ibland få positivt svar på leukocyterna utan att någonting är fel. Kan bero på att provet förvarats fel, att du inte tvättat tillräckligt noga innan testet, eller att det inte var sk mittstråle.

    Har du några andra symptom? Ont i ryggen? Feber? Illamående? För att vara 100% säker på att allt är okej, be om ett nytt test och sedan ett blodprov som heter kreatinin. Det visar om njurarna är okej. En inflammation i njurarna ger också positivt utslag på leukocyterna, men då är man oftast väldigt sjuk.

    Men om allt annat var negativt på stickan, då skulle jag inte oroa mig. Ibland visar den positivt och orsaken kan aldrig fastställas.
  • JohannaSaGo

    Men fan nu  blir man sådär nojjig igen =( Varför säger barnmorskan att det är från flytningarna då =( 


    Vet inte om man ska ringa dit i veckan igen. Känner mig sådär övernojjig och jobbig. Har innan jag blev gravid kännt av tyngdkänsla i underlivet, har fått ont ibland när jag sätter mig ner, eller på te.x stolen. Mycket flytningar, men luktar inte illa som vid bakteriell vaginos (haft det förr) men nu när jag är gravid luktar det hela tiden liksom instängt om jag sitter med benen i kors ett tag. 

    Detta med tyngdkänsla har jag liksom förträngt och bara levt med. Tänker att det är så efter man fött barn. Men nu är jag nojjig att jag kanske går omkring med en infektion i slidan pga högt antal leukocyter. =/  Och det är förmodligen inte bra isåfall att ha vid graviditet. 


    Men jag är väl säkert bara paranoid. Men som du säger. Så kan det visa Leukocyuter utan att faktiskt vara någon infektion. Men är det då vanligt att det visar högt tro. Enligt SSK på vårdcentralen var "500" mycket.


    Anonym (ssk) skrev 2019-06-24 22:42:07 följande:
    Flytningar ger inte vita blodkroppar i urinen. Har hört andra BM säga samma , och vet inte varifrån dom får den iden. Däremot så kan ju en infektion i slidan, livmodertappen ge flytningar, och det skulle även ge leukocyter i urinen.

    Man kan ibland få positivt svar på leukocyterna utan att någonting är fel. Kan bero på att provet förvarats fel, att du inte tvättat tillräckligt noga innan testet, eller att det inte var sk mittstråle.

    Har du några andra symptom? Ont i ryggen? Feber? Illamående? För att vara 100% säker på att allt är okej, be om ett nytt test och sedan ett blodprov som heter kreatinin. Det visar om njurarna är okej. En inflammation i njurarna ger också positivt utslag på leukocyterna, men då är man oftast väldigt sjuk.

    Men om allt annat var negativt på stickan, då skulle jag inte oroa mig. Ibland visar den positivt och orsaken kan aldrig fastställas.
  • Anonym (ssk)
    JohannaSaGo skrev 2019-06-25 10:59:11 följande:

    Men fan nu  blir man sådär nojjig igen =( Varför säger barnmorskan att det är från flytningarna då =( 

    Vet inte om man ska ringa dit i veckan igen. Känner mig sådär övernojjig och jobbig. Har innan jag blev gravid kännt av tyngdkänsla i underlivet, har fått ont ibland när jag sätter mig ner, eller på te.x stolen. Mycket flytningar, men luktar inte illa som vid bakteriell vaginos (haft det förr) men nu när jag är gravid luktar det hela tiden liksom instängt om jag sitter med benen i kors ett tag. 

    Detta med tyngdkänsla har jag liksom förträngt och bara levt med. Tänker att det är så efter man fött barn. Men nu är jag nojjig att jag kanske går omkring med en infektion i slidan pga högt antal leukocyter. =/  Och det är förmodligen inte bra isåfall att ha vid graviditet. 

    Men jag är väl säkert bara paranoid. Men som du säger. Så kan det visa Leukocyuter utan att faktiskt vara någon infektion. Men är det då vanligt att det visar högt tro. Enligt SSK på vårdcentralen var "500" mycket.


    500 är högt, så jag tycker du kan boka en tid till läkaren på hvc för att gå igenom saken. Under tiden du väntar så be om ett nytt urin test.

    Du behöver inte oroa dig. Men visst ska man ta reda på varifrån det kommer. Men ät din kur till slut, ta ett nytt test. Skulle du haft en infektion någonstans så kan du med lite tur ha fått rätt antibiotika, och allt är ok. Är det högt ännu efter kuren, gå till en läkare.

    Bvc borde ha bokat en läkartid åt dig, samt uppföljning.
Svar på tråden Orolig för UVI, vågar man åka på semester?