Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Bilbarnsäkerhet treåringar

Kuddar och bältesstolar är godkända från 15 kg och är inte säkra att använda för mindre barn.

Du behöver bakåtvända stolar för att barnen ska åka säkert och i andra hand framåtvända bilbarnstolar med internsele.

Arlanda till Sthlm torde inte vara en kort sträcka, det är ju dessutom motorväg och extremt osäkert för barnen att åka utan bilbarnstol.

Men visst kan du ha dem på kudde som du vill, ingen lär kontrollväga dem. Inte godkänt och inte säkert, men bättre än inget. Till taxin kan du ju annars förbeställa bilbarnstol.

• Anonym (C)
    Tow2Mater skrev 2019-06-20 15:46:02 följande:

Vad av detta säger lagen?

Att barn måste åka i en särskild skyddsanordning som är godkänd och lämplig för barnet, alltså att barnet ska uppfylla vikt-/längdgräns för stolen.

Lagen säger tyvärr ingenting om vad som är säkrast.

Vad som är en kort sträcka anges ju inte i lagen, utan är en tolkningsfråga.

Det är ju ganska lätt att läsa lagen själv om du vill veta vad som står :)
  • Anonym (C)
    louisa83 skrev 2019-06-21 10:10:34 följande:

Men om de blir 15 kilo så är ju bilkuddarna säkra för dem.

Säkert och godkänt är inte samma sak. Enligt rekommendationerna ska de sitta bakåt så länge som möjligt, helst till 25 kg, eftersom det är säkrast. Bilkuddar är ju säkrare än inget, men lååångt ifrån lika säkert som bakåtvända stolar.
  • Anonym (C)
    louisa83 skrev 2019-06-21 11:01:16 följande:

Konstigt att svensk lag inte grundas på barnens säkerhet. Svenskar som tycker att säkerhet är så viktigt, varför har inte lagen följt det? Det blir ju väldigt förvirrande för en som jag som inte visste det. Då borde de ju liksom inte ens göra bilkuddar från 15 kilo.

Nåväl, får tänka på hur jag ska göra, antingen ta med stolarna, hyra, eller undvika att åka bil alls.

Sverige måste ha samma lag som resten av EU, där de flesta barn vänds vid 1 år/9månader.

Vad har dina barn för stolar hemma?
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2019-06-21 11:06:29 följande:

Vet inte vad 15 kilo kommer ifrån? Barn under 4 år ska åka bakvända, innan dess är nackmusklerna inte utvecklade nog för att kunna hantera en krock. Efter 4 år kan de ha en bilstol med nackstöd i rätt höjd, men helst ska de åka bakvänt så länge som möjligt.

Läs mer:

ntf.se/konsumentupplysning/barn-i-bil/barn-0-4-ar/

Men, om man bara ska en kort sträcka (nån kilometer högst fick jag lära mig på körskolan för några år sedan) kan de åka utan bilstol. De enklaste för er är kanske att ta taxi om ni bara ska åka enstaka gånger, med bilstol i såklart

Det är skillnad på lag och rekommendationer. 15 kg kommer från att kuddar/bältesstolar är godkända från 15 kg.
  • Anonym (C)
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-06-21 11:22:02 följande:

1 år / 9 månader enligt lag o rekommendationener? Har du någon källa ?

Källa på att många barn i Europa vänds redan vid 1 år/9 månader menar du? Det kan du lätt hitta själv om du googlar. Framåtvända bilbarnstolar är godkända från 9 kg.
  • Anonym (C)
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-06-21 11:23:42 följande:

Troligen för att det finns 4 åringar som väger bara 15 kilo som till ex min dotter. Hon kommer troligen inte bli 25 kilo förre än hon fyller 6 .. att ha en 6 åring bakåtvänd dukar inte på grund av längden

Beror ju på hur lång 6-åringen är :) Vet flera 6-åringar som åker bakåt, funkar ju för de flesta att åka bakåt till ca 120 cm.
Svar på tråden Bilbarnsäkerhet treåringar