• mammamagi

    Birma som vill gå ut

    Har en 8 mån gammal helig birma som ääääälskar att gå i koppel utomhus. Runt runt runt. Blir ledsen av att vara inne trots mycket lek. Han vill ha riktigt gräs, levande flugor (starka jaktinstinkter!) och spännande lukter, utforska utforska. Det enda han vill när han är inne är att gå ut igen.

    Han är ju en....katt helt enkelt. ?Trots? renrasig (vissa säger att raskatter inte kan vara ute).

    Kan vi släppa honom fri (med oss ute med honom, likt när han går i koppel) eller finns det risker/nackdelar som är utöver en ?vanlig? bondkatt t ex. Stöldrisk visst men det bedömer jag som låg risk. När kan man, om någonsin, släppa honom? Han är verkligen streetsmart och en vaken katt. Lyssnar till sitt namn osv och kommer springandes när man ropar.

  • Svar på tråden Birma som vill gå ut
  • mammamagi
    Nandez skrev 2019-06-22 13:15:06 följande:

    Vår katt älskar sin "bur", han ska ut så fort som möjligt på morgonen. Sen blir det några promenader om dagen, sen vill han fort in i sin "bur" igen.


    Åh det kan jag tänka mig! Och flugor kommer ju igenom - det skulle räcka jättebra egentligen - jag ska fundera!
  • Nandez
    mammamagi skrev 2019-06-22 13:40:12 följande:
    Åh det kan jag tänka mig! Och flugor kommer ju igenom - det skulle räcka jättebra egentligen - jag ska fundera!
    Ja, fungerar jättebra
  • mammamagi
    Dr Snuggles skrev 2019-06-22 13:11:34 följande:

    Bor ni på landet så är det ok att släppa ut katten. Elaka människor är mest farliga för varelser som inte kan försvara sig exempelvis djur.

    Du behöver inte undvika allting, det räcker med att du undviker att släppa ut katten i stan.


    Men precis, det känns ju som att man måste vara så försiktig och göra genomtänkt så långt det bara går. Men svårt att gardera sig för alla tänkbara situationer. För då är jag rädd att jag begränsar honom alltför mycket, så tillvida att han inte lever det lov som han skulle kunna göra, och älska varje minut av. Så det är av 100% omtänksamhet som jag vill göra rätt alltså.
  • mammamagi
    mammamagi skrev 2019-06-22 13:42:43 följande:

    Men precis, det känns ju som att man måste vara så försiktig och göra genomtänkt så långt det bara går. Men svårt att gardera sig för alla tänkbara situationer. För då är jag rädd att jag begränsar honom alltför mycket, så tillvida att han inte lever det lov som han skulle kunna göra, och älska varje minut av. Så det är av 100% omtänksamhet som jag vill göra rätt alltså.


    Liv, inte lov :)
  • Dr Snuggles
    mammamagi skrev 2019-06-22 13:42:43 följande:

    Men precis, det känns ju som att man måste vara så försiktig och göra genomtänkt så långt det bara går. Men svårt att gardera sig för alla tänkbara situationer. För då är jag rädd att jag begränsar honom alltför mycket, så tillvida att han inte lever det lov som han skulle kunna göra, och älska varje minut av. Så det är av 100% omtänksamhet som jag vill göra rätt alltså.


    Som sagt, du behöver inte begränsa honom på något sätt mer än att undvika att släppa ut honom i stan.
  • mammamagi
    Nandez skrev 2019-06-24 12:39:21 följande:

    Hur har det gått?


    Vi har inte hunnit fixa någonting ännu, vi går ut med honom i långt koppel nu, men så fort vi får semester så ska vi se vad vi kan hitta på till honom. Han tycker det är så kul med sommar och flugor!
  • Nandez
    mammamagi skrev 2019-06-25 08:58:41 följande:
    Vi har inte hunnit fixa någonting ännu, vi går ut med honom i långt koppel nu, men så fort vi får semester så ska vi se vad vi kan hitta på till honom. Han tycker det är så kul med sommar och flugor!
    Ja, det är spännande med flugor
  • brallison
    Långbenopluto skrev 2019-06-22 11:03:08 följande:

    Han behöver en kattkompis att leka med. Att ha en birma som utekatt tycker jag är oansvarsfullt, om du inte bor på landet.


    Egentligen inte - de flesta katter/kattraser är ensamdjur och gillar inte att ha sällskap av andra katter (bara några få raser som är undantaget). De tål varandra om de bor i samma hus, men inte är kompisar (i alla fall oftast).
  • Sasu

    Om ni har hus så kan ni ju bygga en kattgård med en tunnel ut från huset! det skall jag göra när vi skaffar hus om några år då vi har 3 katter som älskar att vara ute, men vi bor ju i lägenhet, samt att det finns ungar här som inte är så snälla vid katter, så vill ju inte släppa ut mina katter ensamma!

  • Bjoer
    Dr Snuggles skrev 2019-06-22 12:29:42 följande:
    För det första så finns det stor risk att katten blir överkörd och för det andra så finns det vansinnigt elaka människor som är elaka mot djur.

    Man släpper inte ut katter i stan, då går man ut med katten i sele.
    Ja, som folk som låter katter sitta inne i en lägenhet hela livet. Katter är inte innedjur.
Svar på tråden Birma som vill gå ut