• Nejon

Hög lön, berättar ni?

Hur gör ni andra med hög lön? Berättar ni vad ni tjänar? Denna månaden fick jag lite extra pga övertid och tjänade 140 000 i bruttolön. Ville säga det till någon för jag blev glad när jag såg lönen men vill inte strö salt i såren om någon annan istället då känner att de inte får så mycket i lön.. Sambon bryr sig inte så ingen idé att prata med honom.

Och hur gör ni när lön kommer på tal i vänskapskretsar? Jag brukar säga min lön efter skatt och inte nämna att det är just efter skatt..

Tycker ni lön är tabu?

• Svar på tråden Hög lön, berättar ni?
  • Anonym ($)
    Anonym (Hm) skrev 2019-06-21 09:11:23 följande:

Det är olagligt att inte betala skatt.

Tror du Skatteverket har uppgifter om skatt som erläggs i andra länder eller? Lol
  • Anonym (Hm)
    Anonym ($) skrev 2019-06-21 09:26:07 följande:

Tror du Skatteverket har uppgifter om skatt som erläggs i andra länder eller? Lol

Nej men om man arbetar i Sverige.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2019-06-21 08:47:47 följande:

Men vad spelar det för roll när vem som helst kan kolla upp lönen ändå?

Beskattningsbar inkomst är offentlig handling ja men det är inte samma sak som lön. T ex löneväxlar jag 10.000kr i månaden men det syns inte där. Dessutom kan anställningen ha andra förmåner som inte syns i de uppgifter som är offentliga som förmånsbil, extra pensionsavsättningar m.m.

Det är inte arbetsfritt att ta reda på någons besk inkomst och köpa ratsits tjänster är inte gratis. Det finns en tröskel att göra detta, inte samma sak som att fråga någon rakt ut.

Jag pratar bara lön med de som är berörda, min man. Skulle någon fråga rakt ut svarar jag dock ärligt.
  • Anonym (humblebrag)
    Nejon skrev 2019-06-21 00:51:27 följande:

Hur gör ni andra med hög lön? Berättar ni vad ni tjänar? Denna månaden fick jag lite extra pga övertid och tjänade 140 000 i bruttolön. Ville säga det till någon för jag blev glad när jag såg lönen men vill inte strö salt i såren om någon annan istället då känner att de inte får så mycket i lön.. Sambon bryr sig inte så ingen idé att prata med honom.

Och hur gör ni när lön kommer på tal i vänskapskretsar? Jag brukar säga min lön efter skatt och inte nämna att det är just efter skatt..

Tycker ni lön är tabu?

Du kan väl få fram att du blev glad över det extra tjocka lönekuvertet utan att nämna exakt summor? Typ "ja jag har ju jobbat en hel del övertid, men det satt fint med några extra tusenlappar så här inför sommaren. Nu blir det skumpa till flintasteken hehe."
  • Anonym (Cherie)

Om ingen frågar, tig.
    Vill någon veta, svara.

Så himla enkelt är det.

Det underhåller mig dock lite att man, för att man inte är höginkomsttagare, skulle vara avundsjuk för att man inte är intresserad av dessa inkomster. Rent av skrattretande skulle jag säga.

• Liberté

Ser inget problem med att ha hög lön. Dina vänner borde väl bli glad för att det går bra för dig och inget annat. De blir inte sämre för att du har högre lön direkt.

Däremot kanske det svider när någon är fast i ett jobb de avskyr till tråkig lön. Lite taktkänsla får man ha ibland men för de flesta så tror jag att arbetet är givande är mer viktigt än själva lönen.

Grattis till den fina lönen förresten.

• Anonym (...)

Han jobbade utomlands och skattade i arbetslandet. Inget olagligt.
  • Michael 310

Tro mig jag betalade skatt, bara inte till Sverige. Vilket jag uppgav i min deklaration, inkomst och skatt i utlandet. Trotts det åkte jag på kontroll av skatteverket...
  • Mrs Green

Jag svarar ärligt om någon frågar, annars ser jag ingen anledning att prata om min lön. 

• Anonym (***)
    Nejon skrev 2019-06-21 00:51:27 följande:

Tycker ni lön är tabu?

Om du fick lite extra i lön och fick ihop 140 000 så har du ju en väldigt hög lön från början. Så att berätta att du fått några tusen extra i lön känns fånigt, som att du vill skryta om din höga lön. Sedan undrar jag vad du jobbar med när man har så hög lön brukar man väl inte få övertid.
  • Anonym (Cherie)
    Anonym (***) skrev 2019-06-21 12:45:27 följande:

Om du fick lite extra i lön och fick ihop 140 000 så har du ju en väldigt hög lön från början. Så att berätta att du fått några tusen extra i lön känns fånigt, som att du vill skryta om din höga lön. Sedan undrar jag vad du jobbar med när man har så hög lön brukar man väl inte få övertid.

TS kanske har bra fantasi.
  • Anonym (Åsa)

Jag berättar aldrig om min lön självmant, men om någon skulle fråga hur mycket jag tjänar så skulle jag svara ärligt.

• Anonym (Prata på!)

Prata på! Alla har möjlighet att skaffa sig ett bra och välbetalt jobb.

Själv arbetar jag endast 50% och får ut cirka 14000:- i månaden och är riktigt nöjd med det!

Mina fasta avgifter är cirka 6000:- i månanden och så mat- och hygien på det, cirka 3-4000kr/månad, vilket lämnar kvar cirka 4000:- i månaden för diverse sparanden.

Jag har så otroligt mycket TID och det är DET som betyder något (för mig). Jag har alltid varit skeptisk till hamsterhjulet och därför tagit ett aktivt val att undvika den fällan så mycket som möjligt.

Jag, som tjänar lite i förhållande till de flesta andra, skulle inte bry mig ett dyft om du eller någon annan pratade om hur mycket ni drar in i månaden. Vill jag dra in mer, så kan jag - precis som alla andra. Men jag prioriterar som sagt livet, här och nu.

Svar på tråden Hög lön, berättar ni?