• Anonym (Ts)

Bonusfamiljer - hur gör ni?

Har en vän, som har 1 barn på heltid. Pappan är ute ur bilden sen födseln. Hon är gift med en man med 2 barn sedan tidigare som bor varannan vecka. De har gemensam ekonomi och tjänar bra båda två. De 2 bonusbarnen har en mamma och hennes sambo som båda tjänar bra.

Bonusbarnen har fått varsina jättedyra och fina cyklar inför sommaren, av sin mamma. Dom cyklar mellan föräldrarna så den används i båda hemmen men det är alltså mamman som betalat den. Nu vill min vän, vars barn har en cykel som köptes begagnad för 5 år sedan, köpa en ny till barnet för att barnet vill aldrig cykla pga att hen skäms för hur cykeln ser ut (trasig och rostig) - men då tycker hennes man att då borde alla barn få nya cyklar för annars blir det orättvist och just nu finns det inte utrymme att köpa cyklar till allihop och han tycker bestämt att det inte behövs någon ny för den hen har fungerar och dessutom så cyklar hen ju nästan aldrig.

Bonusbarnen åker med sin mamma utomlands om 1 vecka. Min vän vill då åka själv med sitt barn på en egen semester, men då anser pappan att det blir orättvist mot de andra två barnen så hon får inte åka, då ska alla följa med i så fall.

Vad tycker ni? Min vän säger att han resonerar såhär pga att de har gemensam ekonomi som drabbar alla om 1 bara får och att vad barnen gör hos sin mamma hör inte till deras gemensamma liv och således ingenting han kan styra över, eller påverka.

Jag tycker tvärtom, min vän är både en mamma och en pappa för barnet och borde således kunna göra/köpa saker utöver det som alla får ta del av. Jag anser att han är elak mot barnet.

• Svar på tråden Bonusfamiljer - hur gör ni?
  • Pope Joan II

De får de väl ha separerade ekonomier då. Så gör din vän som hon vill med sina pengar. När något inte fungerar tillfredsställande så bör man ändra på det.

• Anonym (Ts)
    Pope Joan II skrev 2019-06-24 15:07:55 följande:

De får de väl ha separerade ekonomier då. Så gör din vän som hon vill med sina pengar. När något inte fungerar tillfredsställande så bör man ändra på det.

Ja, precis min åsikt med. Men tänker samtidigt att oftast tjänar kvinnan betydligt mindre varför många går ihop ekonomiskt. Men egentligen så leder det till att kvinnan som frigör sig ekonomiskt måste spara länge för att utöver räkningar och försörjning för ett barn på heltid kunna resa eller köpa cyklar. Men möjligheten skapas ju åtminstone i och för sig...

Fy så svårt att leva i bonusfamiljer.
  • Anonym (..)

Just sånt här borde ju ha diskuterats innan de slog sina påsar ihop, TS borde ju ha varit fullt medveten om att hon är både mamma och pappa till sitt barn, men också att hans del av familjen utgör 3/5 personer. Att ha gemensam ekonomi är nog en förlustaffär henne, speciellt om han inte förstått att hans barn har fler föräldrar än TS barn.

• sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-24 14:58:05 följande:

Har en vän, som har 1 barn på heltid. Pappan är ute ur bilden sen födseln. Hon är gift med en man med 2 barn sedan tidigare som bor varannan vecka. De har gemensam ekonomi och tjänar bra båda två. De 2 bonusbarnen har en mamma och hennes sambo som båda tjänar bra.

Bonusbarnen har fått varsina jättedyra och fina cyklar inför sommaren, av sin mamma. Dom cyklar mellan föräldrarna så den används i båda hemmen men det är alltså mamman som betalat den. Nu vill min vän, vars barn har en cykel som köptes begagnad för 5 år sedan, köpa en ny till barnet för att barnet vill aldrig cykla pga att hen skäms för hur cykeln ser ut (trasig och rostig) - men då tycker hennes man att då borde alla barn få nya cyklar för annars blir det orättvist och just nu finns det inte utrymme att köpa cyklar till allihop och han tycker bestämt att det inte behövs någon ny för den hen har fungerar och dessutom så cyklar hen ju nästan aldrig.

Bonusbarnen åker med sin mamma utomlands om 1 vecka. Min vän vill då åka själv med sitt barn på en egen semester, men då anser pappan att det blir orättvist mot de andra två barnen så hon får inte åka, då ska alla följa med i så fall.

Vad tycker ni? Min vän säger att han resonerar såhär pga att de har gemensam ekonomi som drabbar alla om 1 bara får och att vad barnen gör hos sin mamma hör inte till deras gemensamma liv och således ingenting han kan styra över, eller påverka.

Jag tycker tvärtom, min vän är både en mamma och en pappa för barnet och borde således kunna göra/köpa saker utöver det som alla får ta del av. Jag anser att han är elak mot barnet.

I det här fallet så hade det inte varit något problem, barnet hade fått en cykel om ekonomin tillåter det, och nej, jag tycker det inte låter helt OK att de har gemensam ekonomi, speciellt inte om mamman inte kan köpa något åt sitt eget barn utan att pappans barn ska kompenseras.
  • Anonym (Qwerty)

Tycker separat ekonomi borde vara självklart med de förutsättningarna, då hade hon ju kunnat köpa en cykel utan att tjafsa med mannen. Men det är bara vad jag tycker.

Förstår dock inte riktigt varför alla barn måste ha nya cyklar? Bonusbarnen hade ju precis fått nya cyklar?

Oavsett det så måste de ju sätta sig ner och diskutera vem som ska betala vad. Annars är det snart slut med den relationen.

Svar på tråden Bonusfamiljer - hur gör ni?