Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Bilbarnsäkerhet treåringar

Anonym (C) skrev 2019-06-20 15:22:45 följande:

Kuddar och bältesstolar är godkända från 15 kg och är inte säkra att använda för mindre barn.

Du behöver bakåtvända stolar för att barnen ska åka säkert och i andra hand framåtvända bilbarnstolar med internsele.

Arlanda till Sthlm torde inte vara en kort sträcka, det är ju dessutom motorväg och extremt osäkert för barnen att åka utan bilbarnstol.

Men visst kan du ha dem på kudde som du vill, ingen lär kontrollväga dem. Inte godkänt och inte säkert, men bättre än inget. Till taxin kan du ju annars förbeställa bilbarnstol.

Vad av detta säger lagen?
  • Tow2Mater
    Anonym (C) skrev 2019-06-21 10:43:42 följande:
    Säkert och godkänt är inte samma sak. Enligt rekommendationerna ska de sitta bakåt så länge som möjligt, helst till 25 kg, eftersom det är säkrast. Bilkuddar är ju säkrare än inget, men lååångt ifrån lika säkert som bakåtvända stolar.
    Säkrast är att inte åka bil. Hur kan du ens åka bil med dina barn?
  • Tow2Mater
    louisa83 skrev 2019-06-21 16:40:10 följande:
    Du är lite småfinurlig du! Diggar stilen men att driva med svenskar som pratar säkerhet..du är modig du. Är det du som bor i USA? För övrigt har jag tänkt om och kommer ta T-bana överallt. För efter det här inlägget ser jag bara krockar framför mig.
    Bra! Du vill ju dina barns bästa, och det är säkrast att inte åka bil.
  • Tow2Mater

... om man bortser från den lilla risken med terroristattacker i T-banan, ska det väl anses vara ganska säkert jämfört med bil....

• Tow2Mater
    louisa83 skrev 2019-06-21 23:44:51 följande:

Ja det har du rätt i tänkte inte på det. Kanske inte går ut alls. Eller ännu bättre ställa in resan. Att åka flygplan när barnen är så små kan ju inte vara att rekommendera

Flyga ar iallafall mycket sakrare an bil, det ar darfor man far ha sma barn i knat gratis :)
Svar på tråden Bilbarnsäkerhet treåringar