• Anonym (Undrar?)

Vilket namn tycker ni är finast?

Florenze eller Dolores?

• Svar på tråden Vilket namn tycker ni är finast?
  • Anonym (F)

Florens eller Florence. Inte Florenze (vad är det för stavning?!)

• Anonym (Ann)
    Anonym (F) skrev 2019-06-21 10:22:45 följande:

Florens eller Florence. Inte Florenze (vad är det för stavning?!)

Säger samma, jag tänker "Flårrentse"  när det stavas så knasigt.

Jag gillar enkla stavningar, för mig är det bara "Florens" som är ok. Jag är innerligt trött på hittepåstavningar med en massa extra h och e, samt s utbytt mot z eller "ce".
  • Anonym (Undrar?)
    Anonym (Ann) skrev 2019-06-21 10:25:53 följande:

Jag gillar enkla stavningar, för mig är det bara "Florens" som är ok. Jag är innerligt trött på hittepåstavningar med en massa extra h och e, samt s utbytt mot z eller "ce".

Vad tycker du om Dolores då?
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Undrar?) skrev 2019-06-21 10:43:22 följande:
    Om namnet Dolores tycker jag inte.
    Däremot är stavningen helt i min smak.
  • Anonym (Sara)

Jag tycker Florence är ett fint namn. Varifrån kommer stavningen med z? Har inte sett det förut. Florenza däremot är väl en italoensk variant tror jag. Jag tror att i Sverige är det lättare med den traditionella franska/engelska stavningen. Namnet är så pass ovanligt att det blir onödigt krångligt att dessutom ha en ovanlig stavningsvariant.

• Anonym (Spanjor)

Dolores betyder ?smärtor? på spanska.

• Anonym (F)
    Anonym (Ann) skrev 2019-06-21 10:25:53 följande:

Florence är ett engelskt och franskt namn, inte konstigare än att stava Louise eller Madeleine med stumma e:n.
  • Anonym (F)
    Anonym (Undrar?) skrev 2019-06-21 10:43:22 följande:

Känner inget speciellt heller för det namnet, gillar det inte så mycket. Föredrar Florence.
  • fjanten

Hellre Florence, men absolut inte med Z...

• Nandez
    fjanten skrev 2019-06-22 12:13:15 följande:
    Hellre Florence, men absolut inte med Z...
    Det tycker jag med.
  • Anonym (Hjälp)

Båda namnen är fullkomligt horribla.

• Anonym (Ann)
    Anonym (F) skrev 2019-06-22 11:26:51 följande:

Florence är ett engelskt och franskt namn, inte konstigare än att stava Louise eller Madeleine med stumma e:n.

Jag ogillar det också. Bokstäver som inte uttalas är helt onödigt. Och ser faktiskt skitnödigt ut.
  • Anonym (Ylva)

Båda helt ok. Florence lite bättre.

Men som du stavade det blir det Flårentse, och det tycker jag inte är så fint.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Ylva) skrev 2019-06-22 22:53:35 följande:

Båda helt ok. Florence lite bättre.

Men som du stavade det blir det Flårentse, och det tycker jag inte är så fint.

Inte enligt svenska uttalsregler. Z uttalas som s i svenskan.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Sara) skrev 2019-06-23 06:35:58 följande:

Inte enligt svenska uttalsregler. Z uttalas som s i svenskan.

Men vi uttalar i så fall e:et också, Flårense. Blir rätt otydligt hur det ska sägas vad gäller betoning.

Dessutom är det ju namnet på en italiensk stad. Så skriver ngn Florenze ser det mest ut som att man har råkat blanda ihop det engelska och det italienska namnet (Firenze) på staden.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ylva) skrev 2019-06-23 07:38:16 följande:

Men vi uttalar i så fall e:et också, Flårense. Blir rätt otydligt hur det ska sägas vad gäller betoning.

Dessutom är det ju namnet på en italiensk stad. Så skriver ngn Florenze ser det mest ut som att man har råkat blanda ihop det engelska och det italienska namnet (Firenze) på staden.

Som sagt tycker jag också att stavningen blir svår, men att det skulle bli ett ts-uttal stämmer inte. Jag tror det bästa är att använda den etablerade engelska/franska stvningen Florence. Vill man ha mer italiensk känsla finns väl cokså namnet Florenza.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Sara) skrev 2019-06-23 07:44:02 följande:

Som sagt tycker jag också att stavningen blir svår, men att det skulle bli ett ts-uttal stämmer inte. Jag tror det bästa är att använda den etablerade engelska/franska stvningen Florence. Vill man ha mer italiensk känsla finns väl cokså namnet Florenza.

Ok, jag förstår hur du menar.

Med namn tänker jag som så att de inte sällan har utländska stavningar och inte uttalas enligt svenska uttalsregler. Caroline och Kevin tex. Så om namnet har en stavning som inte ser svensk ut ligger det närmast till hands att uttala det på det språk som det ser ut att vara skrivet på.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ann) skrev 2019-06-22 22:47:33 följande:

Jag ogillar det också. Bokstäver som inte uttalas är helt onödigt. Och ser faktiskt skitnödigt ut.

Ok. Vanligt sedan 1700-talet i Sverige, men visst. Alla kan heta Ragnhild, Tore och Signhild..

Anne tycker jag tex är bättre än Ann.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (F) skrev 2019-06-23 10:40:36 följande:
    Ok. Vanligt sedan 1700-talet i Sverige, men visst. Alla kan heta Ragnhild, Tore och Signhild..

Anne tycker jag tex är bättre än Ann.
    Stavning är valfritt, och jag säger det jag tycker.

Vill du sätta ett "e" efter mitt namn, Ann, så är det inte mig du refererar till. Så enkelt är det.
    Jag har för övrigt ett kusinbarn som heter just Anne, med uttalat "e".

Jag känner en Ellinor och en Elinooree, båda uttalas lika. Nummer två ser, för mig, mest skitnödigt ut. Lite som att tangenterna har fastnat när man skrev.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ylva) skrev 2019-06-23 09:18:55 följande:

Ok, jag förstår hur du menar.

Med namn tänker jag som så att de inte sällan har utländska stavningar och inte uttalas enligt svenska uttalsregler. Caroline och Kevin tex. Så om namnet har en stavning som inte ser svensk ut ligger det närmast till hands att uttala det på det språk som det ser ut att vara skrivet på.

På vilket språk uttalas Florenze med ts + ljudligt e som du först skrev?

Jag tror att namn i Sverige oftast uttalas så som vi är vana att uttala liknande namn. Dvs stumma e på slutet är vi ganska vana men inte ts = z. Man ska ju annars veta vilket språk som det ser ut att vara skrivet på (och dessutom kunna det språkets uttalsregler). När det är en egen stavningsvariant blir det svårt att gissa uttal.

I praktiken är det dock sällan så att ,an bara läser ett namn, så ts barn bekanta lär ju snabbt försyå hur de ska uttala namnet oavsett stavning. Men ändå tycker jag personligen att det är onödigt att krångla till stavningen.
Svar på tråden Vilket namn tycker ni är finast?