• Nejon

Hög lön, berättar ni?

Hur gör ni andra med hög lön? Berättar ni vad ni tjänar? Denna månaden fick jag lite extra pga övertid och tjänade 140 000 i bruttolön. Ville säga det till någon för jag blev glad när jag såg lönen men vill inte strö salt i såren om någon annan istället då känner att de inte får så mycket i lön.. Sambon bryr sig inte så ingen idé att prata med honom.

Och hur gör ni när lön kommer på tal i vänskapskretsar? Jag brukar säga min lön efter skatt och inte nämna att det är just efter skatt..

Tycker ni lön är tabu?

• Svar på tråden Hög lön, berättar ni?
  • Anonym (Nej)

Nej jag skulle inte berätta om en så hög lön för annan än sambo etc. möjligen för en nära vän som tjänade lika mycket i så fall. Det kommer inget gott ur att tala om för folk att man tjänar enormt mycket mer än de gör.

• Anonym (B)

Frågar dem så svarar jag ärligt. Men annars så brukar jag inte nämna det. Den här månaden fick jag semesterlönen också och har kanske nämnt det för väldigt närstående.

Många väljer sina löner så det är ju upp till dem om de vill tjäna mer eller mindre än mig. Jag har 162 kr/h.

• Mint

Nä. Skulle säga det till min man men kanske mest framhålla vad vi kan göra / köpa gemensamt för pengarna. Typ renovera, resa eller något. Pengar och prat därom leder så omedelbart till avundsjuka.

• Anonym (Hm)

Folk kan ändå kolla upp vad man tjänar. Det är en offentlig handling tyvärr. Man har inget privatliv i Sverige.

• Michael 310

Har aldrig förstått varför lön är så hemligt. Alla i min bekantskapskrets är rätt öppna med vad vi tjänar. Har aldrig upplevt det som något problem. Då har vi ändå ett extremt spann från arbetslös på försörjningsstöd till som mest 240000 på en månad.

• Guapa

Jag tycker det är lite konstigt att folk är så tysta om sin lön men glatt frågar/berättar vad de köpt sitt hus för.

• Anonym (Hm)
    Michael 310 skrev 2019-06-21 08:17:26 följande:

Har aldrig förstått varför lön är så hemligt. Alla i min bekantskapskrets är rätt öppna med vad vi tjänar. Har aldrig upplevt det som något problem. Då har vi ändå ett extremt spann från arbetslös på försörjningsstöd till som mest 240000 på en månad.

Guapa skrev 2019-06-21 08:22:44 följande:

Jag tycker det är lite konstigt att folk är så tysta om sin lön men glatt frågar/berättar vad de köpt sitt hus för.

Men vad spelar det för roll när vem som helst kan kolla upp lönen ändå?
  • Anonym (Hm)
    Michael 310 skrev 2019-06-21 09:10:47 följande:

Om man skattar i Sverige ja. Jag hade 0 inkomst i 8 år enligt skatteverket.

Det är olagligt att inte betala skatt.
  • Anonym (Elrond)

Nej jag skulle inte berätta.

Svar på tråden Hög lön, berättar ni?