• Anonym (13 snart 30)

Har han bara ersatt mig?

Jag och mitt x gjorde slut för 4 månader sedan och han har redan skaffat en ny tjej. Vi var tillsammans i nästan 6 år. Han ringde mig när dem blev officiella och förklarade att han "har jobbat på sig själv och inte vill vara ensam resten av livet" (vi är snart 30). Jag känner mig verkligen förkrossad att han gått vidare så snabbt. Har han bara "ersatt" mig med första bästa eller har han verkligen lyckats hitta någon på så kort tid? Det gör så ont. 

• Svar på tråden Har han bara ersatt mig?
  • Anonym (Spela roll?)

Vad spelar det för roll? Ni är inte tillsammans längre. Jag skulle inte bry mig om vad han gör

• Anonym (13 snart 30)
    Fiona M skrev 2019-06-23 21:23:22 följande:

Vem av er gjorde slut?

Båda. 
  • Anonym (Ebba)

Man går vidare olika snabbt och på olika vis. Kanske han redan bearbetat mycket innan ni gjorde slut? Det är vanligt och gör att man snabbt kunnat gå vidare.

Fyra månader är en kort tid för att ha jobbat på sig själv men kanske funkat för honom. Om hon är en ersättare eller inte vet du först när det tar slut. Håller det kortare än 6 månader så skulle jag säga att hon förmodligen mest "dämpade" ensamheten. Men samtidigt är det vanligt när man börjar dejta att förhållanden blir korta.

• Fiona M
    Anonym (13 snart 30) skrev 2019-06-23 21:26:35 följande:

Båda. 

Var det så ömsesidigt hade ni väl båda tänkt på det innan det väl tog slut, så då är det kanske inte lika konstigt att han kände sig redo för ngt nytt nu.
  • Anonym (qwerty)

Det är så de gör. Väldigt många män. Kastar sig in i något nytt direkt. Ja det gör ju säkert många kvinnor också så klart, men jag tror det är vanligare med män. Mitt ex ringde och grät och frågade om vi verkligen skulle skiljas. Ja det skulle vi, och tre veckor senare skaffade han Tinder. Jag själv väntade bra mycket längre innan jag började dejta. Och då var det ändå jag som bröt upp, jag var mentalt långt före honom i separationen. Nu dejtar jag en supertrevlig kille. Efter några dejter och oändligt mycket chattande berättar han att jo, han har varit singel i ett halvår, men exet flyttade ut för en månad sedan. Han bodde alltså ihop med sitt ex medan vi matchade och började prata. Han kan omöjligt vara redo på samma sätt som jag är. Jag vill inte vara någons rebound. Tycker att det är märkligt att andra kvinnor tycker att det är ok. 

• Anonym (för)
    Anonym (13 snart 30) skrev 2019-06-23 21:18:19 följande:

Jag och mitt x gjorde slut för 4 månader sedan och han har redan skaffat en ny tjej. Vi var tillsammans i nästan 6 år. Han ringde mig när dem blev officiella och förklarade att han "har jobbat på sig själv och inte vill vara ensam resten av livet" (vi är snart 30). Jag känner mig verkligen förkrossad att han gått vidare så snabbt. Har han bara "ersatt" mig med första bästa eller har han verkligen lyckats hitta någon på så kort tid? Det gör så ont. 

Förmodligen hade han henne redan på gång innan ni gjorde slut och så for det var över med dig så gick han vidare med henne. Inte alls ovanligt.
  • Anonym (Gick vidare)

Jag var tillsammans med mitt ex i 5 år. En månad efter att det tagit slut så träffade jag min nuvarande make. Det var bara så rätt och han var för fantastisk så jag kunde inte vänta. Det var ett bra beslut då vi idag varit gifta i många år och har två barn ihop. Äktenskapet är lyckligt och vi är verkligen som gjorda för varandra.

När jag träffade min nuvarande så insåg jag hur dåligt förhållandet med exet varit. Det var ju faktiskt så dåligt så vi till och med gjorde slut. Vi passade inte för varandra. Jag visste inte ens att förhållande kunde vara så här perfekta. Jag trodde att man alltid skulle vara tvungen att kämpa och kompromissa..

Ofta är en relation dålig långt innan det tar slut. Då hinner man bearbeta och känslorna svalnar långt innan man tar steget.

Kanske har han mött den rätta nu? Kanske sa det bara klick och inget kunde jämföras med henne? Kanske så är hon bara skitsnygg och han vill ha sex och närhet? Det kvittar. Han är inte din längre och han tar egna beslut.

• CarinaL26

Det tar olika lång tid att sörja för olika personer och hur snabbt man inser och accepterat att det faktiskt är över. En del kommer över det snabbare än andra och tror inte det är bundet till kön. Låter som du velat att du hittade en ny före honom?

• Anonym (Joelle)

Mitt ex. och jag separerade för 2 månader sedan, och han har ny sambo sedan 2-3 veckor tillbaks, så det finns de som jobbar ännu snabbare än ditt ex!
    Hade dock förväntat mig det då tjejen som han hade innan mig knappt hann komma utanför dörren innan han börjat dejta mig (samtidigt så dejtade han ett ex. men valde tydligen mig då..).
    Tar inte åt mig då han är den som behöver bekräftelse från det motsatta könet och inte fixar att vara själv.
    Tycker mest synd om hans nya som just nu dras in i hans fantasivärld där man tror att han är drömprinsen. Inom sinom tid kommer hon också förstå att han är alkoholist, spelmissbrukare och notoriskt otrogen så fort han får chansen!

• Anonym (H)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-06-24 08:30:20 följande:

Det är så de gör. Väldigt många män. Kastar sig in i något nytt direkt. Ja det gör ju säkert många kvinnor också så klart, men jag tror det är vanligare med män. Mitt ex ringde och grät och frågade om vi verkligen skulle skiljas. Ja det skulle vi, och tre veckor senare skaffade han Tinder. Jag själv väntade bra mycket längre innan jag började dejta. Och då var det ändå jag som bröt upp, jag var mentalt långt före honom i separationen. Nu dejtar jag en supertrevlig kille. Efter några dejter och oändligt mycket chattande berättar han att jo, han har varit singel i ett halvår, men exet flyttade ut för en månad sedan. Han bodde alltså ihop med sitt ex medan vi matchade och började prata. Han kan omöjligt vara redo på samma sätt som jag är. Jag vill inte vara någons rebound. Tycker att det är märkligt att andra kvinnor tycker att det är ok. 

Han grät??

Wow.
  • Anonym (13 snart 30)
    Anonym (för) skrev 2019-06-24 08:31:58 följande:

Förmodligen hade han henne redan på gång innan ni gjorde slut och så for det var över med dig så gick han vidare med henne. Inte alls ovanligt.

Nej det hade han inte det vet jag! Dem träffades på tinder och han va öppen med det o berättade allt.
  • Anonym (13 snart 30)
    CarinaL26 skrev 2019-06-24 08:59:59 följande:

Det tar olika lång tid att sörja för olika personer och hur snabbt man inser och accepterat att det faktiskt är över. En del kommer över det snabbare än andra och tror inte det är bundet till kön. Låter som du velat att du hittade en ny före honom?

Jag 'ratade' ju honom och krossade hans hjärta (men oj va många ggr han krossade mitt under åren!) så ja antar se känns gött för honom att ge tillbaka o trycka de i mitt ansikte. Men ja vet att han inte träffat andra utan bara denna tjej så ja undrar om det är så att han inre vill vara ensam bara. Men denna kille är också inte alls i kontakt med sina känslor o kan vara väldigt kall och aldrig riktigt lycklig. De va ngt jag tyckte va mkt jobbigt. Ja kan själv va väldigt sprudlande o glad i livet.
Svar på tråden Har han bara ersatt mig?