Inlägg från: Anonym (förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förälder)

    Giftermål, vilken märklig sed

    Anonym (s) skrev 2019-06-25 12:49:32 följande:
    Man behöver inte gifta sig för att styra upp det juridiska. Man kan fixa det som sambos också och till och med få det bättre än man får som gift. Sen lägger många sjukt mycket pengar på bröllop. Det verkar som det är en tävling vem som kan vara värst.
    Vad menar du att man till och med kan få det bättre som sambos än man får som gift?
    Du kan aldrig skriva det juridiska på samma sätt som sambos som om man är gift eller "bättre" juridiskt.
    Sen är det självklart upp till var och en om man vill vara gift eller sambos.
    Det ena är inte bättre än det andra beroende på hur man vill ha det juridiskt.
    I Sverige kan man tack och lov välja själv.
    Men det är bra om man vet skillnaderna om man bor ihop och tex har barn.
    Många har inte koll på skillnaden mellan äktenskap och samboförhållande.

    Bröllop väljer man själv hur mycket pengar man vill spendera på.
    En del vill inte alls ha fest, en del stora fester, en del vill lägga pengar på bröllopsresa mm men det har ju inte med det juridiska äktenskapet att göra.
    Man väljer det som passar en själv.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (s) skrev 2019-06-25 16:50:21 följande:
    Gifter man sig då är det fasta regler och man måste ändå skriva förord om man vill styra upp exakt. Är man sambos kan man skriva avtal om hur det ska bli med allt vid seperation. Mindre tjafs vid en seperation. Och man slipper förlora saker med affektionsvärde.
    Ja det finns regler om man inte skriver något, är du sambos och inte vill följa sambolagen måste du skriva papper precis på allt som du vill ha det och det kan du göra om du är gift också, det blir inte mer papper om du skriver något istället för sambolagen eller skriver äktenskapsförord.
    Du måste ju skriva papper om du är sambo och inte vill följa sambolagen och du kan inte ändra på arv tex.

    Bland våra vänner  (med barn) var först många sambo men efter några år har fler gift sig men inte alla och det gör man som man vill.

    Själva var vi inte gifta när vårt första barn föddes men ville säkra upp allt.
    Tyvärr fick vi uppleva tråkiga saker som gjorde att vi absolut ändrade oss även om vi nog skulle ha gift oss i alla fall.

    Min bror omkom i en tragisk bilolycka (bara tur att han var själv i bilen och inte hade med familjen som strax innan, han blev påkörd bakifrån, flera bilar involverade)
    Han och hans sambo hade två små barn, bodde i en villa och levde ett vanligt småbarnsfamiljeliv.
    Halva huset var förstås hans sambos men eftersom sambos inte ärver varandra ärvde barnen hans del av huset och allt annat.
    Eftersom dom var små så fick dom en god man som skulle ta hand om deras arv och förvalta det.
    Som tur var hade han en bra livförsäkring som gjorde att hon och barnen ändå kunde bo kvar i huset ett tag till, hon fick ju inte röra barnens arv.
    Han hade även försäkring genom jobbet så det har gått runt för dom men vissa papper fick  tex min mamma godkänna, kommer inte ihåg varför faktiskt 
    men det hela var så krångligt att både min brors sambos syskon, vi och deras vänner som inte var gifta bestämde oss för att gifta oss.
    Hade min bror och hans sambo varit gifta hade barnen ärvt men fått vänta på arvet och hon sluppit allt krångel och ekonomiska besvärligheter.
    Så för oss blev det självklart att vara gifta när vi har barn tillsammans.

    Däremot vet jag inte om jag skulle gifta om mig ifall vi skilde oss eller om min man dog då vi har barn och dom skulle vara särkullbarn och jag skulle vilja att dom ärvde mig/oss eller så skulle jag gifta mig men skriva ett enkelt äktenskapsförord.

    Så är man sambos med barn är det viktigt att man skriver papper men barnen ärver alltid direkt och det kan som sagt bli problem för den efterlevande partnern om barnen är små och mitt i sorgen vill man ju inte dra upp barnen i från hemmet.
    Vid äktenskap gäller inte det.

    Sen om du är sambos i många år vill du kanske att din partner ska ärva dig och inte dina föräldrar om dom lever när du går bort annars syskon och du inte har barn, (gäller väl oftast om men levt ihop länge annars kanske man vill att föräldrar eller syskon ärver)
    Så då måste du skriva papper som sambos, är du gift behöver du inte skriva något alls om du vill att din fru/man ska ärva.
    Barn ärver ju alltid sina föräldrar, sambos som gifta, det är bara när dom får ut arvet som skiljer.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (s) skrev 2019-06-26 21:39:41 följande:
    Som sagt var ett testamente och avtal kan lätt fixa alla problem som kan uppstå varför krångla till det. Och har man inte barn då är det definitivt dumt att gifta sig. Krånglar till det om man separerar vilket dom flesta gör.
    Nej det kunde inte ha blivit annorlunda.
    Barn till sambos ärver direkt, inget testamente hade kunnat ändra på det.
    Det är bara när man är gift som barnen får vänta in arv.
    Kan vara rätt när det är särkullbarn eller kan funka när barn är vuxna men att ha två små barn och inte vara gift och en förälder dör gör att barnen ärver och dom måste ha god man.
    Dom hade skrivit alla papper dom kunde.

    Jag tänker inte övertyga dig om att giftermål är bra men jag som sagt erfarenhet av hur det går men oftast är det ju inte så att en förälder dör när barnen är små.
    Jag är ganska påläst vad det gäller familje juridik och har lärt mig reglerna.
    Vad andra gör är upp till dom och jag har inga åsikter om vad andra gör, har både släkt och kompisar som inte är gifta och det är inget jag har synpunkter på.
    Men om man har barn är det bra om man vet vad som skiljer juridiskt om någon dör och vad som gäller för sambos och gifta.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Rozz) skrev 2019-06-27 09:01:45 följande:
    När jag blir ihop med nån så vill jag inte skriva på papper, och få ett kvitto på att vi tillhör varandra. Att andra människor ska godkänna förhållandet, och bevittna "när vi blir ihop på riktigt", är ju bara störtlöjligt.
    Men de flesta människor i både Sverige och i  världen träffar oftast någon person någon gång i livet som den tycker mycket om.
    Alla gör inte det men dom flesta.
    I många länder har man inte valet att inte gifta sig om man har barn utan att det blir olika problem.
    I Sverige kan vi välja om bägge är svenska medborgare.
    Men väljer man att flytta ihop med en icke svensk medborgare kan det vara så att man måste gifta sig för att kunna bo i hop och visa att det är seriöst.
    Tex så gifte sig en av mina släktingar med en kanadensisk medborgare. hade dom inte gift sig hade dom inte kunnat leva ihop vare sig i Kanada eller Sverige men dom hade ett enkelt bröllop.
    Våra vänner som adopterade ett barn i från Kina behövde också gifta sig för ska man adoptera ett barn i från ett annat land krävs det av dom länderna att man är gift.

    Blanda inte in kyrklig vigsel med det juridiska för det är helt skilda saker.
    Många gifter sig borgerligt i rådhuset. på stranden, i trädgården osv.

    Många med gemensamma barn gör det för just det juridiska och man slipper skriva en massa papper som du behöver göra om du är sambo med barn.
    Det som många skriver att dom inte vill, dom vill inte skriva papper men det är ju det man gör om man är sambos.

    Om man inte är sambos utan bara bor på varsitt håll och inte har barn och inte vill att partnern ska ärva så behövs förstås inte några papper.

    Men om du någon gång vill flytta ihop med någon kanske du måst skriva papper.
    Flyttar ni till gemensam bostad gäller sambolagen och ni delar 50/50 på bostaden om ni inte skriver papper om ägarförhållande.

    Vet du vad sambolagen innebär?
    Du skrev tidigare att om det tar slut åker tjejen ut.
    Men du är ju inte sambo nu skriver du, om du flyttar ihop med någon och ni flyttar till gemensamt kan du alltså inte slänga ut henne.
    Flyttar en tjej in till dig är det din bostad men har inte tjejen en egen bostad?
    om du är 50 år så antar jag att du inte är ihop med en tjej som flyttar direkt ifrån sina föräldrar till dig.

    Flyttar man ihop i 50 års åldern fixar man väl på något sätt så att det funkar för bägge? om ger upp sin bostad tror jag knappast att hon bra flyttar in till dig utan någon säkerhet.

    Dina grejer är dina skriver du, självklart men hon har väl också egna grejer som är sina. Tror du att hon skulle komma och ta dina saker men du inte hennes?

    Även det flesta sambos om dom har varit det väldigt länge, kan vara i 40-50 så brukar man vilja att partnern har det bra om man dör, Dvs man vill att ens sambo ska kunna bo kvar i hemmet eller ha råd att flytta till annat.
    Har du inte skrivit testamente ärver föräldrar om dom lever annars syskonen och inte har barn förstås.
    Är man i en ny relation vill man kanske att syskon ska ärva men om man bott ihop i 50 år och älskar och bryr sig om sin partner vill man oftast att partnern ska ärva och kunna bo kvar i hemmet.

    Du verkar inte så insatt och jag tror som många andra inte att du är 50 år för då vet man mera.
    Men om du aldrig har varit sambo eller har barn eller aldrig vill bli sambo måste du inte göra något.

    Men låt andra göra vad dom vill, du behöver ju inte gå på någons bröllop, du verkar ju heller aldrig har blivit inbjuden till något.
    För även om jag tycker att någon av mina vänner har ett konstigt bröllop som jag aldrig skulle vilja ha så skulle jag gå för min väns skull, jag skulle vilja glädjas åt min vän och om ett konstigt bröllop skulle vara vad hon ville ja då är det hennes sak och varför kan jag inte vara glad för hennes skull, att säga att jag minsann inte vill gå på hennes konstiga bröllop och såra henne då är man ingen bra vän.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Rozz) skrev 2019-06-27 12:22:20 följande:
    Det är därför jag inte vill varken gifta mig eller bli sambo.

    Har ingen aning om vad sambolagen innebär.

    Stämmer, jag är inte insatt. Stämmer också att jag inte är 50.

    Jag låter andra göra vad dom vill. Faktum är att jag kan inte hindra dom.
    Men då så, då behöver du inte göra något och inte bry dig om vad andra gör.
    Men om du i framtiden ändrar dig och vill bli sambo skulle jag råda dig att ta reda på vad det innebär och vad sambolagen innebär så du inte känner dig lurad om och när det tar slut.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Rozz) skrev 2020-04-19 10:10:52 följande:

    Ni kvinnor som gifte er och fick som ni ville. Färger, fest, lycka, något att visa upp för andra, hur bra ni lyckats.
    Kunde resten av äktenskapet någonsin leva upp till den dagen då ni gifte er, eller blev det mest en rad besvikelser sen?


    Varför utgår du ifrån att det bara är kvinnor som vill gifta sig?
    Av alla jag känner som är gifta har både männen och kvinnorna velat gifta sig, om bara en velat har dom fortsatt att vara sambos.

    Sen har alla haft olika typ av bröllop, en del stora fester, en del bara dom själva med något vittne, en del har gått till stadshuset och haft ett borgerligt bröllop oftast då bara firande själva eller med familj, några har haft utomhusbröllop t ex på en brygga (två par jag känner)
    ett par gick på drop in bröllop på Skansen, några har haft stor fester fast inte kyrkbröllop, andra har haft större eller mindre kyrkbröllop.
    En del har skilt sig, de flesta är fortfarande gifta.
    En del har gift sig en andra gång men då haft ett enklare bröllop, några har gift utomlands med familj och vänner närvarande.
    En del vill inte ha stor fest och vara i centrum men ändå gifta sig kyrkligt eller borgerligt, en del vill ha en stor fest tillsammans med vänner.
    Finns ingen mall hur det ska vara och heller inte vilket typ av bröllop som gör att förhållandet håller längre.
    Det enda är väl att om man redan har varit gift så har man oftare ett enklare bröllop andra gången man gifter sig.

    Tycker inte att det någon skillnad hos dom par jag känner om dom är lyckligare om dom är gifta eller sambos, vardagen är ju likadan.

    Förstår inte riktigt din fråga om äktenskapet kunde leva upp till bröllopsdagen, oftast när man gifter sig har man ju redan varit sambos ett tag så man vet ju hur det är att leva ihop, inte som förr då man flyttade ihop först efter bröllopet.
    Sen efter ett antal år kan ju alltid förhållandet ta slut men det har ju knappast med bröllopet att göra, gå skilda vägar gör man ju både som gift och sambo.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Rozz) skrev 2020-04-19 10:43:10 följande:
    Min fråga var alltså: om kvinnor som fick sitt sagobröllop tycker att resten av äktenskapet levde upp till den magiska dagen då hon fick sin prins?
    Ja och min fråga var varför dom inte skulle det då själva bröllopsdagen bara är en dag och numer är ju alla sambos innan så alla vet ju redan hur det är att bo och leva ihop.
    Själva bröllopsdagen har ju inte med hur resten av vardagslivet blir, hur en dag var spelar ju ingen roll efter några år.
    Menar du att det skulle vara någon skillnad på hur äktenskapet skulle bli beroende på hur bröllopet var eller om man är sambos?
    Är det någon skillnad på hur kvinnor som fick ett sagobröllop upplever situationen mot hur männen som fick ett bröllop dom ville upplever situationen?

    Förstår inte din fråga då själva bröllopsdagen ju inte avgör hur resten av livet tillsammans blir till vardags.
Svar på tråden Giftermål, vilken märklig sed