• Anonym (Hjälp)

Hudcancer - någon kunnig?

Jag har varit på undersökning (PAD) av ett födelsemärke som är 4-5 mm. Nu ringer läkaren och säger att jag måste ta bort det. Fick en tid om 2 veckor men jag håller på att gå under av ovisshet. I min journal står det "avvikande nevus med globuli i periferi". Vad betyder detta? Kan dom se på bilden i fall det är cancer eller kan det bara vara en försiktighetsåtgärd? Det står även att födelsemärket ska tas bort med 8 mm stans. Födelsemärket kliar eller blöder inte, men är mörkare än mina andra födelsemärken. På håll ser födelsemärket runt ut.

• Svar på tråden Hudcancer - någon kunnig?
  • Fru Darcy

Nevus = födelsemärke

Globaliserad = blodceller

Periferi = ytterkant

De har alltså bedömt att din hudförändring KAN vara malign (elakartad), därför ska den tas bort med 8 mm stans (detta avser hur stor marginal det ska vara på snittet).

Sedan kommer den skickas till patologen som analyserar födelsemärket i mikroskop. Det finns förutom benigna förändringar ett flertal maligna som tex kallas basaliom och malignt melanom.

Det går inte att säga exakt vad du har innan din hudförändring har blivit analyserad.

• Anonym (Hjälp)

Tack för en professionellt svar! Så man kan alltså ha blodceller i ett födelsemärke utan att det nödvändigtvis behöver vara cancer?

• Fru Darcy
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-06-21 15:05:04 följande:

Tack för en professionellt svar! Så man kan alltså ha blodceller i ett födelsemärke utan att det nödvändigtvis behöver vara cancer?

Blodkärl som innehåller blod och därmed blodceller finns överallt i huden så det säger ingenting.

Vad spelar då roll? Detta:

- Din ålder

- Dina solvanor

- Dun hudton (ljus, mörk, rödlätt)

- Var hudförändringen sitter

- Har hudförändringen ändrat storlek eller form den senaste tiden?

- Finns det malignt melanom i din släkt?

- Har du tidigare tagit bort hudförändringar?

Att du beskriver att ditt födelsemärke har en annan färg än dina andra är något hudläkare är uppmärksamma på. Det finns dock flera olika typer av maligna förändringar varav det vanligaste är basalcellscancer (basaliom). Jag har själv tagit bort två sådana och det kräver ingen efterföljande vård förutom att man tar bort det helt och hållet (radikal extirpation).
  • FuckGoggleAskMe

Jag har tagit bort 3 födelsemärken som var lite ojämna i formen, inte helt runda och lite ojämn kant. Det var vid tre olika tillfällen. Efter lite drygt en vecka fick jag resultaten, helt godartat, ingenting konstigt, någon av gångerna.. Tror det är hyfsat vanligt att misstänkta födelsemärken identifieras och tas bort för analys, så du behöver antagligen inte planera din begravning än, i de flesta fall är det ingenting. Lycka till!

• Anonym (G)

Har opererat bort flera födelsemärken och de har varit godartade.

• Anonym (Annika)

Förstår att det är jobbigt att vänta och inte veta. Födelsemärken måste opereras bort och skickas på analys för att de ska kunna veta säkert vad det är för förändring, därför tar man bort födelsemärken som behöver undersökas.

Jag är ingen expert på området, du har fått fina svar från de som verkar vara det. Jag har själv tagit bort flera märken varav ett faktiskt var malign melanom. I mitt fall var det så tunnt att inget annat behövde göras än att ta bort mer hud runt om för att försäkra att allt var borta.

Efter att märkena ör borttagna har det tagit bort emot 2 månader att få svar. De har alltid ringt till mig med svar så att man har haft möjlighet att ställa frågor.

Svar på tråden Hudcancer - någon kunnig?